Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Lastbilschauffören, en man i 50-årsåldern, avskedades från åkeriet utanför Malmö för drygt ett år sedan. Trots en tidigare varning fortsatte han att grovt bryta mot hastighetsbegränsningar. Transport fick varslet om avskedet men valde att inte företräda mannen.

Det var i början av förra sommaren som flera dåvarande kollegor till mannen uppmärksammade att de blivit omkörda av honom på E4:an, i fart långt över den tillåtna för den aktuella fordonskombinationen. När åkeriet kontrollerade lastbilens färdskrivare visade det att strömtillförseln var bruten. Gps-data visade dessutom att fordonet körts i över 120 kilometer i timmen trots att högsta tillåtna hastighet är 80 kilometer i timmen, och att åkeriet för samtliga sina fordon har satt den spärr som lagen kräver på 83 kilometer i timmen.

Vid ett första möte med vd och en medarbetare på åkeriet lovade mannen att hans beteende inte skulle upprepas och att han i fortsättningen skulle följa hastighetsbegränsningarna. Åkeriet klargjorde i en varning att om det upprepades kunde det leda till avsked.

Men det fortsatte, enligt åkeriet. Vid 44 tillfällen mellan den 1 juli och den 9 september – i stort sett samtliga pass mannen arbetat. Av färdskrivardata framgår att fordonen som körts med mannen förarkort i 19 av tillfällena körts i över 130 kilometer i timmen, som värst i 157 kilometer i timmen.

I slutet av september 2021 meddelades mannen om avsked, vilket verkställdes månaden efter. Den avskedade mannen stämde då arbetsgivaren i tingsrätten. Han yrkade på att avskedet skulle ogiltigförklaras och krävde dessutom ett skadestånd på 150 000 kronor.

Men Lunds tingsrätt har gjort bedömningen att mannen grovt åsidosatt sina åliggande mot arbetsgivaren. Rätten skriver i domen också ”att köra så fort innebär en stor trafikfara även om fortkörningen bara sker under någon eller några minuter” och, vidare, att mannen handskats med arbetsgivarens fordon på ett synnerligen vårdslöst sätt.

Tingsrätten konstaterar att mannens agerande inte rimligen behöver tålas i något rättsförhållande och att arbetsgivaren haft laga skäl att avskeda honom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Håkan Larsson:
    30 november, 2022

    Arbetsgivaren gjorde bara vad som var rätt.

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.