Corona

Regeringen driver frågan om pandemi-regler för YKB i EU

(UPPDATERAD) Åkeri. Chaufförer och åkare trycker på för dispensregler kring fortbildning och yrkeskompetensbevis, YKB när pandemin slagit till i en andra våg. Nu kommer svar från infrastrukturdepartementet.

Det är Tomas Eneroths pressekreterare Lovisa Alm som besvarar chaufförernas och åkarnas oro – och krav på fortsatta och tillfälliga pandemi-regler i ett mejl. Regeringen ”är väl medveten om problematiken som råder kring YKB-utbildningar och det behov som finns av en förlängning av Omnibusförordningen, där frågan om dispens för YKB-utbildningar ingår”, skriver hon.

Kommissionen fattade beslut om denna förordning i våras. Den innebar sju månaders dispens för ett antal åkerichaufförer i Sverige och övriga EU.

Lovisa Alm skriver vidare att regeringen ”till EU-kommissionen har påtalat att behovet av en förlängning är stort och skyndsamt. Regeringen driver frågan och är beredd att vidta ytterligare åtgärder, om så skulle vara nödvändigt.”

Vilka åtgärder som i så fall kan bli aktuella är inte klart i dagsläget. Men närmare kommentarer kan komma i nästa vecka, säger pressekreteraren i telefon.

Tidigare yrkesföraren Lars Mikaelsson sitter i Transports verkställande utskott. Han är glad att regeringen nu agerar.

– Vi hoppas att det ger resultat och att EU-kommissionen lyssnar, säger han.

Mikaelsson riktar också förhoppningar till EU-parlamentarikern Johan Danielsson som han upplever har ”nått framgång tidigare” när det gäller att driva frågor som är viktiga för Transports medlemmar. Lars Mikaelsson betonar att chaufförer, som redan nu utsätts för risker och inte kan arbeta hemma, inte ska riskera att drabbas ytterligare.

– Jag förutsätter att de YKB-utbildare som fortsätter ta emot förare under pandemin följer myndigheternas regler och inte utsätter deltagarna för ökad risk att smittas. Men ytterst önskar vi förstås att frågan får en snabb lösning på EU-nivå och att YKB-reglerna ändras tillfälligt under pandemin. Förarnas hälsa måste sättas i främsta rummet.

– De behövs på vägarna för att hålla Sverige i gång och se till att varor och gods kommer fram när mycket annat i samhället stannat av. Därför utgår jag ifrån att arbetsgivarna noga kontrollerar de utbildningsanordnare de anlitar. Det är viktigt att särskilda anpassningar görs för chaufförer som är i riskgruppen.

Riskbedömningar behöver också göras så att kursdeltagarna tar sig till och från kurserna på ett säkert sätt, tillägger Lars Mikaelsson.

– Det är rimligt att arbetsgivarna ersätter chaufförerna för att ta sig fram och tillbaka till utbildningen med egen bil, anser han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Birgitta Säveholm:
    13 november, 2020

    Det går ju för gymnasieelever att studera digitalt. Borde gå att göra repetitionen av YKB digital. Man förlorar visserligen diskussionsmomentet och utbytet av erfarenheter mellan deltagarna. Men man vinner å andra sidan att kurserna kan gås igenom när man har tid. Testerna i varje delmoment bör också kunna göras digitalt precis som körkortsfrågorna. Min YKB har snart förfallit, men är snart pensionär så jag skulle gärna förnya YKB:n digitalt för att kunna köra extra under sommaren om det inte var så dyrt när man inte har någon åkare som betalar.

  2. Magnus:
    13 november, 2020

    Det enda rimliga är att avskaffa YKB. Vilken organisation har hittat på det dravlet? Det måste vara trafikskolor och liknande utbildare som lobbat för en obligatorisk hittepåutbildning för att tjäna pengar på andra.

  3. Andy:
    13 november, 2020

    Skrota ykb helt i stället

Lästips:

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.