Regummering – en bra affär för alla
En sliten yta behöver inte betyda slutet för ett däck. I Malå blir gamla däck till entreprenadmaskiner som nya igen, genom regummering. Ett arbete som kräver både hantverksskicklighet och råstyrka.
Det doftar svagt av bränt gummi i verkstadshallen på Emgeve regummering. Här och där på golvet ligger små svarta gummiflagor som skvallrar om vad det är för verksamhet som pågår.
Här regummeras stora däck. Kort sagt betyder det att man tar bort den slitna ytan på däcken och fäster dit en ny. Vips är däcket nästan som nytt! En stor vinst både för miljön och plånboken.
– Det är en bra affär för alla att regummera, summerar företagets vd Jon Ny.
Emgeve har funnits sedan 1991. Fem personer jobbar på heltid med regummeringen. De flesta har varit där nästan lika länge som företaget har funnits.
Skyddsombudet Roger Oskarsson har arbetat här sedan dag ett. Precis som sina kollegor har han lärt sig allt om regummering på plats. För det är ett hantverk, att regummera. Trots att den stora, ljusa hallen är full av maskiner, görs flera av momenten helt för hand.
– Alla däck är olika, de har olika dimensioner och olika bredd, förklarar Roger Oskarsson.
Fullfjädrad, det tycker han inte att han är, trots över 20 år i yrket.
– Det blir man väl aldrig.
Emgeve ligger i det lilla samhället Malå, i Västerbottens inland. Att arbetstillfällena är få i en kommun med 3300 invånare är säkert en anledning till att personalomsättningen på företaget är låg. Men gummiarbetarna trivs också, både med arbetet och varandra.
– Det är bra arbetskamrater, säger Mikael Bergmark, medan han sätter fast en ny slitbana på ett stort däck.
En stor fördel med jobbet är arbetsrotationen. Varje vecka innebär ett nytt arbetsmoment för de anställda på Emgeve. Först efter fem veckor är man tillbaka på samma moment igen.
– Det är bra för kroppen att rotera och slippa göra ett så ensidigt jobb, säger Mikael Bergmark.
Arbetsmiljön är det heller inget fel på. Ventilationen är god och lokalerna ljusa och rymliga. Den stora nackdelen är de tunga lyften.
– Det är ett fysiskt tungt jobb. Alla moment är tunga, säger Sten Ramstedt, som har arbetat på Emgeve sedan 1991.
Runt 14 000 däck passerar Emgeve varje år. Kunderna är ägare till all sorts entreprenadmaskiner, större truckar och gruvmaskiner.
Vid ingången ligger högar med stora, slitna däck. Utanför knuten tornar ännu större berg upp sig.
Höst- och vintermånaderna är gummiverkstädernas högsäsong. Emgeve har arbete året om, men med en tydlig arbetstopp från oktober till januari. Anledningen är vinterdäcken. Företagen passar gärna på att regummera däcken med en ny slitbana anpassad till vinterväglag innan snön kommer.
Då blir det ofta några timmars övertid på kvällarna för gummiarbetarna i Malå.
– Vi har då hur mycket som helst att göra. Det är ju bra, men jobbigt också, pustar Mikael Bergmark, när han försöker få ordning på alla de däck som trängs innanför ingången.