Rea på färdtjänst i Malmö
Färdtjänsten i Malmö är betydligt billigare än i andra kommuner och landsting. Ersättningen till chaufförerna hamnar därför regelmässigt långt under kollektivavtalslönen. I höst sätter Malmö i gång nästa upphandling av samhällsbetalda körningar.
– Förhoppningsvis blir det bättre villkor för förarna då, säger Andreas Schönström, socialdemokrat, kommunalråd och den som har drivit igenom vita jobb-modellen när det gäller upphandlingar i Malmö.
Förhoppningsvis?
– Taxibranschen är dysfunktionell, blir hans svar. I grund och botten behöver den återregleras, men den diskussionen finns inte. Samtidigt har vi lärt oss att med vita jobbmodellen ställa krav på schysta villkor och löner som motsvarar kollektivavtalets. Och vi har lärt oss att kontrollera bättre att avtalskraven följs.
Tidningen Flamman har granskat upphandlingsunderlag och färdiga avtal för färdtjänsten på sex platser i landet: Malmö stad, Stockholms läns landsting, Göteborgs stad, Region Skåne, Region Örebro och Länstrafiken i Norrbotten.
Sämst är Malmö, skriver tidningen i dag. En stad där taximarknaden präglas av överetablering och stenhård konkurrens.
Där är priserna är låga för vanliga taxikunder. Åkarna kompenserar genom att ligga i topp i landet när det gäller att anställda med ekonomiskt stöd från Arbetsförmedlingen, på så kallade bidragsjobb.
Där upphandlades färdtjänst, skolresor och sjukresor senast 2011. I kraven för att få lämna anbud nämndes inte mycket om personalens villkor, skriver Flamman. Resultatet blev att Malmö betalar allra sämst för samhällsbetalda resor bland de granskade områdena.
– Det är uruselt, kommenterar Leif Hansson, ordförande i Transports buss- och taxisektion i Malmö. Men det är svårt att göra schysta upphandlingar när tjänstemännen inte gör som politikerna vill, utan tar sina egna genvägar.
Men i höst får politikerna en ny chans?
– Vad som helst kan hända i den här branschen, säger Leif Hansson som inte är särskilt hoppfull. Det finns ingen konkurrens när Fågelviksgruppen (taxikoncernen som bytt namn till Cabonline) styr allting.
– Chaufförerna i Malmö kör in samma summor som de gjorde på 80-talet, de har samma lönebild som för 30 år sedan …
Sett över landet finns ett antal olika prismodeller för samhällsbetalda resor. På vissa håll betalar kommuner och landsting en grundavgift plus för sträckan, andra betalar för tiden och andra betalar för alla tre grunderna.
Flamman konstaterar att det är svårt att göra fullständiga prisjämförelser, men gör ett försök när det gäller en styckebeställd färdtjänstresa. Om resan är en mil och tar en kvart blir priset, enligt tidningens egna beräkningar:
Cirka 120 kronor i Malmö.
Cirka 150 kronor i Boden.
Cirka 160 kronor i Stockholm.