Regeringen gör inget åt flygplatspartiklarna

Det finns starka misstankar om att ultrafina partiklar orsakar cancer, inte minst bland flygplatsanställda. Men forskning som bevisar detta saknas, liksom en standardiserad mätning av nivåerna. Trots det ställer regeringen inga särskilda krav på åtgärder, enligt ett svar från finansmarknadsminister Peter Norman.

I mars skrev Transportarbetaren att höga halter av så kallade ultrafina partiklar hade uppmätts på Arlanda.

Partiklarna misstänks orsaka cancer. I Danmark har flera flygplanslastare som drabbats av urinblåscancer fått besvären klassade som arbetsskador. Teorin är att det finns kopplingar till dieselavgaser och till så kallade ultrafina partiklar, som bildas vid all slags förbränning.

Efter detta har Vänsterpartiet trafikpolitiska talesperson, Siv Holma, ställt en skriftlig fråga till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Holma undrade vad Elmsäter-Svärd tänker göra för att minska utsläppen av ultrafina partiklar, och därmed minska hälsoriskerna för de anställda på Swedavias flygplatser.

Svaret, som kom ifrån finansmarknadsminister Peter Norman i stället för från Elmsäter-Svärd, löd: ”ingenting”.

I brevet skriver han att statens styrning av de statligt ägda bolagen går ut på att få företagen att ”agera föredömligt inom området hållbart företagande”.

Det tycker Peter Norman också att Swedavia gör. Han påpekar att Swedavia är ledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan, och att tio av företagets flygplatser har utsläppscertifierats av Airport Carbon Accreditation. Certifieringen görs av samarbetsorganet ACI, Airports Council International.

Som Transportarbetaren tidigare berättat är det på grund av bestämmelser från ACI som Arlanda genomförde sin mätning, i slutet av förra året. Och, certifieringen till trots, visade Swedavias egen sammanställning att partikelnivåerna på Arlanda var högre än på både Kastrup, Heathrow och Zürich flygplats.

Peter Norman tycker ändå att Swedavias åtgärder för att generellt förbättra luftmiljön på flygplatserna är tillräckliga. Han menar att en begränsning av avgasutsläppen även kommer att sänka halterna av ultrafina partiklar eftersom det är förbränningsmotorerna som är källan till partikelspridningen.

Dan Holmberg, regionalt skyddsombud på Transports flygavdelning, och den danske fackförbundsrepresentanten Lars Broogard, påpekar att det inte finns någon forskning som bevisar att ultrafina partiklar har negativa hälsoeffekter.

Det lyfter även Peter Norman fram.

Men till skillnad från Holmberg och Broogard tycker finansmarknadsministern inte att de starka misstankarna är skäl att agera.

Peter Norman avslutar sitt svar på Siv Holmas fråga så här:

”Jag har inte för avsikt att vidta några övriga åtgärder utöver de åtgärder som bolaget genomför och har initierat.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?