Rättigheter och skyldigheter i coronavirusets tid

Corona. Folkhälsomyndigheten har höjt risken för smitta till högsta nivå. Det nya coronaviruset slår hårt mot samhällets transporter. Här är vad som gäller i dagsläget – skrålla ner och se hur det ser ut i din bransch.

Karensdagen slopas och korttidsarbete införs redan den 1 maj. Det beskedet gav regeringen och samarbetspartierna i dag, onsdag. Det är försök att minska konsekvenserna av coronaviruset.

Facket får många frågor kopplade till coronaviruset. Svenska Transportarbetareförbundet informerar på sin Facebooksida generellt om du som anställd uppmanas att lämna medicinsk information om dig själv, eller testa andra: Vänd dig till skyddsombudet på arbetsplatsen eller din lokala Transportavdelning.

För alla anställda gäller från och med i dag slopad karensdag. Staten tar hela kostnaden. Tills vidare är karensdagen vid sjukdom borta under en och en halv månad framåt. Det betyder att den som är hemma sjuk får ersättning från första dagen.

Om arbetsgivaren tagit beslut om att stänga arbetsplatsen har du som anställd rätt till din vanliga lön, om du inte är sjuk eller har rätt till särskild smittbärarpenning.

Vissa frågor är specifika för olika yrkesområden.

Flyget

Oron för smittspridning blev först synlig på flygplatserna. Både Arlanda och Kastrup rapporterar att antalet passagerare minskat med en tredjedel sedan larmet om coronaviruset först kom. Tusentals flygningar har ställts in. SAS har bett anställda att gå ner i lön och Norwegian permitterar personal.

Personal vid Arlanda har vänt sig till Arbetsmiljöverket för hjälp med skyddsutrustning. Det gäller bland annat när de ska ta hand om avfall från flygplan från länder där smittspridningen är allmän.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har på fredag bjudit in representanter för flygbranschen för en lägesrapport om coronaviruset. Socialminister Lena Hallengren (S) har tidigare träffat ledningen för statliga Swedavia, som gick igenom sin plan för hur coronaviruset ska hanteras. Planen bygger på Folkhälsomyndighetens aktuella direktiv.

Om det blir aktuellt att stoppa ett flygplan på väg in på grund av smitta kan planet dirigeras om till en särskild karantänflygplats. Sverige har fem: Det är Arlanda, Landvetter, Malmö airport, Umeå och Jönköping.
När planet landat måste det stå kvar ute på flygplatsen. Den medicinskt ansvarige läkaren i landstinget kallas till flygplatsen. Ingen får lämna eller gå ombord på planet innan regionens medicinskt ansvariga läkare gjort en bedömning.

Åkeri

Chaufförer riskerar att mista arbetstid – och lön – på grund av minskade uppdrag. Arbetsgivarföretagen Transportföretagen gick på tisdagen ut och krävde rätt att införa korttidsarbete för flera yrkesgrupper inom transportsektorn.

Regeringen lanserade nyligen korttidsarbete med statligt stöd, som ska kunna införas vid tillfälliga kriser. Det inför redan från den 1 maj. Avtalet ska förhindra stora varsel när företag drabbas i en kris, som i det här fallet effekter av coronaviruset.

Transportföretagen begär dock att förhandlingar om korttidsarbete med berörda fackförbund hålls omgående. Transport har fått hemställan och kommer att förhandla med arbetsgivarparten. Avtalssekreteren Peter Winstén kan i dag inte säga något om krav på bibehållen lön eller annat:

– Transportföretagen har naturligtvis tankar om saken, men vi får se var det landar.

Bevakning

Spridningen av coronaviruset har inneburit nya uppdrag för anställda inom bevakning. I Göteborg har väktare bevakat en parkeringsplats, utanför Östra sjukhusets infektionsmottagning, där tält satts upp för provtagning.

Transportarbetaren skrev förra veckan om den finska stålkoncernen Outokumpu, som låter väktare utföra hälsokontroller av chaufförer och besökare som ska in till bolagets anläggningar. I Sverige har Outokumpu fabriker i Torshälla och Avesta.

Före inpassering ska chaufförerna svara på frågor om sin hälsostatus. I kontrollen ingår också att väktare, anställda på Avarn, ska ta på sig skyddshandskar och mäta kroppstemperatur i pannan på besökaren. Den här veckan ändrades rutinerna så att hälsokontroller av chaufförer utförs utanför anläggningarna.
Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är skeptisk till förfarandet. Fackets uppfattning är att Outokumpu saknar stöd i lagen för att testa på det här viset.

Hamn

Om befälhavaren befarar smitta ombord på ett fartyg måste det rapporteras till hamnbolagets bevaknings- och trafikledningscentral, som tar kontakt med smittskyddsläkare.

Det är smittskyddsläkaren som sedan avgör hur situationen ska hanteras. Hela fartyg kan sättas i karantän. Då stoppas samtliga passagerare från att gå i land.

Facket

– Vi har ett gemensamt ansvar att begränsa smittspridningen och vi har ett arbetsmiljöansvar för våra respektive anställda, säger Peter Winstén, Transportarbetareförbundets avtalssekreterare.
På onsdagen gick facket gemensamt med arbetsgivarparten, Transportföretagen, ut med direktiv som rör de kommande förhandlingarna. Det innebär att använda tekniska möteslösningar, som Teams, Skype, telefon eller mejl i stället för att fysiskt mötas vid förhandlingsbordet.
– Det handlar inte om att ställa in några förhandlingar utan om att hitta andra former. Många är oroliga och båda parter gör allt för att minimera riskerna, säger Peter Winstén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erol Göransson:
    12 mars, 2020

    I min tanke Lena är det jag tänker på hur vi som utför sjuktransporter ska skydda oss ungefär som de andra ska göra? Vet själv att man springer mellan olika avdelningar på sjukhusen och som i mitt fall med liggande transporter är man ju nära hela tiden

  2. Lena Blomquist, red:
    12 mars, 2020

    Erol, vi hade i går en separat artikel om följderna för taxiförare. https://www.transportarbetaren.se/varsel-i-coronavirusets-spar/

  3. Erol:
    11 mars, 2020

    De som utför persontransporter på land då? Taxi och buss

Lästips:

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.