Rekordmånga är med i Transports a-kassa

Transports a-kassa växer så det knakar. Förra året skrev handläggarna in 2 800 nya medlemmar. Bara två av landets totalt 28 kassor ökade procentuellt sett mer än Transport. Under våren och sommaren har tillströmningen fortsatt.

– Tyvärr växer inte Transportarbetareförbundet på samma sätt, säger Lars Lindgren som är ordförande både i förbundet och i a-kassan.

Efter det borgerliga maktövertagandet hösten 2006 chockhöjdes avgiften till arbetslöshetskassorna. Resultat blev ett stort medlemstapp i alla fackförbund och deras kassor.

Under åren som gått har avgifterna gradvis sänkts och de flesta a-kassorna ligger nu i spannet 110–130 kronor per månad. (Transports a-kassa tar 120 kronor.) Det har gjort att många arbetstagare går med igen.

Carin Florell, föreståndare för Transports a-kassa, konstaterar att hela medlemstappet från 2006/2007 är återhämtat. Med råge.

– Under de åren förlorade vi ungefär 9 000 medlemmar och hamnade kring 73 000. I dag noterar vi 85 751 medlemmar, det är fler än någonsin tidigare. Bara igår skrev vi in 60 nya namn.

– De allra flesta går in via vår hemsida. Påfallande många är unga. Chaufförer dominerar, känns det som. Men utan att ha statistik gissar jag att det kommer en hel del från bevakningsbranschen också.

Varför ökar det så mycket?

Carin Florell igen:

– Det beror på att Transports a-kassa är bra! Vi har snabb handläggning, både när det gäller inträden och utbetalning av ersättning. Vi har bra service och jag tror faktiskt att det ryktet spridit sig ute på arbetsplatserna.

En bidragande faktor kan vara att arbetslöshetsförsäkringen förbättrats. Förra året höjdes taket och den som tjänat omkring 25 000 kronor och därutöver får nu 910 kronor i ersättning per dag de första 100 dagarna. Därefter sänks ersättningen till 760 kronor under de följande 200 dagarna.

För den som är med i facket, alltså Transportarbetareförbundet, finns också inkomstförsäkringen hos Folksam. Den ingår i medlemsavgiften och ger extra påfyllnad i 100 dagar. Försäkringen gör att arbetslösa faktiskt får de 80 procent av den tidigare inkomsten som samhället en gång utlovade.

Trots inkomstförsäkringen visar förbundet inte upp samma positiva medlemstrend som a-kassan. Förbundsordförande Lars Lindgren är bekymrad över utvecklingen.

– Andra förbund krymper, det gör inte vi. Men vi har stagnerat kring 61 000 medlemmar. Det är inte bra. Inte med tanke på hur många miljoner vi satsat på organisering och att stärka förbundet de senaste åren.

– Jag har funderat mycket över vad det är som gör att a-kassan växer så otroligt mycket, men inte förbundet. Gör vi rätt saker? Är det för dyrt att vara med? Får vi ut det vi vill av vårt politiska påverkansarbete? Förstår medlemmarna vad som skulle hända med kollektivavtalen och lönerna om den fackliga organisationsgraden sjunker ännu mer? Det är viktigt att de här frågorna ställs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Håret är alldeles för långt, tycker arbetssökande Bror Hellman. ”Men jag har inte råd att klippa mig förrän nästa månad”, säger han som tvingas spara in på allt.

”Snart tar a-kassan slut”

Privatekonomi. Att söka jobb är en heltidssyssla – med låg ersättning. Det vet Bror Hellman som dras med lån efter behovsanställning och lång sjukskrivning. Tyngst är att tvingas be sina pensionerade föräldrar om pengar.

Transportarbetarens logga

Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom över hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.