Regeringen slänger förslag om kilometerskatt
Förslag sågas. Två dagar innan utredningen om kilometerskatt skulle presenteras dömer finansminister Magdalena Andersson ut resultatet. Förslaget är helt enkelt för dåligt, tycker regeringen. – Konstigt att hon skyller på utredaren när det är regeringen själv som står för direktiven, kommenterar Transports Antti Vainio.
Han är utredare på förbundet och har följt den statliga utredningen om vägslitageskatt för tunga lastbilar. Transport är i grunden för en kilometeravgift eller skatt för samtliga lastbilar som körs på svenska vägar – men har också under gång ifrågasatt delar den statliga utredningen.
– Utredaren hade till exempel inte uppdraget att titta på hela kostnadsbilden för de svenska åkerierna.
Antti Vainio konstaterar att gps-övervakning borde vara det effektivaste sättet att hålla koll på de tunga fordon som ska beskattas, något som utredningen från början inte alls var inne på.
– Vi vet ju att det inte kommer att bli markant fler poliskontroller, säger han.
Även Sveriges Åkeriföretag har kritik mot kilometerskatten under utredningstiden. En grundinställning från branschorganisationen är att även privatbilismen ska vara med och betala en eventuell skatt.
Och i går, söndag, tog finansminister Magdalena Andersson (S) helt avstånd från utredningen som hon ska ta emot först i morgon.
– Bedömningen är att med det förslag som kommer så riskerar svenska åkares konkurrenskraft att försämras, och det är inte acceptabelt, sa hon till TT och fortsatte:
– Det vore ju väldigt dumt att genomföra förslag som inte är bra.
I intervjun med nyhetsbyrån berättar hon att regeringen omedelbart ska sätta i gång arbetet med ett omarbetat förslag till vägslitageskatt. Ingen ny utredning ska tillsättas, utan arbetet ska ske på regeringskansliet. Enligt Magdalena Andersson är förhoppningen att kunna presentera ett skarpt förslag före nästa val.