”Reglerad bemanning ger fler ungdomsjobb”

Ska Sverige komma till rätta med den höga arbetslösheten krävs en hårdare reglering av bemanningsbranschen, inte lägre ungdomslöner. Så reagerar några av Transports yngre medlemmar på debatten som uppstått efter att jobbpakten sprack.

I dag skyller arbetsgivare och fack på varandra om vem som är mest skyldig till att den så kallade jobbpakten havererade.

Som enda fack inom LO tog Transport redan tidigt avstånd från pakten. Den lanserades av statsminister Fredrik Reinfeldt under Almedalsveckan i somras. Från att våren 2012 bestämt ha tagit avstånd från särskilda ungdomsjobb med 75 procent av ingångslönen, som Folkpartiet och Centern propagerade för, svängde Moderaterna plötsligt och presenterade ett snarlikt ungdomsprogram.

Förslaget gick ut på att facket, arbetsgivarna och regeringen skulle enas om en ny modell för ungdomsjobb för personer upp till 25 år. Via särskilda yrkesintroduktionsavtal skulle lönen vara 75 procent av den ordinarie ingångslönen. De återstående 25 procenten skulle ungdomarna få utbildning hos arbetsgivaren. För det skulle staten bistå med pengar för handledarstöd och sänkt arbetsgivaravgift.

Cicilia Durevall, Pernilla Tindvall och Thomas Högtröm arbetar alla på bemanningsföretag. Ingen av dem tror att lägre ungdomslöner löser problemet med den höga arbetslösheten bland unga.

– Jag läste om det och tyckte det lät ganska idiotiskt, men samtidigt vore det bra om man hjälpte ungdomar att få utbildning som verkligen leder till jobb, säger Cicilia Durevall, 25 år.

Genomströmningen av unga är stor på uthyrningsföretaget Tranpenad där hon arbetat i sju år. Annars brukar majoriteten av de anställda inte stanna längre än ett och ett halvt år, uppskattar hon.

– Tittar man på Arbetsförmedlingens webbsida, Platsbanken, så är det nästan bara bemanningsarbeten som annonseras ut till unga. Tidigare har man snackat om lärlingsplatser. Det verkar bra och hade säkert fungerat inom många olika typer av företag, ifall bemanningsbolagen inte hade funnits. Anställning via bemanning gör det så lätt så för företagen att göra sig av med personal.

Vad lärlingslönen i så fall borde ligga på är Cicilia Durevall osäker på.

– Ett lärlingssystem kunde fungera ungefär som yrkesutbildning i dag. Man lär sig ju mer när man är ute och praktiserar än när man sitter vid skolbänken. Jag har svårt att sitta still och har aldrig varit så pigg på att plugga, men nu har jag anmält mig till en logistikutbildning till hösten.

Cicilia Durevall tycker det är helt okej att jobba inom bemanning och innan hon fick barn trivdes hon med att växla mellan olika arbetsplatser och arbetsuppgifter. Däremot efterlyser hon strängare reglering, som exempelvis procentsatser för hur stor andel inhyrda ett bolag får ha.

– Den längsta sammanlagda tid jag varit på ett och samma företag är tre och ett halvt år. De flesta som jobbar inom bemanning accepterar vilka villkor som helst, bara de får en fast tjänst på ett kundföretag. Men jag totalvägrar, eftersom jag då skulle tvingas gå ner i lön.

Den ekvationen förklarar Cicilia Durevall med att kundföretagen, när de väl tar över tidigare inhyrda som egen personal, börjar om med en ny provanställning med ingångslönen. Det fortsätter ofta med andra ovissa anställningsformer som timanställning med mera. Senast hände det med två gruppledare på ett stort, välkänt logistikföretag.

– Jag har skaffat mig sju års erfarenhet, varför ska jag då tvingas sänka min lön om jag blir fast anställd på ett annat företag än uthyrningsbolaget, undrar Cicilia Durevall.

