Rekordstort fartyg på plats i Göteborgs hamn

I går gled hon in i Göteborgs hamn, världens största containerfartyg, Maersk Mc-Kinney Møller. Uppståndelsen var stor bland göteborgare, pr- och mediafolk, men hamnarbetarna tog jungfruresan med ro. – Det är väl inget märkvärdigare med denna än andra båtar vi haft, tyckte Lasse Abrahamsson och Christian Sjösten, som bytte av varandra i hamnkranen.

– Det är containrar som ska på och containrar som ska av. Hej och hå som alltid, summerade Christian Sjösten.

Arbetet gick i ett, med en och en halv till två timmars pass i kranarna, för att hinna lossa och lasta omkring 2 000 containrar under fartygets enda dygn i Skandiahamnen. Vid midnatt beräknades hamnarbetarna vara klara.

”Monsterbåten” är världens största containerfartyg i den så kallade Triple E klassen och rymmer totalt 18 000 containrar om 20 gånger 8 fot. Hon sträcker sig 400 meter från för till akter, är 59 meter 4 bred och reser sig i 19 nivåer. Nio över däck och tio under.

Snart ska hon också få sällskap av fler bautafartyg. Rederijätten Maersk har beställt ytterligare 19 fartyg till en kostnad av 26 miljarder kronor. Ombord på båten i Skandiahamnen släpptes bara ett 40-tal väl valda vip-gäster och några journalister.
Det bekymrade dock inte Transports huvudskyddsombud Daniel Börjesson. I sällskap med huvudskyddsombudet Ulrik Arkenback från Hamnarbetarförbundet och arbetsledaren Olle Abrahamsson från hamnföretaget APM Terminals klev han ombord för att göra en skyddsrond. Allt för att kolla upp arbetsmiljön och förebygga skador och ohälsa bland stuveriarbetarna.

– Egentligen ska det vara klart innan gubbarna går ombord, men vi hann inte med det i dag, anmärker Daniel.

Inte heller han var så upphetsad över jättebåten.

– Den är inte så mycket större än Maersks systerbåt, bara lite bredare och lite högre. Vi får in tio containrar på höjden i den nya och nio i den tidigare.

Med tanke på alla nyfikna göteborgare som letade upp lämpliga utsiktsplatser kring hamninloppet och fritidsbåtarna som cirkulerade utanför i vattnet medgav han ändå:

– Klart att båten är stor, galet stor!

Ulrik Arkenback tillfogade:

– Du är inte riktigt van som kranförare att plötsligt ha båtbryggan högre upp än hytten i kranen.

Göteborg är den enda hamnen i Sverige och en av de få i världen som kan ta emot bjässen. Hon kom via Århus och styrde i morse vidare mot Asien. Daniel gav henne gott arbetsmiljöbetyg.

– Det är en bra båt, nästan inget att anmärka på. Lite slarvig uppsättning av kablarna till kylcontainrarna bara. De hängde över bryggan som man ska gå på, med risk för att man snubblar på dem. Man får lyfta upp dem eller dra dem under bryggan, så att de inte är i vägen.

Huvudskyddsombuden hade också lite åsikter om surrningsmaterialet ombord.

– Det kommer att krävas mycket mer manuellt arbete av vår personal ombord, som ska surra fast containrarna. Allt måste göras i rätt ordning, annars blir det problem. Det kommer att bli dubbelt så mycket surrning för oss, konstaterar Daniel.

Han är lite förvånad över att båtbyggarna tagit ett steg tillbaka, på den punkten.

– Annars är det normala att man lägger fast lasten på automatisk väg. Jag vet inte varför man gjort så här. Det kommer att krävas mer personal, fast det är ju bra för oss om det blir mer jobb!

Daniel Börjesson och kranförarkollegan Patrik Nåfors är båda positiva till Maerskkoncernens stora båtar.

– De är optimerade för oss förare. De har större volymer och det är bara för oss att hämta containrar, köra i land och jobba på. De är absolut bäst för oss att köra på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.