Regummering – en bra affär för alla

En sliten yta behöver inte betyda slutet för ett däck. I Malå blir gamla däck till entreprenadmaskiner som nya igen, genom regummering. Ett arbete som kräver både hantverksskicklighet och råstyrka.

Det doftar svagt av bränt gummi i verkstadshallen på Emgeve regummering. Här och där på golvet ligger små svarta gummiflagor som skvallrar om vad det är för verksamhet som pågår.

Här regummeras stora däck. Kort sagt betyder det att man tar bort den slitna ytan på däcken och fäster dit en ny. Vips är däcket nästan som nytt! En stor vinst både för miljön och plånboken.

– Det är en bra affär för alla att regummera, summerar företagets vd Jon Ny.

Emgeve har funnits sedan 1991. Fem personer jobbar på heltid med regummeringen. De flesta har varit där nästan lika länge som företaget har funnits.

Skyddsombudet Roger Oskarsson har arbetat här sedan dag ett. Precis som sina kollegor har han lärt sig allt om regummering på plats. För det är ett hantverk, att regummera. Trots att den stora, ljusa hallen är full av maskiner, görs flera av momenten helt för hand.

– Alla däck är olika, de har olika dimensioner och olika bredd, förklarar Roger Oskarsson.

Fullfjädrad, det tycker han inte att han är, trots över 20 år i yrket.

– Det blir man väl aldrig.

Emgeve ligger i det lilla samhället Malå, i Västerbottens inland. Att arbetstillfällena är få i en kommun med 3300 invånare är säkert en anledning till att personalomsättningen på företaget är låg. Men gummiarbetarna trivs också, både med arbetet och varandra.

– Det är bra arbetskamrater, säger Mikael Bergmark, medan han sätter fast en ny slitbana på ett stort däck.

En stor fördel med jobbet är arbetsrotationen. Varje vecka innebär ett nytt arbetsmoment för de anställda på Emgeve. Först efter fem veckor är man tillbaka på samma moment igen.

– Det är bra för kroppen att rotera och slippa göra ett så ensidigt jobb, säger Mikael Bergmark.

Arbetsmiljön är det heller inget fel på. Ventilationen är god och lokalerna ljusa och rymliga. Den stora nackdelen är de tunga lyften.

– Det är ett fysiskt tungt jobb. Alla moment är tunga, säger Sten Ramstedt, som har arbetat på Emgeve sedan 1991.

Runt 14 000 däck passerar Emgeve varje år. Kunderna är ägare till all sorts entreprenadmaskiner, större truckar och gruvmaskiner.

Vid ingången ligger högar med stora, slitna däck. Utanför knuten tornar ännu större berg upp sig.

Höst- och vintermånaderna är gummiverkstädernas högsäsong. Emgeve har arbete året om, men med en tydlig arbetstopp från oktober till januari. Anledningen är vinterdäcken. Företagen passar gärna på att regummera däcken med en ny slitbana anpassad till vinterväglag innan snön kommer.

Då blir det ofta några timmars övertid på kvällarna för gummiarbetarna i Malå.

– Vi har då hur mycket som helst att göra. Det är ju bra, men jobbigt också, pustar Mikael Bergmark, när han försöker få ordning på alla de däck som trängs innanför ingången.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.