Regeringen satsar på att kolla yrkestrafiken
I statsbudgeten som presenterades på tisdagen får polisen nära 36 miljoner kronor extra för ökad kontroll av yrkestrafiken och illegala cabotagetransporter. Dessutom lovar finansminister Magdalena Andersson ett förslag om vägslitageavgifter.
Hur polisens ökade kontroller av yrkestrafiken ska utföras är ännu oklart. Budgeten är rykande färsk och på myndigheten vill man därför inte svara på frågor om de två satsningar på sammanlagt nära 36 miljoner nästa år som aviseras.
– Frågan är lite för tidigt ställd. Pengarna kommer 2017, så arbetet med förberedelserna för dessa ändamål kommer att inledas inom kort, svarar pressenheten på Transportarbetarens frågor.
Dessutom inväntar polisen regeringens regleringsbrev för myndigheten. Där kommer mer detaljerade instruktioner om regeringens mål med detta polisarbete.
Polisens insatser mot illegalt cabotage kommer att pågå under fyra år och finansieras av extra anslag på sammanlagt 100 miljoner. De första 25 miljonerna får man i år.
Till detta kommer en satsning på flygande inspektioner, 10,7 miljoner kronor. Den ska däremot finansieras genom nedskärningar i andra myndigheters budgetar:
Från Trafikverkets budget dras 3 miljoner, Transportstyrelsens 6 miljoner, Trafikanalys 1 milon kronor och Statens väg- och transportforskningsinstituts budget förlorar 700 000 kronor.
Transport har återkommande tagit upp problemen med de utländska åkeriernas illegala cabotagetransporter i landet. De utnyttjar inte bara möjligheten att ta högst tre inrikestransporter på väg ut ur landet, utan bryter också mot EU:s gemensamma regler om cabotage för att köra kontinuerlig inrikestrafik.
Ett viktigt krav från Transport är att de utländska lastbilarna i hytten ska medföra internationella transporthandlingar, som visar vilken slags transport det handlar om.
I dag räcker det med att de finns tillgängliga i transportföretagets lokaler, som kan ligga långt från den svenska gränsen. Men frågan om frakthandlingar i bilen måste lösas på EU-nivå och där avser regeringen att fortsätta driva frågan.
När budgeten presenterades på tisdagen satte också regeringen ner foten i frågan om vägslitageavgifter.
Regeringens ambition är att skatten ska införas, skriver den i budgeten. Men när vill finansminister Magdalena Andersson inte spekulera i.
– Det går inte att uttala sig om innan vi har sett den utredning som är tillsatt, säger hon.
I slutet av året, den 9 december, ska utredningen vara klar. Därefter ska den ut på remiss innan regeringen skriver en proposition. Mot den bakgrunden lär införandet dröja en tid.
Transport ställer sig bakom tanken på en sådan skatt, men vill ha den utformad så att den stärker svensk åkerinäring, jobben i glesbygd och infrastrukturen i hela landet. Även utländska lastbilar skulle betala avgiften.
Någon typ av elektronisk registrering av körsträckan är den troliga lösningen vid beräkningen av vägslitageavgiften. Transport vill att den information som samlas in även ska kunna användas för att komma åt fusk och lagöverträdelser, till exempel olaglig inrikestrafik (illegal cabotage).
Men förbundet kräver också att dieselskatten ska sänkas för yrkestrafiken till EU:s miniminivå. Det ska kompensera för vägslitagskatten.
På den punkten går regeringen i dag motsatt väg. Dieselskatten höjs nästa år med 16,8 öre per liter. Den läggs på årets höjning som var 53 öre.