Renée Johannesson kör budbil till vardags, men rycker också in som taxiförare i Helsingborg. Extrapengarna går till favorithobbyn, fallskärmshoppning.
Close
Renée Johannesson kör budbil till vardags, men rycker också in som taxiförare i Helsingborg. Extrapengarna går till favorithobbyn, fallskärmshoppning.
Close

Renée får en kick av att falla fritt

Månadens medlem. När Renée Johannesson gick ut gymnasiet hade hon ett enda önskemål när släkten frågade om examenspresent. Att få hoppa fallskärm! Nu, efter sju år som yrkeschaufför, är en livsdröm på väg att förverkligas. Renée har gjort 160 hopp och är en av Sveriges 1 500 certifierade fallskärmshoppare.

Renée har precis slutat sitt arbetspass på paketfirman Budcom i Helsingborg. Om någon timme går solen ner. Det är en magisk höstkväll. Vindstilla och klarblå himmel.

– Vädret är perfekt för hoppning. Fast vi hinner inte fram i tid, säger Renée och styr söderut genom Helsingborgs utkanter.

Vi är på väg till flygfältet i Eslöv. Till den stora röda hangar där Fallskärmsklubben Syd håller till.

Någon hoppning lär det inte bli för Renées del, men med lite tur är flygplanet ute. I bästa fall hinner vi se andra hoppare singla ner mot den höstfuktiga skånska myllan.

Nix. Redan från parkeringen kan Renée konstatera att hangardörren är stängd och planet inlåst. I stället pågår en nybörjarkurs inne i lokalerna. Ett tiotal elever får noggranna instruktioner i hur den florstunna skärmen ska vikas.

Det är en vetenskap, inser jag när Renée börjar förklara. Skärmen kan vikas på lite olika sätt, bland annat beroende på hur snabbt hopparen vill att den ska vecklas ut. Snabb utveckling innebär hårdare ryck i linorna.

Men låt oss backa bandet. Efter skolan fick Renée sitt efterlängtade provhopp, ett så kallad tandemhopp:

– Det innebär att man hänger i samma skärm som en rutinerad instruktör. Det är det enda tillåtna sättet, innan man börjar en nybörjarkurs. Jag har drömt om att hoppa fallskärm ända sedan jag var barn, jag älskar fart.

– Tandemhoppet var lika häftigt som jag fantiserat om. Det är en mäktig känsla som inte liknar något annat. Man faller fritt genom luften i 200 kilometer i timmen.

Tandemhoppet gav alltså mersmak. Fast hoppning är ingen billig sport. Varje lyft med flygplan kostar ett par hundralappar per person. En begagnad skärm går på mellan 15 000 och 50 000 kronor.

Hoppdrömmarna hamnade i malpåse. Renée flyttade hemifrån och började köra budbil, plus taxi. Men förra året, 2012, var tiden mogen för nybörjarkursen. Efter teorilektioner, skriftligt prov och de tio obligatoriska utbildningshoppen hade hon sin A-licens.

Den här säsongen har Renée ägnat det mesta av fritiden åt hoppningen. Hon är nu uppe i 160 luftturer och har skaffat egen overall och ”rigg” – det vill säga selen som skärmen är fäst i.

När Renée berättar står det klart att fallskärm är en seriös verksamhet, omgärdad av säkerhetsbestämmelser. Alla hoppare viker sin huvudskärm själva. I packningen ingår alltid en reservskärm. Den löses ut automatiskt på 700 meters höjd, om huvudskärmen fallerat. Hela utrustningen besiktigas två gånger varje år och vid ett av tillfällena ska reserven packas om.

Hur är det med riskerna då? Helt ofarlig tycks sporten inte vara. På Transportarbet­aren hade vi helt nyligen en vikarie som börjat med fallskärmshoppning. Hoppkarriären fick ett längre avbrott efter en kraschlandning i ett staket. Brutet lårben och ryggskada, konstaterade läkarna.

Renée känner till olyckan:

– Fast jag vet inte närmare hur den gick till. Men jag har klarat mig från skador hittills.

Någon annan incident då?

– Nja, det är möjligen den gången vi lyfte med planet och piloten glömde bort mig. Vår maskin tar sju personer. Sex gav sig i väg, då dök piloten plötsligt ganska häftigt. Han trodde att alla kommit ut.

För ett otränat öga ser klubbens inhyrda gulmålade propellerkärra en smula gisten ut. Den klarar hur som helst att ta hopparna upp till 3 200 meter höjd. Maxhöjd, utan syrgas, är 4 000 meter.

Efter själva uthoppet faller man fritt i cirka 60 sekunder. Enligt Renée är det den stora kicken. Erfarna hoppare skaffar gärna mindre och mindre skärmar. Ju småttigare desto högre fart.

En sista fråga: Kan fallskärmshoppning verkligen vara något för en 56-årig redaktör på Transportarbetaren?

Renée ler överseende:

– Klubbens äldsta medlem är typ 65 år. Han tog certifikatet förra året och leder årets hoppliga, med 300 hopp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.