Regeringen stal 15 000 kronor ifrån oss

Krönika. Regeringen försöker göra ett nummer av att de vill sänka avgifterna till a-kassan. Fredrik Reinfeldt och Anders Borg vill framstå som förstående och lyhörda, nu när nästan åtta procent av befolkningen är arbetslös och det nya budgetförslaget bygger på att ännu fler ska stå utanför arbetsmarknaden de kommande åren.

Men tro dem inte.
De visste precis vad de gjorde när de höjde a-kasseavgifterna när Alliansen tog över regeringsansvaret för sju år sedan. Själva idén med fördyrad a-kassa och ökade kostnader för ett fackligt medlemskap var att minska den fackliga organisationsgraden och tvinga nödställda arbetare att ta precis vilka jobb som helst.

Där ser vi själva kärnan i Alliansens jobbskapande politik och ”kamp mot utanförskapet”. Fattiga människor accepterar lägre löner och står de dessutom utanför facket så kan ingen hjälpa dem att uppnå drägliga anställningsvillkor.

Politiken har varit mycket framgångsrik om man ser till att 100 000-tals människor numera står utanför såväl fackföreningar som a-kassa och att växande grupper accepterar skitvillkor på arbetsmarknaden.

Men som bland annat vi i Transport påpekade redan 2006, finns det också mängder av avigsidor i den brutala utslagningspolitiken: allt fler tvingas till socialbidrag/försörjningsstöd. Samtidigt försvagar den ensidiga inriktningen på sänkta löner och sänkta skatter utbildningssystemen, så att alltför få arbetslösa kan utbildas till de jobb som faktiskt efterfrågas. Det gör att det finns brist på arbetskraft på mängder av områden – trots skyhög arbetslöshet.

Ändå prioriteras ytterligare ett jobbskatteavdrag i Alliansens valbudget.

Det är skamligt och självdestruktivt.

Numera fungerar den svenska arbetsmarknaden så dåligt att man talar om en ”jämviktsarbetslöshet” på sju procent. Det innebär att institutioner som Riksbanken, Konjunkturinstitutet och regeringen räknar med att löneinflationen kommer i gång redan om arbetslösheten minskas till under sju procent. Och som bekant är inflationsbekämpning finanspolitikens högst prioriterade fråga.

Så pratet om fler jobb är bara valfläsk och beslutet att sänka avgifterna till a-kassan är mest en metod att minska belastningen på kommunernas plikt att erbjuda försörjningsstöd/socialbidrag.

Bilden av hyckleri förstärks av att Alliansens höjning av a-kasseavgifterna snarast bör liknas vid stöld. De arbetsmarknadsfonder som finansierar den statliga samordningen av a-kassepengarna har inte byggts med skattepengar. De har byggts av arbetsgivaravgifter, som i sin tur förhandlats fram som en del av historiska löneuppgörelser. Pengarna består alltså av avstådda lönehöjningar som arbetare avstått från.

Under de senaste åren har Alliansregeringen på det sättet stulit över 15 000 kronor från var och en av Sveriges transportarbetare. Stölderna från exempelvis byggnadsarbetare och hotell- och restauranganställda har varit ännu mer omfattande.

När nu regeringen försöker minska några av de mest förödande konsekvenserna av den egna politiken bör vi knappast jubla.

Vi bör säga som det är – och kräva att de betalar tillbaka stöldgodset: 15 000 kronor till var och en av våra medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

LO:s chefsekonom Torbjörn Hållö. Foto: John Antonsson

”Det är fel på den svenska penningpolitiken”

Ekonomi. Först inflationskris med stigande räntor som följd. Nu lågkonjunktur och ökande arbetslöshet. Sverige går igenom tuffa tider. LO:s nya chefsekonom Torbjörn Hållö vill se en stat som satsar på att få hjulen att snurra och en svensk Riksbank som blir mer självständig gentemot Europeiska centralbanken.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.