Regelbrotten i yrkestrafiken ska synas i sömmarna
Cabotagereglerna, trafiksäkerheten, arbetsmiljön, polisens kunskaper – i stort sett alla problemområden ska ses över, i en stor granskning av Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen. – Det handlar om att identifiera var det finns brister och vad som kan göras åt dem, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Regeringen har gett i uppdrag åt Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen att se över vad de kallar ”regelefterlevnaden i yrkestrafiken på väg”.
– Utgångspunkten för uppdraget är de träffar jag haft med facket och åkerinäringen, men översynen gäller även buss och taxi. Som jag ser det är det egentligen inte fel på regelverket utan på tillämpningen. Därför vill vi först och främst få till stånd en tillståndsmätning – att se över i vilken omfattning reglerna efterlevs, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
Hon fortsätter:
– Utifrån det vill vi föreslå eventuella åtgärder som underlättar myndigheternas tillsyn och kontroll. Det finns två huvudsakliga syften med det här: Dels för att vi behöver kunna garantera trafiksäkerheten, dels för att vi behöver sund konkurrens. I ett nästa steg vill vi se över arbetsmiljön och anställningsformerna för dem som jobbar ute i de här branscherna.
Rent konkret ska det bland annat handla om att se över hur väl – eller illa – cabotagereglerna efterlevs, liksom i vilken omfattning det bryts mot hastighetsbegränsningarna, kör- och vilotidsreglerna och reglerna om maxlast.
– Om man sätter det i ett sunt konkurrensperspektiv, så är det ju så att om du gör allt du ska – det är klart det kostar. Och det gör det så klart svårt att konkurrera med någon som inte sköter sig.
Men det handlar inte bara om att ta fram åtgärder för att underlätta myndighetstillsynen.
– Det gäller också att se till att det blir konsekvenser för den som inte sköter sig. Det är ju så det är tänkt att fungera, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
Även Justitiedepartementet ska delta i översynen, tillsammans med myndigheter som Åklagarmyndigheten, Arbetsmiljöverket, Skatteverket, Ekobrottsmyndigheten, Tullverket och Kustbevakningen.
– Det visar på bredden i frågan, att den spänner över väldigt många sakområden, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
Senast den 1 november ska regeringen emotta en delrapport om tillståndsmätningen. En fullständig slutrapport ska presenteras senast den 1 mars nästa år.