reklamblad

Rättegång om reklamlöner uppskjuten – igen

Reklamutdelning. Facket vill ta hjälp av Arbetsdomstolen för att reklamutdelare ska få mer betalt. Men nu skjuts huvudförhandlingen fram en gång till.

På torsdag, den 25 februari, var det tänkt att Transport och Almega skulle mötas i Arbetsdomstolen. Tvisten gäller hur reglerna om garantilön och tidräkning i kollektivavtal ska tolkas för reklamutdelare på det skånska företaget Marknad och service i Syd, som Transportarbetaren skrivit om tidigare.

Biljetterna till Stockholm var bokade för två reklamdistributörer, Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson och två lokala fackliga företrädare. Nu skulle en följetong som pågått sedan april 2018 få ett slut. Men förra veckan kom beslutet att rättegången ställs in – för andra gången. Den skulle först ha genomförts i april förra året. Parterna har dessutom haft två muntliga förberedelser i rätten, vilket är ovanligt.

Almegas ombud har sedan årsskiftet gjort flera påstötningar hos Arbetsdomstolen om att skjuta på förhandlingen.

– Min bestämda uppfattning är att det är ett oblygt sätt att förhala processen, de vill att det ska ta ännu mera tid. Nu hoppas jag att Arbetsdomstolen ska hitta en ledig dag så snart som möjligt, säger Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson.

– Vi har haft mer än tio möten mellan parterna efter att ärendet skickades till Arbetsdomstolen. Vi är fortfarande inte överens. Ju mer man gräver i frågan inser man att vi står väldigt långt ifrån varandra.

Rättegången skulle ta upp två principiella frågor. Den ena handlar om vilken tid som ska räknas som arbetstid. Facket vill att distributörer exempelvis ska få betalt när de bär in reklam i garaget och när de tar sig till första brevlådan. En annan del av tvisten handlar om vad som ska anses vara en normalprestation. Arbetsgivarparten på distributionsföretaget har ensidigt beslutat att en normalpresterande distributör kan sortera 3 200 exemplar i timmen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anonym:
    20 juli, 2021

    Jag har jobbat som reklamutdelare LBL sedan V 22 och jag blev lovordad betalning för alla timmar och kilometer jag kört men blev lurad. Jag är måttligt förbannad.

  2. Rune Nilsson:
    17 mars, 2021

    Det är andra tider nu. Socialdemokrater har bytt fokus:
    "Varför kämpa för den som är liten och svag; När man tjänar mer på att hjälpa
    den som är stor och stark"
    Arbetsdomstolen har samma fokus.
    Kan säga hur det slutar i de rikas tider:
    Det blir att Transport får symboliskt rätt, men mer viktigt Almega och SDR, tar slanten.
    Den som är rik stor och stark, får nu mera alltid rätt.

Lästips:

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

”Försörjningskravet blir moment 22”

Migrantarbetare. En rundringning till några av Transports avdelningar tyder på att Transportarbetareförbundet kommer att få fler ärenden som gäller migranter 2024, när deras nuvarande arbetstillstånd löper ut.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.