Rekordstort fartyg på plats i Göteborgs hamn
I går gled hon in i Göteborgs hamn, världens största containerfartyg, Maersk Mc-Kinney Møller. Uppståndelsen var stor bland göteborgare, pr- och mediafolk, men hamnarbetarna tog jungfruresan med ro. – Det är väl inget märkvärdigare med denna än andra båtar vi haft, tyckte Lasse Abrahamsson och Christian Sjösten, som bytte av varandra i hamnkranen.
– Det är containrar som ska på och containrar som ska av. Hej och hå som alltid, summerade Christian Sjösten.
Arbetet gick i ett, med en och en halv till två timmars pass i kranarna, för att hinna lossa och lasta omkring 2 000 containrar under fartygets enda dygn i Skandiahamnen. Vid midnatt beräknades hamnarbetarna vara klara.
”Monsterbåten” är världens största containerfartyg i den så kallade Triple E klassen och rymmer totalt 18 000 containrar om 20 gånger 8 fot. Hon sträcker sig 400 meter från för till akter, är 59 meter 4 bred och reser sig i 19 nivåer. Nio över däck och tio under.
Snart ska hon också få sällskap av fler bautafartyg. Rederijätten Maersk har beställt ytterligare 19 fartyg till en kostnad av 26 miljarder kronor. Ombord på båten i Skandiahamnen släpptes bara ett 40-tal väl valda vip-gäster och några journalister.
Det bekymrade dock inte Transports huvudskyddsombud Daniel Börjesson. I sällskap med huvudskyddsombudet Ulrik Arkenback från Hamnarbetarförbundet och arbetsledaren Olle Abrahamsson från hamnföretaget APM Terminals klev han ombord för att göra en skyddsrond. Allt för att kolla upp arbetsmiljön och förebygga skador och ohälsa bland stuveriarbetarna.
– Egentligen ska det vara klart innan gubbarna går ombord, men vi hann inte med det i dag, anmärker Daniel.
Inte heller han var så upphetsad över jättebåten.
– Den är inte så mycket större än Maersks systerbåt, bara lite bredare och lite högre. Vi får in tio containrar på höjden i den nya och nio i den tidigare.
Med tanke på alla nyfikna göteborgare som letade upp lämpliga utsiktsplatser kring hamninloppet och fritidsbåtarna som cirkulerade utanför i vattnet medgav han ändå:
– Klart att båten är stor, galet stor!
Ulrik Arkenback tillfogade:
– Du är inte riktigt van som kranförare att plötsligt ha båtbryggan högre upp än hytten i kranen.
Göteborg är den enda hamnen i Sverige och en av de få i världen som kan ta emot bjässen. Hon kom via Århus och styrde i morse vidare mot Asien. Daniel gav henne gott arbetsmiljöbetyg.
– Det är en bra båt, nästan inget att anmärka på. Lite slarvig uppsättning av kablarna till kylcontainrarna bara. De hängde över bryggan som man ska gå på, med risk för att man snubblar på dem. Man får lyfta upp dem eller dra dem under bryggan, så att de inte är i vägen.
Huvudskyddsombuden hade också lite åsikter om surrningsmaterialet ombord.
– Det kommer att krävas mycket mer manuellt arbete av vår personal ombord, som ska surra fast containrarna. Allt måste göras i rätt ordning, annars blir det problem. Det kommer att bli dubbelt så mycket surrning för oss, konstaterar Daniel.
Han är lite förvånad över att båtbyggarna tagit ett steg tillbaka, på den punkten.
– Annars är det normala att man lägger fast lasten på automatisk väg. Jag vet inte varför man gjort så här. Det kommer att krävas mer personal, fast det är ju bra för oss om det blir mer jobb!
Daniel Börjesson och kranförarkollegan Patrik Nåfors är båda positiva till Maerskkoncernens stora båtar.
– De är optimerade för oss förare. De har större volymer och det är bara för oss att hämta containrar, köra i land och jobba på. De är absolut bäst för oss att köra på.