Svenska tusenlappar i en pengasäck.

Rejäla lönelyft i arbetsgivartoppen

Avtal 2023. Ledamöterna i arbetsgivarorganisationen Transportföretagen har sett sina tjänsteinkomster öka med 34 procent mellan 2019 och 2021. Flera gånger högre än industrins ”märke”.

Tabell över löneökningarna för styrelseledamöterna i Transportföretagen.
Grafik: Petrus Iggström

Transportarbetaren har begärt ut inkomstuppgifter från Skatteverket. Vi kan inte med säkerhet se vart pengarna kommer från men vet med säkerhet att det gått bra för arbetsgivargruppen som helhet. Mellan 2019 och 2021 ökade tjänste­inkomsterna för Transportföretagens styrelse med 34 procent. En sak är viktig att ha med sig. Vissa av ledamöterna fick nya och bättre betalda jobb under perioden.

DHL Freights vice vd Lena Arvidsson hade samma jobb hela perioden och ökade sin taxerade inkomst med 77 procent. Robert Zander, vd på DHL Freight, dubblade sin inkomst under perioden. Han klev också in som vd på DHL Freight Sverige under 2019. Väl på den nya posten var löneutvecklingen inte fullt lika god. 2021 var inkomsten 24 procent högre än under 2020 och landade på 4,8 miljoner kronor.

Tomas Byberg, vd för Byberg Nordin, deklarerade blygsamma tjänsteinkomster som inte översteg

200 000 kronor om året. Under perioden 2019–2021 deklarerade han 27,6 miljoner kronor i kapitalvinster.

Transports största grupp, åkerichaufförerna, höjde sina löner med 2,32 procent under 2019. Avtalet som tecknades 2020 sträcker sig fram till den 31 mars 2023 i år och det gav chaufförerna ytterligare 5,4 procent i löneutrymme. 5,1 procent i löneökning i två steg och resten gick till att också unga chaufförer ska få tjänstepension.

Kräver 5,5 procent

Inför årets avtalsrörelse står Transport som enda förbund utanför LO-samordningen och kräver 5,5 procent i löneökning. Att jämföra med de 4,4 procent som Facken inom industrin krävt. arbetsgivarorganisationen Teknikföretagens motbud till Facken inom industrin är 2 procent.

Transportarbetaren ansåg att det var relevant att jämföra löneutvecklingen mellan arbetarna och den styrelse som ska besluta om deras löner. Vi sökte därför en intervju med Transportföretagens vd Marcus Dahlsten, som sedan hans befordran 2019 sett sin lön öka med 39 procent. Vi fick ett mejlsvar från kommunikationsansvarig Håkan Filipsson, skickat till oss från pressansvarig Mattias Holmqvist.

”Varje företag måste själva göra en bedömning när det kommer till lönesättning av både chefer och anställda. Vårt fokus som bransch- och arbetsgivarorganisation ligger just nu på att förbereda förhandlingarna. Där ser vi att det finns ett mycket osäkert ekonomiskt läge där många företag, men också privatpersoner har det tufft. Man kämpar med elräkningar och att få ekonomin att gå ihop. Att i det här läget jämföra det ekonomiska läget med enskilda lönenivåer blir därför missvisande.”

LO kom nyligen med sin årliga sammanställning Makteliten. Där konstaterades att en topp-vd tjänar 77 gånger mer än en lastbilsförare eller 91 gånger mer än en barnskötare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    4 mars, 2023

    Det kommer alltid vara skillnad på lönesättning på de som är i toppskikten och den stora massan i botten som utför alla arbeten för att de i toppen skall kunna höja sina löner mer än alla andra.Tyvärr så kommer det antagligen aldrig gå att göra någonting åt detta då det inte skulle fungera att ge alla arbetare samma löneförhöjningarna som de i toppskiktet.Däremot hade det varit sunt om de i toppskiktet hade förgått med gott exempel att enbart höja sina löner med samma procentsats som majoriteten av de anställda i företagen får.Skulle de nöja sig med samma procentsats så skulle de ändå i kronor få större löneförhöjningar än de övriga anställda.

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.