Regeringen tillsätter utredning om ordningsvakter och väktare

Politik. Efter år av prat om förändrade regler för ordningsvakter ska regeringen tillsätta en utredning efter sommaren.

Inrikesminister Mikael Damberg (S) planerar att tillsätta en utredning efter sommaren. Utredningens fokus kommer att ligga på ordningsvakter, men väktarnas roll kommer till viss del också att utvärderas.

– Vi ska börja skriva direktiv nu. Vi har haft en ganska lång tid där många aktörer har efterfrågat en översyn. Det har också funnits en kritisk debatt i allmänheten om hur ordningsvakter i dag används på ett sätt som inte riktigt var tanken från början. Då kan arbetsuppgifter, befogenheter och längden på utbildning behöva ses över. Lagstiftningen är ganska gammal nu, säger Mikael Damberg.

Expressen och Dagens Arbete har rapporterat om flera till synes olämpliga personer som jobbar i bevakningsbranschen. Hur har du reagerar?

– Det är klart jag blir berörd, när inte minst Helle Klein berättade att hon var under hot av högerextremister och, sedan uppfattade att bolaget inte tog hennes känsla på tillräckligt stort allvar. Men frågan är mycket större än så. Polisen har kommit med en begäran om att vi ska se över reglerna för ordningsvakter. De känner att ordningsvakter kan göra en del av arbetet som i dag ligger i gränslandet, som att skjutsa berusade personer som tar tid och resurser från polisen. Då bör man ta ett grepp så att vi använder samhällets resurser så effektivt som möjligt.

Påverkar den senaste tidens rapportering och väktare och ordningsvakter hur ni skriver utredningens direktiv?

– Jag tror att debatten påverkar. Räcker tillsynen som vi har i dag? Vad är sånt som ska vara lagstiftning och vad kan branschen själv ordna när det gäller att upprätthålla förtroendet hos allmänhet och dem man ska skapa trygghet för.

När ska vi vänta oss att något händer?

– Jag vågar inte säga det, man brukar få en tid på sig. Alla känner stor vilja att komma till tals. Utredningen ska göras på rätt och korrekt sätt så att man landar rätt. Men det är klart att vi ska ha det klart under mandatperioden.

– De som har anställt väktare och ordningsvakter ska inte se utredningen som en ursäkt att inte redan nu ta ansvar och göra de säkerhetskontroller och lämplighetsbedömningar som krävs redan nu.

Redan den 1 april finns en ny säkerhetsskyddslag. Den gäller inte bara statliga myndigheter utan också privata företag som jobbar med verksamheter som har en koppling till säkerhetsskyddad verksamhet.

– Jobbar man i verksamheter som har en koppling till säkerhetsskyddad verksamhet måste man göra en analys och en klassning av personalen, och därmed göra en bedömning av vilka krav som ska ställas på anställda, säger Mikael Damberg.

Vad gör jag om min arbetskamrat är nazist?

Bevakning. Expressen och Dagens Arbete har avslöjat att det jobbar, eller har jobbet, mer än 170 personer med koppling till högerextremism i bevakningsbranschen. Vad ska du göra om din arbetskamrat är en av dem?

Om det visar sig att det är en person som har högerextrema eller rent nazistiska åsikter, och att det leder till obehag är det bäst att gå till chefen, rekommenderar Jerker Nilsson, Transports centrala ombudsman med ansvar för bevakningsfrågor.

– Säg till om det inte känns rätt. Om jag har en kollega som har alkoholproblem och är rädd för att det kan leda till problem så går jag till chefen. Det är lättare, då kan chefen erbjuda hjälp. Det är svårare att plocka bort extrema åsikter.

Jerker Nilsson vill påpeka att de extrema yttringar som visat sig i Expressens granskning utgör en väldigt liten del av dem som jobbar, ungefär en procent.

– Hur ska cheferna får reda på vad de har för åsikter? Det kanske är först när de är ute och jobbar som kollegor märker av det.

Enligt Expressens reporter ska det i vissa fall också röra sig om chefer som har de här åsikterna. Vad gör man då?

– Gå till chefens chef, det är alltid i den turordningen. Vissa av de större bolagen har dessutom visselblåsarfunktioner.

Vad tycker Transport om det som uppdagats?

– Vi håller allas lika värde högt. Vi utesluter aktiva Sverigedemokrater, det säger väl allt? Givetvis tar vi avstånd från de här extremisterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    22 mars, 2019

    Transport utesluter aktiva Sverigedemokrater......hm hm hm.....
    Är det att hålla allas lika värde högt......hm hm hm......?
    Tur att jag är ekonomiskt oberoende och inte bryr mig om att Transport gör skillnad på folk..........
    Jag är en passiv Sverigedemokrat och som före detta yrkeschaufför så har jag sett vilka problem det är i samhället!!Vad det beror på får ni själva lista ut!!

Lästips:

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Illustration snabbkoll. Illustratör: Mattias Käll

Det här gäller för dig som är behovsanställd

Bevakningsavtalet. I bevakningsavtalet finns en anställningsform som heter behovsanställning. Den skiljer sig en del från andra tillfälliga anställningar.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Krönika. Upphandling. Ordet får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.