Kongress 2017

Regionala skyddsombuden ska utredas

Skyddsombud. De regionala skyddsombuden ska utredas. Fram till nästa höst ska deras roll, hur de utses och anställs bli en fråga för Transports framtidsutredning. Beslut fattas sedan av förbundsrådet.

De regionala skyddsombuden (RSO) är både anställda och förtroendevalda inom Transport. Under en lång debatt var det ingen som protesterade mot förbundsstyrelsens beskrivning att modellen leder till återkommande frågor kring både arbetsledning och arbetsgivaransvar.

Det ena RSO:et efter det andra klev upp i talarstolen och både vittnade om sitt jobb och föreslog hur ett RSO bäst bör utses.

En grundfråga är om de regionala skyddsombuden i alla sammanhang ska väljas av avdelningarnas representantskap – eller om de ska kunna utses av avdelningarnas styrelser till exempel vid omval. Ett annat förslag är att förbundsstyrelsen ska utse RSO:erna, och att de därmed ska kunna flyttas runt mellan avdelningarna.

– RSO-valen ska alltid ske i avdelningens representantskap, för att det inte ska bli en skendemokrati, pläderade Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud i Göteborgsavdelningen.

Han fick mothugg av Marja-Lena Lundberg, regionalt skyddsombud i avdelning 26:

– En avdelningsstyrelse är ansvarig för verksamheten, det vore att omyndigförklara den om möjligheten att utse RSO när det är fråga om omval tas bort. Om en avdelningsstyrelse i den frågan är enig har den tagit sitt arbetsgivaransvar på allvar.

Förbundsstyrelsens svar på de olika förslagen som lämnats in från avdelningarna var att helt enkelt gå till botten med RSO:erna. Men inte på sittande kongress.

– För att kunna lösa det här på ett bra sätt föreslår vi att organisationsutredningen tar ett helhetsgrepp, inledde Martin Rohde i förbundsstyrelsen. För att kunna ha det klart till nästa runda av RSO-val ska utredningen vara klar senast hösten 2018.

Han avslutade också strax innan kongressen gick till omröstning:

– Tack för debatten, men det är en pissig anställningsform ni har, sa förbundsstyrelsens Martin Rohde.

Sedan beslutade kongressen enligt förbundsstyrelsens förslag.

Och så några stadgefrågor till:

  • Ett förslag om att avdelningarnas styrelser inte ska få ha en majoritet av anställda i förbundet avslogs. Valet är fortfarande fritt att välja in anställda och andra.
  • Det blir inga längre valperioder för avdelningsordföranden, de ska väljas på två år även i fortsättningen.
  • Transports stadgar ska ändras så att varje avdelning själv får avgöra om de som väljs in i styrelsen ska ha personliga suppleanter – eller om suppleanterna ska kunna träda in i vilken roll som helst. Kongressen röstade med läsplattorna och resultatet blev 101–101. Sittande kongressordförande Ulf Person fick avgöra – och gick på motionärernas linje, mot förbundsstyrelsens förslag.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.