Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.
Close
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.
Close
Digitalisering & AI

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Bläcket har knappt torkat i den 200-sidiga avhandlingen då Fredrik Söderqvist sätter sig på en stol med block och penna framför sig. Förmiddagskaffet är hämtat och han konstaterar att det har varit arbetskrävande att skriva avhandlingen. Men nu är den här.

Redan i vår mejlkonversation inför intervjun pekar han på en intressant jämförelse som går att göra mellan två av kapitlen i boken. Det första av dem handlar om hur Uber och Foodora etablerades i Sverige, och två motsvarande företag försökte etablera sig i Danmark, och det andra om hur digitalisering och automatisering införts i en av Bolidens gruvor.

Många likheter

Likheterna mellan de digitala systemen är nämligen ganska många. Oavsett om det är matleveranser, algoritmstyrd taxitrafik eller gruvor så rör det sig om logistik och olika saker som ska ta sig till olika platser i ett myller av hinder och yttre omständigheter.

Men där någonstans försvinner också likheterna och ger plats för olikheter.

– Skillnaden är att du har enormt starka fackföreningar i gruvan. Där det finns en 100-årig tradition av facklig samverkan.

Robotlik arbetsledning

Precis som Transportarbetaren berättat flera gånger så har plattformarna som styr Foodora- och Uberarbetare en närmast robotlik arbetsledning. Arbetaren ska ta sig från en plats till en annan och när det inte går som det ska är det en förinspelad röst eller en textnotifikation i en app som säger: Raska på!

De Boliden-gruvor som Fredrik Söderqvist studerade tillsammans med German Bender valde en annan väg när de skulle öka automatisering och digitalisering.

– Ny teknik betyder inte automatiskt att vi får höjd produktivitet och ett brett välstånd. Utan det har att göra med vilka val vi gör kring hur teknologin implementeras. Facket kan acceptera målet med automation i Boliden, för att de vet att även de har en vinning i det.

Anonyma prickar

Som ett exempel tar han upp hur man för säkerhetens skull valt att ha gps-positionering av alla anställda. Arbetsledarna ser bara prickar. Inte exakt vem som är exakt var. För att kunna se vem som är var måste systemet aktiveras – och det får enbart göras vid nödsituationer som vid allvarliga olyckor.

– I stället för att ge arbetsgivaren fri lejd att använda positioneringsdata som de vill, väljer arbetsgivare och fack att tillsammans reglera bort den mest skadliga användningen.

– Här säger arbetsgivaren: Varför skulle vi reducera våra bergarbetare till biorobotar?

Och rationaliteten i det är ju delvis att det inte går, för det skulle vara väldigt dyrt. För metallarna skulle tycka det är kasst och reagera och antagligen skulle det leda till att arbetsgivaren tjänade mindre pengar. För man skulle ha en arbetskraft som inte är lika produktiv. För arbetarna skulle inte vara lika sugna på att bjussa på en extra insats och bidra till det gemensamma.

Får inte tänka själva

På arbetsplatser där arbetarna inte får samma inflytande blir det något annat.

– Andra arbetsplatser väljer i stället att introducera den nya teknologin på ett sätt som gör att arbetare inte får tänka själva och ta eget initiativ, kontrollen ska vara hos arbetsgivaren. Om du har en arbetskraft med låg förhandlingskraft, då kommer man som arbetsgivare vara mer benägen att introducera teknik som biorobotiserar arbetarna och man kan utöva micro management genom tekniken.

Transportarbetaren har tidigare berättat om hur plattformsföretagen avslutat kontrakt för korttidsanställda arbetare efter att algoritmerna kommit fram till att de inte håller systemets förprogrammerade krav.

– Om de här företagen inte börjar hårdbevaka människorna som i Kina kommer datorn inte att kunna särskilja om den här personen misskött sig på jobbet eller är en god kamrat som hjälper sina kollegor och höjer arbetsmiljön. Enda anledningen till att företagen gör som de gör är helt enkelt att de inte bryr sig om sådant, säger Fredrik Söderqvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?