”Utredningen har legat som en våt filt över alltihop”

Arbetsrätt. Regeringen uppmanar parterna att fortsätta förhandla om nya spelregler på arbetsmarknaden. Transports ordförande Tommy Wreeth är tveksam till att det hjälper.

– Jag uppfattade det som att parterna var nära en lösning. Det finns en vilja hos samtliga politiska partier som står bakom januariöverenskommelsen att förhandlingarna återupptas, sa arbetsmarknadsminister Eva Nordmark vid en pressträff.

Enligt Transports ordförande Tommy Wreeth var den uppsatta tidsgränsen, den 30 september, något som parterna själva lagt fast. Det krävs alltså ingen sanktion från politiskt håll för att fortsätta förhandla. Men han är inte lika optimistisk som Eva Nordmark:

– Jag är tyvärr inte säker på att mer tid skulle hjälpa. Min bedömning är att det fanns centrala frågor där parterna stod en rejäl bit från varandra. Det bästa hade varit om vi fått bort den statliga las-utredning, som Gudmund Toijer la fram i våras. Den har legat som en våt filt över alltihop.

På upploppet kom förhandlingarna mellan LO, privattjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv att handla om ett batteri stora komplicerade frågor, bland annat en reformerad a-kassa.

I paketet ingick förstås lagen om anställningsskydd, las. Arbetsgivarna har skjutit in sig på flera bestämmelser som man anser måste förändras.

En är uppsägningar på grund av personliga skäl. Som det är nu krävs saklig grund för att en arbetsgivare ska kunna sparka en anställd. Facket kan också ogiltigförklara uppsägningar och arbetsgivaren måste då betala ut lön till dess tvisten är slutligt avgjord.

Skulle saklig grund visa sig saknas kan arbetsgivaren sedan tvingas betala ytterligare upp till 32 månadslöner – såvida den anställde inte får jobbet tillbaka.

Svenskt Näringsliv vill också luckra upp saklig grund-begreppet och helst reglera vilken sorts misskötsamhet eller brister som kan motivera en uppsägning av personliga skäl.

En sådan punkt uppges vara svaga arbetsprestationer. På den fackliga sidan är det kontroversiellt. Ska företag kunna sparka ut den som är äldre, sliten eller arbetsskadad?

Efter nattens kollaps kommer uppgifter om att förhandlingarna definitivt körde fast på turordningsreglerna. I ett sent skede konkretiserade Svenskt Näringsliv vilka krav som gällde. Krav som till och med var mer långtgående än de förändringar som Gudmund Toijer presenterade i våras.

Enligt tidningen Arbetet begärde Svenskt Näringsliv att få göra undantag för fem arbetare och fem tjänstemän vid neddragningar, alternativt en viss procent av personalstyrkan. Det senare skulle förstås få stor påverkan i storföretag med många anställda.

Regeringen har skickat ut Toijer-utredningen på remiss och svaren ska vara inne den 26 oktober. Transport och andra fackförbund laddar nu för de kommande avtalsförhandlingarna där samma trygghetsfrågor kan komma upp på bordet.

LO vill inte ha en uppluckring av anställningstryggheten, utan tvärtom stopp för så kallad hyvling av tjänster och missbruk av deltider och visstidsanställningar.

”De otrygga anställningarna är ett gift på svensk arbetsmarknad. Inget fackförbund kunde ställa upp på det förslag som i slutänden låg på förhandlingsbordet”, skrev Transports ordförande Tommy Wreeth och avtalssekreterare Peter Winstén i en gemensam kommentar efter att nattens förhandlingar brutit samman.

Wreeth och Winstén avslutar med orden:

”Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att förbättra tryggheten för våra medlemmar. Vi ger inte upp, den svenska partsmodellen bygger på förhandlingar. Att politikerna nu skulle gå in och peta i arbetsrätten är för oss helt uteslutet. Vad som händer på kort sikt beror givetvis mycket på hur den politiska reaktionen blir. Det bästa vore om regeringen och deras samarbetspartier skrotar Toijers las-utredning i sin helhet och låter parterna förhandla på allvar, utan politisk inblandning.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.