Rederi stämmer Transport i AD
Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.
Det var den 23 oktober som fartyget Haato skulle anlöpa vid Halmstads hamn. Fartyget är bekvämlighetsflaggat och saknar kollektivavtal med den internationella transportarbetarfederationen ITF. De har däremot kollektivavtal med ett slovenskt fackförbund. Så långt är alla överens.
Enligt stämningsansökan från rederiet Oberon Shipping, flaggat på Marshallöarna, ska ITF-inspektören Fredrik Brådd ha kontaktat Hallands hamnar och meddelat att Transport avsåg att sätta fartyget i blockad om det anlöpte vid hamnen.
Det resulterade att fartyget för en tid fick ligga i väntan på Kattegatt.
Enligt rederiets ombud är det att betrakta som en olovlig stridsåtgärd och det är därför de stämt Transport i arbetsdomstolen.
I en vittnesattest inlämnat till Arbetsdomstolen uppger Fredrik Brådd att han meddelat hamnen att fartyget saknar ITF-avtal och att de skulle försöka teckna ett avtal med fartyget, men förnekar att förbundet hotat med blockad.
I stämningen från rederiet begärdes att Arbetsdomstolen skulle fatta ett interimistiskt beslut (ett tillfälligt beslut i väntan på huvudförhandling).
Rederiets ombud argumenterade för att de omfattas av EU:s regler om fri rörlighet eftersom bolaget utgår från Grekland och ägs av en cypriot. Men domstolen ansåg att det vid överläggningen inte fanns tillräckligt med bevis för att hävda att bolaget är baserat i EU och därmed går under EU-förordningen som ger frihet att tillhandahålla tjänster på sjötransportområdet mellan medlemsstater samt mellan medlemsstater och tredje land.
Arbetsdomstolen skriver att rederiets ombud medger att besättningens villkor inte är i nivå med ITF-avtalets: ”Det är dock riktigt att det ITF-avtal som förbundet vill att bolaget ska teckna innehåller förmånligare villkor för arbetstagarna än ISU-avtalet, men ITF-avtalet ger inte uttryck för internationellt godtagna miniminivåer för sjöfolk utan det gör konventionen.”
Transports ordförande Tommy Wreeth tillbakavisar skälen i stämningen.
– Nej, vi anser inte att vi lagt en stridsåtgärd. Vi har enbart informerat hamnen om att det aktuella fartyget saknar ett ITF-avtal, säger Tommy Wreeth.
Kommer den situation som uppstått att förändra hur era ITF-inspektörer kan utföra sitt arbete?
– Nej, inspektörerna kommer att arbeta på samma sätt som tidigare.
Numera har Haato ett ITF-avtal och har lossats av Hallands hamnar.