Renée Johannesson kör budbil till vardags, men rycker också in som taxiförare i Helsingborg. Extrapengarna går till favorithobbyn, fallskärmshoppning.
Close
Renée Johannesson kör budbil till vardags, men rycker också in som taxiförare i Helsingborg. Extrapengarna går till favorithobbyn, fallskärmshoppning.
Close

Renée får en kick av att falla fritt

Månadens medlem. När Renée Johannesson gick ut gymnasiet hade hon ett enda önskemål när släkten frågade om examenspresent. Att få hoppa fallskärm! Nu, efter sju år som yrkeschaufför, är en livsdröm på väg att förverkligas. Renée har gjort 160 hopp och är en av Sveriges 1 500 certifierade fallskärmshoppare.

Renée har precis slutat sitt arbetspass på paketfirman Budcom i Helsingborg. Om någon timme går solen ner. Det är en magisk höstkväll. Vindstilla och klarblå himmel.

– Vädret är perfekt för hoppning. Fast vi hinner inte fram i tid, säger Renée och styr söderut genom Helsingborgs utkanter.

Vi är på väg till flygfältet i Eslöv. Till den stora röda hangar där Fallskärmsklubben Syd håller till.

Någon hoppning lär det inte bli för Renées del, men med lite tur är flygplanet ute. I bästa fall hinner vi se andra hoppare singla ner mot den höstfuktiga skånska myllan.

Nix. Redan från parkeringen kan Renée konstatera att hangardörren är stängd och planet inlåst. I stället pågår en nybörjarkurs inne i lokalerna. Ett tiotal elever får noggranna instruktioner i hur den florstunna skärmen ska vikas.

Det är en vetenskap, inser jag när Renée börjar förklara. Skärmen kan vikas på lite olika sätt, bland annat beroende på hur snabbt hopparen vill att den ska vecklas ut. Snabb utveckling innebär hårdare ryck i linorna.

Men låt oss backa bandet. Efter skolan fick Renée sitt efterlängtade provhopp, ett så kallad tandemhopp:

– Det innebär att man hänger i samma skärm som en rutinerad instruktör. Det är det enda tillåtna sättet, innan man börjar en nybörjarkurs. Jag har drömt om att hoppa fallskärm ända sedan jag var barn, jag älskar fart.

– Tandemhoppet var lika häftigt som jag fantiserat om. Det är en mäktig känsla som inte liknar något annat. Man faller fritt genom luften i 200 kilometer i timmen.

Tandemhoppet gav alltså mersmak. Fast hoppning är ingen billig sport. Varje lyft med flygplan kostar ett par hundralappar per person. En begagnad skärm går på mellan 15 000 och 50 000 kronor.

Hoppdrömmarna hamnade i malpåse. Renée flyttade hemifrån och började köra budbil, plus taxi. Men förra året, 2012, var tiden mogen för nybörjarkursen. Efter teorilektioner, skriftligt prov och de tio obligatoriska utbildningshoppen hade hon sin A-licens.

Den här säsongen har Renée ägnat det mesta av fritiden åt hoppningen. Hon är nu uppe i 160 luftturer och har skaffat egen overall och ”rigg” – det vill säga selen som skärmen är fäst i.

När Renée berättar står det klart att fallskärm är en seriös verksamhet, omgärdad av säkerhetsbestämmelser. Alla hoppare viker sin huvudskärm själva. I packningen ingår alltid en reservskärm. Den löses ut automatiskt på 700 meters höjd, om huvudskärmen fallerat. Hela utrustningen besiktigas två gånger varje år och vid ett av tillfällena ska reserven packas om.

Hur är det med riskerna då? Helt ofarlig tycks sporten inte vara. På Transportarbet­aren hade vi helt nyligen en vikarie som börjat med fallskärmshoppning. Hoppkarriären fick ett längre avbrott efter en kraschlandning i ett staket. Brutet lårben och ryggskada, konstaterade läkarna.

Renée känner till olyckan:

– Fast jag vet inte närmare hur den gick till. Men jag har klarat mig från skador hittills.

Någon annan incident då?

– Nja, det är möjligen den gången vi lyfte med planet och piloten glömde bort mig. Vår maskin tar sju personer. Sex gav sig i väg, då dök piloten plötsligt ganska häftigt. Han trodde att alla kommit ut.

För ett otränat öga ser klubbens inhyrda gulmålade propellerkärra en smula gisten ut. Den klarar hur som helst att ta hopparna upp till 3 200 meter höjd. Maxhöjd, utan syrgas, är 4 000 meter.

Efter själva uthoppet faller man fritt i cirka 60 sekunder. Enligt Renée är det den stora kicken. Erfarna hoppare skaffar gärna mindre och mindre skärmar. Ju småttigare desto högre fart.

En sista fråga: Kan fallskärmshoppning verkligen vara något för en 56-årig redaktör på Transportarbetaren?

Renée ler överseende:

– Klubbens äldsta medlem är typ 65 år. Han tog certifikatet förra året och leder årets hoppliga, med 300 hopp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."