Regeringen säger nej till holländsk åkerimodell
Den svenska regeringen tänker inte följa Hollands exempel och införa lagkrav som innebär att lastbilschaufförer ska ha en seriös anställning, antingen i åkeriet eller i ett bemanningsföretag. Det står klart efter en debatt i riksdagen, där S-riksdagsmannen Hans Hoff väckt frågan.
Efter ett nära samarbete med Transport skrev Hans Hoff en så kallad interpellationsfråga till riksdagen. Hoff vill veta vad regeringen tänker göra åt missförhållandena inom åkerinäringen.
Den 9 november hölls debatten i riksdagens kammare. Från talarstolen sa Hans Hoff:
– Utvecklingen i åkeribranschen är mycket negativ och allvarlig. I stället för att ha egna anställda förare, använder åkare utländska chaufförer. De får inte formell anställning, trots att arbetsförhållandena är anställningslika. I stället jobbar de som egenföretagare.
Hans Hoff citerade sedan Sveriges åkeriföretags regionchef Rickard Gegö som beskrivit chaufförernas villkor i en debattartikel:
– De här människorna utnyttjas på ett utstuderat sätt. De har löner ned mot 6 500 kronor i månaden, vilket knappast kan anses skäligt. Förarna lever i sina lastbilar i månader, utan tillgång till dusch och toalett. Det är ovärdigt ett land som Sverige.
Enligt Hoff får hanteringen stora konsekvenser. De lågbetalda chaufförerna betalar ofta inte skatt och avgifter, vare sig i Sverige eller i hemlandet. Sverige går miste om både skatteintäkter och arbetstillfällen. Transport i Halmstad har räknat ut att över 730 lastbilar numera bemannas helt med utländska ”F-skattare” bara i Sydsverige.
Från talarstolen fyllde Hans Hoff på med kritik:
– Utländska förare tvingas leva på svältlöner, för att svenska företag vill öka sina vinster. Vissa av chaufförerna hittar andra sätt att dryga ut inkomsterna. Det kan handla om stöld av diesel eller att sälja smuggelsprit. Uppställningsplatser för lastbilar har förvandlats till lagningscentraler för ungdomar.
I interpellationen undrar Hoff vad regeringen tänker göra. Om alliansen ska införa den holländska modellen i Sverige? I en snarlik interpellation ville s-kollegan Monika Green också veta hur regeringen ska tackla missbruket av F-skattsedlar.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) gick i svaromål:
– Regeringen arbetar systematiskt med att utforma spelregler som gynnar entreprenörskap. Vi vill förenkla för företagen. Det är inte aktuellt med några särregler för specifika branscher.
Elmsäter-Svärd hävdade att det redan finns regler som avgör vem som ska betraktas som arbetstagare respektive egenföretagare:
– Det innebär att en person kan komma att betraktas som anställd, även om det finns ett avtal som säger att en förare ska jobba som egenföretagare.
Infrastrukturministern påpekade att regeringen redan har inlett ett arbete med att utreda om F-skattereglerna behöver ändras. Transportstyrelsen och Trafikverket har samtidigt fått i uppdrag att se över hur lagar och bestämmelser efterlevs inom åkerinäringen.
Två debattörer – Hans Hoff och partikamraten Eva-Lena Jansson – hävdade att regeringens agerande är tandlöst. De efterlyste konkreta, snabba åtgärder – främst en lagstiftning efter holländsk modell.
På det svarade Catharina Elmsäter-Svärd:
– Att arbetstagare utnyttjar den fria rörligheten inom EU är i grunden positivt. Vi avser inte att vidta samma åtgärder som i Nederländerna för att reglera vilka anställningsförhållanden som ska gälla just mellan åkare och förare.
Elmsäter-Svärd menade också att Holland är på väg att backa från sin egen modell, efter signaler från EU om att lagen bryter mot EG-rätten.
– Som jag uppfattar det kommer den att försvinna. Och egentligen är det en avart när man genom lagstiftning kräver anställning för en person som vill vara egenföretagare, uppgav Elmsäter-Svärd.
Hans Hoff kontrade:
– I dag ser vi hur seriösa åkeriföretag konkurreras ut på grund av lönedumpningen. Infrastrukturministern och regeringen är väl medvetna om problemen. Ändå verkar ni inte vilja göra något alls åt situationen. Ni bagatelliserar frågan till att handla om bristande regelefterlevnad.
Eva-Lena Jansson var också kritisk:
– Regeringen har tidigare sagt sig stå bakom den svenska modellen, med kollektivavtal. Men hela tiden undergräver ni den genom att inte agera. Ni säger att ni vill ha ett dynamiskt och innovativt företagande, men lönedumpningen i åkeribranschen är inte särskilt produktiv för Sverige.