Regeringen satsar på att kolla yrkestrafiken

I statsbudgeten som presenterades på tisdagen får polisen nära 36 miljoner kronor extra för ökad kontroll av yrkestrafiken och illegala cabotagetransporter. Dessutom lovar finansminister Magdalena Andersson ett förslag om vägslitageavgifter.

Hur polisens ökade kontroller av yrkestrafiken ska utföras är ännu oklart. Budgeten är rykande färsk och på myndigheten vill man därför inte svara på frågor om de två satsningar på sammanlagt nära 36 miljoner nästa år som aviseras.

– Frågan är lite för tidigt ställd. Pengarna kommer 2017, så arbetet med förberedelserna för dessa ändamål kommer att inledas inom kort, svarar pressenheten på Transportarbetarens frågor.

Dessutom inväntar polisen regeringens regleringsbrev för myndigheten. Där kommer mer detaljerade instruktioner om regeringens mål med detta polisarbete.

Polisens insatser mot illegalt cabotage kommer att pågå under fyra år och finansieras av extra anslag på sammanlagt 100 miljoner. De första 25 miljonerna får man i år.

Till detta kommer en satsning på flygande inspektioner, 10,7 miljoner kronor. Den ska däremot finansieras genom nedskärningar i andra myndigheters budgetar:

Från Trafikverkets budget dras 3 miljoner, Transportstyrelsens 6 miljoner, Trafikanalys 1 milon kronor och Statens väg- och transportforskningsinstituts budget förlorar 700 000 kronor.

Transport har återkommande tagit upp problemen med de utländska åkeriernas illegala cabotagetransporter i landet. De utnyttjar inte bara möjligheten att ta högst tre inrikestransporter på väg ut ur landet, utan bryter också mot EU:s gemensamma regler om cabotage för att köra kontinuerlig inrikestrafik.

Ett viktigt krav från Transport är att de utländska lastbilarna i hytten ska medföra internationella transporthandlingar, som visar vilken slags transport det handlar om.

I dag räcker det med att de finns tillgängliga i transportföretagets lokaler, som kan ligga långt från den svenska gränsen. Men frågan om frakthandlingar i bilen måste lösas på EU-nivå och där avser regeringen att fortsätta driva frågan.

När budgeten presenterades på tisdagen satte också regeringen ner foten i frågan om vägslitageavgifter.

Regeringens ambition är att skatten ska införas, skriver den i budgeten. Men när vill finansminister Magdalena Andersson inte spekulera i.

– Det går inte att uttala sig om innan vi har sett den utredning som är tillsatt, säger hon.

I slutet av året, den 9 december, ska utredningen vara klar. Därefter ska den ut på remiss innan regeringen skriver en proposition. Mot den bakgrunden lär införandet dröja en tid.

Transport ställer sig bakom tanken på en sådan skatt, men vill ha den utformad så att den stärker svensk åkerinäring, jobben i glesbygd och infrastrukturen i hela landet. Även utländska lastbilar skulle betala avgiften.

Någon typ av elektronisk registrering av körsträckan är den troliga lösningen vid beräkningen av vägslitageavgiften. Transport vill att den information som samlas in även ska kunna användas för att komma åt fusk och lagöverträdelser, till exempel olaglig inrikestrafik (illegal cabotage).

Men förbundet kräver också att dieselskatten ska sänkas för yrkestrafiken till EU:s miniminivå. Det ska kompensera för vägslitagskatten.

På den punkten går regeringen i dag motsatt väg. Dieselskatten höjs nästa år med 16,8 öre per liter. Den läggs på årets höjning som var 53 öre.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.