Pernilla Tindvall är också 25 år och bemanningsanställd. Hon är glad att jobbpakten kraschade och att LO inte gick med på fler försämringar av arbetsrätten. Hon säger:

– Är du ung har du lika stor rätt till full betalning som äldre. Det är en mänsklig rättighet. Du kan faktiskt vara 24 år och ha både ett och två barn att försörja.

Ett av skälen till den höga ungdomsarbetslösheten ser hon i en för svag reglering av inhyrning. Att Sverige har få restriktioner av bemanningsbranschen i ett internationellt perspektiv intygas också av Eskil Wadensjö. Han är professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet och har tidigare intervjuats i Transportarbetaren.

Att företag inte anser sig kunna ta in unga på full lön, ska inte drabba arbetstagare under 25 år, anser Pernilla Tindvall.

– Staten borde hellre gå in med de pengarna upp till ordinarie lön. Men… då blir det i och för sig ändå vi arbetare som får betala det, via skatten.

Om bemanning inte vore så utbrett skulle arbetstillfällena för unga vara fler, anser Pernilla Tindvall. Även hon är inne på mer utbildning för att matcha företagens behov och välkomnar det socialdemokratiska förslaget med skolplikt för alla upp till 18 års ålder.

– Då skulle man kunna ställa högre krav på unga som hoppar av sin gymnasieutbildning. Utan den är man nästan chanslös på arbetsmarknaden.

Pernilla Tindvall betonar att bemanning i sig inte är fel, men att uthyrningen ska återgå till det som var tänkt, att utnyttjas vid tillfälliga arbetstoppar och sjukdom.

– Nu används bemanning för att komma undan arbetsgivaransvar. Striktare reglering behövs också mellan uthyrnings- och kundföretag. Facket måste bli bättre på att kolla upp att tecknade avtal verkligen följs. Det har förbunden hittills varit väldigt dåliga på, menar Pernilla Tindvall som varit med och dragit igång en bemanningsklubb på företaget Tranpenad.

Att IF Metall och ytterligare förbund redan träffat liknande avtal som det föreslagna i jobbpakten kommenterar Pernilla Tindvall:

– Det är vedervärdigt, horribelt! Nästa gång kollektivavtalet för uthyrda ska omförhandlas vill vi som arbetar inom bemanning vara med!

Thomas Högström arbetar också som uthyrd terminalarbetare. Han avfärdar alla former av speciella anställningsformer för ungdomar:

– Tar man in arbetare kan de lika bra få ett ordentligt jobb med en gång.

Han ogillar även andra former av subventioner till arbetsgivare som tar in arbetslösa på bland annat nystartjobb och menar att det bara leder till att anställda utnyttjas.

– Ingen jag pratat med har fått jobb på företaget sedan, när den subventionerade perioden tagit slut. Då plockar företagen in nya på samma sätt, säger Thomas Högström.

Vill regeringen komma åt ungdomsarbetslösheten så ska de göra en ordentlig översyn av branschen och vidta åtgärder, menar han.

– Om arbetsgivarna slutade använda så mycket bemanning och anställde ungt folk i stället så skulle det definitivt hjälpa. Det måste finnas gränser för flexibiliteten.

Till LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson vill Thomas Högström säga:

– Ingen ska ha lägre ungdomslön. Gör något åt bemanningsbranschen, det nya avtalet är helt värdelöst.

Lars Karlsson är 37 år och även han anställd på ett bemanningsbolag i Norrköping. Han tycker det var bra av LO att i alla fall försöka göra något åt ungdomsarbetslösheten.

Hans råd till regering och LO är att gå ut och prata med ungdomarna:

– I dag ser arbetsmarknaden helt annorlunda ut än när vi var unga. Gå ut och kolla och fråga ungdomarna hur de upplever problemen på arbetsmarknaden och vad de tycker att vi ska göra åt dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Avtal 2025. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.