Regeringen stal 15 000 kronor ifrån oss

Krönika. Regeringen försöker göra ett nummer av att de vill sänka avgifterna till a-kassan. Fredrik Reinfeldt och Anders Borg vill framstå som förstående och lyhörda, nu när nästan åtta procent av befolkningen är arbetslös och det nya budgetförslaget bygger på att ännu fler ska stå utanför arbetsmarknaden de kommande åren.

Men tro dem inte.
De visste precis vad de gjorde när de höjde a-kasseavgifterna när Alliansen tog över regeringsansvaret för sju år sedan. Själva idén med fördyrad a-kassa och ökade kostnader för ett fackligt medlemskap var att minska den fackliga organisationsgraden och tvinga nödställda arbetare att ta precis vilka jobb som helst.

Där ser vi själva kärnan i Alliansens jobbskapande politik och ”kamp mot utanförskapet”. Fattiga människor accepterar lägre löner och står de dessutom utanför facket så kan ingen hjälpa dem att uppnå drägliga anställningsvillkor.

Politiken har varit mycket framgångsrik om man ser till att 100 000-tals människor numera står utanför såväl fackföreningar som a-kassa och att växande grupper accepterar skitvillkor på arbetsmarknaden.

Men som bland annat vi i Transport påpekade redan 2006, finns det också mängder av avigsidor i den brutala utslagningspolitiken: allt fler tvingas till socialbidrag/försörjningsstöd. Samtidigt försvagar den ensidiga inriktningen på sänkta löner och sänkta skatter utbildningssystemen, så att alltför få arbetslösa kan utbildas till de jobb som faktiskt efterfrågas. Det gör att det finns brist på arbetskraft på mängder av områden – trots skyhög arbetslöshet.

Ändå prioriteras ytterligare ett jobbskatteavdrag i Alliansens valbudget.

Det är skamligt och självdestruktivt.

Numera fungerar den svenska arbetsmarknaden så dåligt att man talar om en ”jämviktsarbetslöshet” på sju procent. Det innebär att institutioner som Riksbanken, Konjunkturinstitutet och regeringen räknar med att löneinflationen kommer i gång redan om arbetslösheten minskas till under sju procent. Och som bekant är inflationsbekämpning finanspolitikens högst prioriterade fråga.

Så pratet om fler jobb är bara valfläsk och beslutet att sänka avgifterna till a-kassan är mest en metod att minska belastningen på kommunernas plikt att erbjuda försörjningsstöd/socialbidrag.

Bilden av hyckleri förstärks av att Alliansens höjning av a-kasseavgifterna snarast bör liknas vid stöld. De arbetsmarknadsfonder som finansierar den statliga samordningen av a-kassepengarna har inte byggts med skattepengar. De har byggts av arbetsgivaravgifter, som i sin tur förhandlats fram som en del av historiska löneuppgörelser. Pengarna består alltså av avstådda lönehöjningar som arbetare avstått från.

Under de senaste åren har Alliansregeringen på det sättet stulit över 15 000 kronor från var och en av Sveriges transportarbetare. Stölderna från exempelvis byggnadsarbetare och hotell- och restauranganställda har varit ännu mer omfattande.

När nu regeringen försöker minska några av de mest förödande konsekvenserna av den egna politiken bör vi knappast jubla.

Vi bör säga som det är – och kräva att de betalar tillbaka stöldgodset: 15 000 kronor till var och en av våra medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.