Rekordmånga är med i Transports a-kassa

Transports a-kassa växer så det knakar. Förra året skrev handläggarna in 2 800 nya medlemmar. Bara två av landets totalt 28 kassor ökade procentuellt sett mer än Transport. Under våren och sommaren har tillströmningen fortsatt.

– Tyvärr växer inte Transportarbetareförbundet på samma sätt, säger Lars Lindgren som är ordförande både i förbundet och i a-kassan.

Efter det borgerliga maktövertagandet hösten 2006 chockhöjdes avgiften till arbetslöshetskassorna. Resultat blev ett stort medlemstapp i alla fackförbund och deras kassor.

Under åren som gått har avgifterna gradvis sänkts och de flesta a-kassorna ligger nu i spannet 110–130 kronor per månad. (Transports a-kassa tar 120 kronor.) Det har gjort att många arbetstagare går med igen.

Carin Florell, föreståndare för Transports a-kassa, konstaterar att hela medlemstappet från 2006/2007 är återhämtat. Med råge.

– Under de åren förlorade vi ungefär 9 000 medlemmar och hamnade kring 73 000. I dag noterar vi 85 751 medlemmar, det är fler än någonsin tidigare. Bara igår skrev vi in 60 nya namn.

– De allra flesta går in via vår hemsida. Påfallande många är unga. Chaufförer dominerar, känns det som. Men utan att ha statistik gissar jag att det kommer en hel del från bevakningsbranschen också.

Varför ökar det så mycket?

Carin Florell igen:

– Det beror på att Transports a-kassa är bra! Vi har snabb handläggning, både när det gäller inträden och utbetalning av ersättning. Vi har bra service och jag tror faktiskt att det ryktet spridit sig ute på arbetsplatserna.

En bidragande faktor kan vara att arbetslöshetsförsäkringen förbättrats. Förra året höjdes taket och den som tjänat omkring 25 000 kronor och därutöver får nu 910 kronor i ersättning per dag de första 100 dagarna. Därefter sänks ersättningen till 760 kronor under de följande 200 dagarna.

För den som är med i facket, alltså Transportarbetareförbundet, finns också inkomstförsäkringen hos Folksam. Den ingår i medlemsavgiften och ger extra påfyllnad i 100 dagar. Försäkringen gör att arbetslösa faktiskt får de 80 procent av den tidigare inkomsten som samhället en gång utlovade.

Trots inkomstförsäkringen visar förbundet inte upp samma positiva medlemstrend som a-kassan. Förbundsordförande Lars Lindgren är bekymrad över utvecklingen.

– Andra förbund krymper, det gör inte vi. Men vi har stagnerat kring 61 000 medlemmar. Det är inte bra. Inte med tanke på hur många miljoner vi satsat på organisering och att stärka förbundet de senaste åren.

– Jag har funderat mycket över vad det är som gör att a-kassan växer så otroligt mycket, men inte förbundet. Gör vi rätt saker? Är det för dyrt att vara med? Får vi ut det vi vill av vårt politiska påverkansarbete? Förstår medlemmarna vad som skulle hända med kollektivavtalen och lönerna om den fackliga organisationsgraden sjunker ännu mer? Det är viktigt att de här frågorna ställs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Håret är alldeles för långt, tycker arbetssökande Bror Hellman. ”Men jag har inte råd att klippa mig förrän nästa månad”, säger han som tvingas spara in på allt.

”Snart tar a-kassan slut”

Privatekonomi. Att söka jobb är en heltidssyssla – med låg ersättning. Det vet Bror Hellman som dras med lån efter behovsanställning och lång sjukskrivning. Tyngst är att tvingas be sina pensionerade föräldrar om pengar.

Transportarbetarens logga

Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom över hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.