Regeringen gör inget åt flygplatspartiklarna
Det finns starka misstankar om att ultrafina partiklar orsakar cancer, inte minst bland flygplatsanställda. Men forskning som bevisar detta saknas, liksom en standardiserad mätning av nivåerna. Trots det ställer regeringen inga särskilda krav på åtgärder, enligt ett svar från finansmarknadsminister Peter Norman.
I mars skrev Transportarbetaren att höga halter av så kallade ultrafina partiklar hade uppmätts på Arlanda.
Partiklarna misstänks orsaka cancer. I Danmark har flera flygplanslastare som drabbats av urinblåscancer fått besvären klassade som arbetsskador. Teorin är att det finns kopplingar till dieselavgaser och till så kallade ultrafina partiklar, som bildas vid all slags förbränning.
Efter detta har Vänsterpartiet trafikpolitiska talesperson, Siv Holma, ställt en skriftlig fråga till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).
Holma undrade vad Elmsäter-Svärd tänker göra för att minska utsläppen av ultrafina partiklar, och därmed minska hälsoriskerna för de anställda på Swedavias flygplatser.
Svaret, som kom ifrån finansmarknadsminister Peter Norman i stället för från Elmsäter-Svärd, löd: ”ingenting”.
I brevet skriver han att statens styrning av de statligt ägda bolagen går ut på att få företagen att ”agera föredömligt inom området hållbart företagande”.
Det tycker Peter Norman också att Swedavia gör. Han påpekar att Swedavia är ledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan, och att tio av företagets flygplatser har utsläppscertifierats av Airport Carbon Accreditation. Certifieringen görs av samarbetsorganet ACI, Airports Council International.
Som Transportarbetaren tidigare berättat är det på grund av bestämmelser från ACI som Arlanda genomförde sin mätning, i slutet av förra året. Och, certifieringen till trots, visade Swedavias egen sammanställning att partikelnivåerna på Arlanda var högre än på både Kastrup, Heathrow och Zürich flygplats.
Peter Norman tycker ändå att Swedavias åtgärder för att generellt förbättra luftmiljön på flygplatserna är tillräckliga. Han menar att en begränsning av avgasutsläppen även kommer att sänka halterna av ultrafina partiklar eftersom det är förbränningsmotorerna som är källan till partikelspridningen.
Dan Holmberg, regionalt skyddsombud på Transports flygavdelning, och den danske fackförbundsrepresentanten Lars Broogard, påpekar att det inte finns någon forskning som bevisar att ultrafina partiklar har negativa hälsoeffekter.
Det lyfter även Peter Norman fram.
Men till skillnad från Holmberg och Broogard tycker finansmarknadsministern inte att de starka misstankarna är skäl att agera.
Peter Norman avslutar sitt svar på Siv Holmas fråga så här:
”Jag har inte för avsikt att vidta några övriga åtgärder utöver de åtgärder som bolaget genomför och har initierat.”