Regeringen säger nej till holländsk åkerimodell

Den svenska regeringen tänker inte följa Hollands exempel och införa lagkrav som innebär att lastbilschaufförer ska ha en seriös anställning, antingen i åkeriet eller i ett bemanningsföretag. Det står klart efter en debatt i riksdagen, där S-riksdagsmannen Hans Hoff väckt frågan.

Efter ett nära samarbete med Transport skrev Hans Hoff en så kallad interpellationsfråga till riksdagen. Hoff vill veta vad regeringen tänker göra åt missförhållandena inom åkerinäringen.

Den 9 november hölls debatten i riksdagens kammare. Från talarstolen sa Hans Hoff:

– Utvecklingen i åkeribranschen är mycket negativ och allvarlig. I stället för att ha egna anställda förare, använder åkare utländska chaufförer. De får inte formell anställning, trots att arbetsförhållandena är anställningslika. I stället jobbar de som egenföretagare.

Hans Hoff citerade sedan Sveriges åkeriföretags regionchef Rickard Gegö som beskrivit chaufförernas villkor i en debattartikel:

– De här människorna utnyttjas på ett utstuderat sätt. De har löner ned mot 6 500 kronor i månaden, vilket knappast kan anses skäligt. Förarna lever i sina lastbilar i månader, utan tillgång till dusch och toalett. Det är ovärdigt ett land som Sverige.

Enligt Hoff får hanteringen stora konsekvenser. De lågbetalda chaufförerna betalar ofta inte skatt och avgifter, vare sig i Sverige eller i hemlandet. Sverige går miste om både skatteintäkter och arbetstillfällen. Transport i Halmstad har räknat ut att över 730 lastbilar numera bemannas helt med utländska ”F-skattare” bara i Sydsverige.

Från talarstolen fyllde Hans Hoff på med kritik:

– Utländska förare tvingas leva på svältlöner, för att svenska företag vill öka sina vinster. Vissa av chaufförerna hittar andra sätt att dryga ut inkomsterna. Det kan handla om stöld av diesel eller att sälja smuggelsprit. Uppställningsplatser för lastbilar har förvandlats till lagningscentraler för ungdomar.

I interpellationen undrar Hoff vad regeringen tänker göra. Om alliansen ska införa den holländska modellen i Sverige? I en snarlik interpellation ville s-kollegan Monika Green också veta hur regeringen ska tackla missbruket av F-skattsedlar.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) gick i svaromål:

– Regeringen arbetar systematiskt med att utforma spelregler som gynnar entreprenörskap. Vi vill förenkla för företagen. Det är inte aktuellt med några särregler för specifika branscher.

Elmsäter-Svärd hävdade att det redan finns regler som avgör vem som ska betraktas som arbetstagare respektive egenföretagare:

– Det innebär att en person kan komma att betraktas som anställd, även om det finns ett avtal som säger att en förare ska jobba som egenföretagare.

Infrastrukturministern påpekade att regeringen redan har inlett ett arbete med att utreda om F-skattereglerna behöver ändras. Transportstyrelsen och Trafikverket har samtidigt fått i uppdrag att se över hur lagar och bestämmelser efterlevs inom åkerinäringen.

Två debattörer – Hans Hoff och partikamraten Eva-Lena Jansson – hävdade att regeringens agerande är tandlöst. De efterlyste konkreta, snabba åtgärder – främst en lagstiftning efter holländsk modell.

På det svarade Catharina Elmsäter-Svärd:

– Att arbetstagare utnyttjar den fria rörligheten inom EU är i grunden positivt. Vi avser inte att vidta samma åtgärder som i Nederländerna för att reglera vilka anställningsförhållanden som ska gälla just mellan åkare och förare.

Elmsäter-Svärd menade också att Holland är på väg att backa från sin egen modell, efter signaler från EU om att lagen bryter mot EG-rätten.

– Som jag uppfattar det kommer den att försvinna. Och egentligen är det en avart när man genom lagstiftning kräver anställning för en person som vill vara egenföretagare, uppgav Elmsäter-Svärd.

Hans Hoff kontrade:

– I dag ser vi hur seriösa åkeriföretag konkurreras ut på grund av lönedumpningen. Infrastrukturministern och regeringen är väl medvetna om problemen. Ändå verkar ni inte vilja göra något alls åt situationen. Ni bagatelliserar frågan till att handla om bristande regelefterlevnad.

Eva-Lena Jansson var också kritisk:

– Regeringen har tidigare sagt sig stå bakom den svenska modellen, med kollektivavtal. Men hela tiden undergräver ni den genom att inte agera. Ni säger att ni vill ha ett dynamiskt och innovativt företagande, men lönedumpningen i åkeribranschen är inte särskilt produktiv för Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.