Taxihållplatsen vid Centralstationen
Close
Taxihållplatsen vid centralstationen i Stockholm. För dem som inte har förbokat bilen med en app i telefonen.
Close

Regeringen öppnar för ny taximodell

Taxi. Två sorters taxi – med och utan taxameter i bilen. Regeringen föreslår en ny kategori taxibilar för att möta tekniken med appar och förskottsbetalning.

– Det här förslaget tolkar jag som ett sätt att öppna för teknikneutralitet, och samtidigt öppna för transparens och kontroll oavsett vilken modell taxiföretagen använder, säger Emil Burman, utredare på Transport.

När det amerikanska IT-företaget Uber etablerade sig i Sverige 2013 rördes taxibranschen om. Den nya tekniken överlät åt resenärerna att boka och betala sin bil via en app i telefonen. Snart dök även Uberpop upp på gatorna, privatbilar som kördes av privatbilister och kallades ”samåkningstjänst”.

Fem år senare har Uberpop och andra liknande modeller dött ut. Den avgörande orsaken är att ”samåkningstjänsten” var olaglig: Förare dömdes till böter för att de saknade trafiktillstånd och taxiförarlegitimation. De upptaxerades också av Skattemyndigheten.

Idén med appar och förskottsbetalning plockades däremot upp även av traditionella taxiföretag.

Och i dag, måndag, kommer regeringen med sina förslag som ska bringa ordning bland de olika sätten att betala taxiresor. Och i förlängningen dessutom bringa ordning bland taxiföretagens olika sätt att redovisa sina inkomster.

Dagens modell med bilar utrustade med taxameter och anslutna till en redovisningscentral blir kvar.

Lägg till detta att företag med bilar utan taxametrar, enligt förslaget, ska upprätta en beställningscentral som samlar in och lagrar uppgifter om körningarna. Beställningscentralen behöver inte vara bemannad, utan hanteringen kan ske helt digitalt.

En idé med regeländringen är att Skatteverket ska kunna kontrollera alla taxiföretag på ett rutinmässigt sätt.

Oavsett om taxiåkeriet använder sig av dagens vanliga modell med taxameter eller den nya modellen måste chaufförerna ha taxiförarlegitimation. Åkerierna måste också ha taxitrafiktillstånd.

– Det är viktigt att vi har tydliga regler som säkerställer en sund konkurrens samt trygghet för kunden och arbetstagaren – samtidigt som vi bejakar den tekniska utvecklingen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett pressmeddelande.

Uber i Sverige har anpassat sig till dagens lagar och undantag, och utifrån sett kommer de även att leva upp till de föreslagna reglerna utan några större förändringar. Bolaget Uber Sverige vill avvakta med kommentarer tills det hunnit läsa lagförslaget, skriver nyhetssajten Breakit.

Regeringens förslag ska nu granskas av lagrådet. Planen är att lagen ska ändras hösten 2020 samt en resterande del den 1 januari 2021.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Örneborg:
    13 april, 2018

    Hur ska man lösa frågan om allt en taxameter gör förutom att räkna fram priset på en resa? Taxametern i min bil håller reda på vem som kör och när. Den håller reda på om bilen körs i tjänst eller ej osv. Dessutom är txm plomberad i bilen. Bryts plomb måste jag in på verkstad o få bilen provkörd o txm omplombad till en kostnad ej under 1000sek. Varje år ska txm kontrolleras-samma kostnad. En app i telefon löser icke dessa frågor. Dessutom borde det kollas om alla som kör taxi är rätt försäkrade.

  2. Tröttare:
    12 april, 2018

    Appar fanns här långt innan Uber dök upp.

  3. Trött:
    14 mars, 2018

    Vart tog förslaget om att alla bilar ska ha taxameter vägen? Hur mycket kostade Eneroth den här gången...

Lästips:

Dimitrios Nikopoulos, styrelseordförande, Taxi Stockholm

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.