Regeringen beställer ny taxi- och cabotageutredning
Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att kontrollera hur reglerna sköts, både inom taxinäringen och vid cabotagetransporter. Frågor som Transport har försökt lyfta under många år.
Uppdragen om kontroller av transportbranschen avlöser varandra. Utredningar och förslag leder ofta till beslut om nya utredningar, men arbetet leder sakta fram emot förändringar.
Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen gjorde förra året en granskning av hur bra reglerna följs av yrkeschaufförer på de svenska vägarna.
Det resulterade bland annat i förslag om återkommande tillståndsmätningar, utökat riskvärderingssystemet till 2015, och att utreda polisers möjligheter att klampa fordon och hindra dem från fortsatt färd.
I våras lämnade också Trafikutskottet flera förslag för att få ordning på vägarna. Utskottet ville införa obligatoriska tömningscentraler för taxi och göra en översyn av branschen. De efterlyste även en kontroll av regelefterlevnaden för godstrafiken, och problematiken med olagliga cabotagetransporter på vägarna.
Detta ledde till att en majoritet i riksdagen började trycka på regeringen om att agera för få bukt med problemen.
Efter riksdagens uttalande har regeringen tagit upp frågorna.
Transportstyrelsen har nu fått i uppdrag att göra fördjupade analyser om hur reglerna följs i taxibranschen och att se om det finns särskilda problem med cabotagetrafiken.
– Jag träffar regelbundet människor som jobbar på vägarna i Sverige och det är en samstämmig oro jag möter. Den olagliga trafik som förekommer på vägarna försämrar konkurrensen och skapar ett dåligt rykte om företag som gör rätt för sig, men det finns undantag som svärtar ner ryktet för både taxi- och lastbilsverksamheten, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i ett pressmeddelande.
Transportstyrelsen har också fått i uppdrag att se över möjligheten för poliser att ”klampa” fordon och tvinga dem att stanna i väntan på böter. Transportstyrelsens uppdrag blir att reda ut vilka konsekvenser det skulle kunna medföra.
Det här är frågor som Transport har arbetat med under många år och förbundssekreterare Markus Pettersson har tidigare påpekat att det är framsteg även för förbundets politiska avdelning att problemen lyfts upp i riksdagen och regeringen.
– Det är ett stort politisk genombrott. Det innebär ett erkännande av de problem som finns inom godstrafiken, sa han i samband med riksdagsbeslutet.
Senast den 1 december ska Transportstyrelsen redovisa det nya uppdraget för Näringsdepartementet.