Regeringen vill ha tyngre trafik
Regeringen undersöker möjligheterna att införa höjd maxvikt för lastbilar, från 60 till 74 ton. Transport är positivt, men vill ha en särskild körkortsbehörighet för de tyngsta bilarna. Vänsterpartiet och Miljöpartiet ställer sig inte bakom förslaget om höjd bruttovikt.
Transportstyrelsen och Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att påbörja ett förarbete för att undersöka möjligheterna att införa en ny högre bruttovikt för lastbilar. Uppdraget kommer efter påtryckningar från skogsindustrin. Möjligheten att tillåta längre ekipage kan också komma att undersökas.
Fördelarna med en högre bruttovikt är att transporterna blir effektiverare och på så sätt miljövänligare. Mats Willén på Transportstyrelsen, som jobbar med förarbetet, uppger att miljövinsterna är en bränsleminskning på upp till 20 procent per ton för de tyngre transporterna.
– Ingen annan teknisk lösning kan minska förbrukningen lika mycket, säger han.
En annan fråga handlar om vem som ska få köra de tyngsta ekipagen. Transport är positivt till tyngre lastbilar på svenska vägar, men förbundet vill ha en speciell körkortsbehörighet för att få framföra dem. Mats Willén uppger att Transportstyrelsens jurister har kommit fram till att det på grund av EU:s transportdirektiv inte kommer gå att kräva speciella behörigheter.
Magnus Falk är utredare på Transport och arbetar med frågor kring godstransporter. Han menar att problemen inte är direktivet, utan den politiska viljan.
– Att inte vilja kräva en särskild behörighet ser jag bara som politik. Det är sorgligt att trafiksäkerheten inte uppfattas som viktig, säger han.
Politiskt ställer sig varken Vänsterpartiet och Miljöpartiet bakom tyngre transporter på svenska vägar. Siv Holma är vänsterpartiets ledamot i trafikutskottet:
– Jag tycker det är fel väg att gå. En högre tillåten bruttovikt för lastbilar skulle göra att man tappar incitament för att ställa om så att mer gods hamnar på järnväg. Pengarna som skulle behövas för att förbereda vägarna för tyngre transporter bör istället läggas på järnvägsunderhåll, säger hon.