Renhållare protesterar mot försök med tiotimmarsskift
Det kommunala renhållnings-bolaget Renova bytte schema på ett av sina områden i Göteborg. Personalen fick gå från vanliga åtta-timmarsdagar till ett slags test med tiotimmarspass. Renhållarna hävdar att tröttheten gör dem direkt trafikfarliga, och protesterar mot att användas som ”labbråttor” i ett experiment.
– Det absolut största problemet är trafikfaran som kommer när koncentrationen blir lidande. Sista timmarna är man helt färdig, jag var så här nära att krocka i går, säger Daniel Reteike och måttar mellan tummen och pekfingret.
Han är en av nio renhållnings-arbetare som jobbar i det aktuella upphandlingsområdet (Askim, Högsbo och delar av Frölunda) och som fått det nya schemat.
Beskedet till arbetslaget om omläggning kom i slutet av april. Renova har förlorat upphandlingen av området, som i mars nästa år tas över av ett norskt bolag. Fram till dess ska renhållarna jobba från sex på morgonen till kvart i fem på eftermiddagen, fyra dagar i veckan. På rullande schema har varje man en inarbetad ledig veckodag.
På detta sätt vill Renova effektivisera verksamheten och sköta området med nio man och fyra bilar, i stället för som tidigare elva man och fem bilar. På detta sätt blir det omkring 15 procent mer jobb per man.
– Jag har fått klart för mig i efterhand att man ska få två veckors varsel om sådana här förändringar. Men de berättade det för oss på torsdagen, och på måndagen fick vi börja med det nya schemat. Vi hade inte ens fått koll på vem som skulle börja med en arbetsfri dag. På lördagen satt vi själva och bytte nycklar och pusslade ihop passen, säger Daniel Reteike.
Hans kollega Jerry Örtengren menar att det hela lades fram ”som en liten snabb lösning bara”.
– Vi fick inget val, blev inte tillfrågade, det var inget snack om saken, säger han.
Hans Zackrisson, chef för insamling och logistik på Renova, uppger att detta inte stämmer.
– Vi presenterade det här så fort vi hade en planering framme. Det måste ha blivit något missförstånd eller brister i kommunikationen, om det inte uppfattats att det skulle dras igång så pass snart, säger han.
När renhållningsarbetarna frågade tjänstemännen om facket var informerat om förändringarna, blev svaret ja. Men det stämmer inte alls, enligt Transports skyddsombud Kim Jörgensen.
– Vi fick veta det dagen efter beslutet, när jag fick avbryta ett rehab-möte och kallades in till chefen. Han var ju så pass vaken att han meddelade oss ”nästan i tid”, men ändå för kort inpå. Sedan blev det några raska och slarviga möten på fackens begäran, inte på företagets initiativ, säger Kim Jörgensen.
– Dagordningen var redan satt, och kunder var meddelade före gubbarna om de kommande ändringarna. De har fört ett ”bakom busken”-resonemang för de visste att vi inte skulle gå med på det, säger han.
Chefen Hans Zackrisson uppger att både Transport och tjänstemannafacket Vision kallades till information i god tid.
– Det gjordes minst två veckor innan. Vi anser att vi har följt regelverket, säger han.
Enligt renhållningsarbetarna behandlar Renova upphandlingsområdet som något av en experimentverkstad, eftersom det ändå ska försvinna.
– Vi är ett pilotprojekt för övriga Renova. De vill se om det funkar här hos oss och i så fall kör de ut det till hela företaget, säger Tommy Blom. Med sina 62 år är han äldst i gänget.
Han tillägger:
– Men jag har varit här i 31 år, och här ute har allting alltid fungerat till 110 procent. Nu plötsligt fungerar det till 70 procent. Stämningen har förstörts, folk är inte glada helt enkelt.
Kim Jörgensen flikar in:
– Det här med att testa tiotimmarspass för att se om det funkar, som om killarna vore labbråttor. Jag tycker det är som att skjuta barnvagn-en framför sig ut i gatan för att se om trafiken är farlig.
Hans Zackrisson bekräftar att det handlar om ett prov.
– Bakgrunden är en förändring ute i verkligheten. Det här området var det sista i Göteborg som gick från varjeveckas-hämtning till tvåveckors-hämtning. Vi var tvungna att göra en omplanering, och vi har en rad olika faktorer att förhålla oss till. Vi har en situation där vi ska få trängselskatt i Göteborg, vi får bara köra mellan 06.30 och 19.00, och så vidare. Det pågår ett jätteprojekt där vi provar olika konstellationer med scheman och tider inom hela avdelningen, säger han.
– För att få lönsamhet i verksamheten måste vi utnyttja tidsfönstret på bästa sätt och jobba så effektivt som möjligt. Nu gör vi ett försök med tiotimmarspass i detta område. Den stora frågan är: Orkar man? Den riskbedömning vi gjort visar att det skulle vara fullt möjligt att köra hem detta. Men det är fortfarande på försök och inget är hugget i sten.
Som skyddsombud har Kim Jörgensen lämnat in en formell begäran om åtgärd till ledningen. Där kräver han att man återgår till det gamla upplägget av arbetstiderna. Han har ännu inte fått svar.
– Vi har också begärt att tillsammans med Renova få göra en ny och gemensam riskanalys av det nya upplägget. Men den har vi inte sett röken av, säger Kim Jörgensen.
Det är ännu för tidigt att dra någon definitiv slutsats i frågan om det nya upplägget fungerar eller inte, anser Hans Zackrisson.
– Vi har bara kört det några veckor, det är lite för tidigt att stänga det redan. Men vi har hört att det blivit en del missnöje på senare tid, och det tar vi på fullt allvar. Orkar man inte så orkar man inte. Vi har redan haft ett möte och tagit emot personalens synpunkter. Det kommer vi att fortsätta göra fortlöpande. Det är självklart att vi måste bolla detta med killarna, säger han.
De reaktioner som Transport-arbetaren tagit del av är entydiga: De som jobbar enligt det nya schemat avskyr det.
– Först börjar man en halvtimme tidigare, slår på datorn och ser hur många kärl man har den dagen. Redan då kommer stressen över hur man ska hinna med. Den bästa dagen kan det vara 300 kärl, men då är det kompost, ofta med utglesad hämtning och mer körning. Den sämsta dagen kan det vara upp till 570 kärl, säger Daniel Reteike.
Med de gamla åttatimmarsdagarna kunde det som mest vara omkring 350 kärl per dag, det vill säga 40 till 50 kärl i timmen. 570 kärl på tio timmar motsvarar nästan ett kärl i minuten – om man jobbar non stop, utan rast. Kärlen ska rullas fram till bilen, vägas, identifieras, tömmas och redovisas via GPS i hytten, samt rullas tillbaka till sin plats.
Hans Zackrisson medger att planeringen av rutterna inte blivit optimal på alla ställen.
– I vissa fall har det blivit så att någon bara får tunga kärl en hel dag. Så ska det inte vara och det ska vi rätta till, säger han.
Vid behov får renhållarna ringa in ordinarie extrapersonal. Men ofta hjälper det inte mycket eftersom extragubbarna har det gamla schemat och slutar klockan tre.
– Så då får vi gå utan extragubbe de sista två timmarna, precis de timmar då vi skulle ha behövt en. Eller ”tjöta” lite, så de stannar kvar resten av dagen, säger Tommy Blom.
Med Jerry Örtengrens ord har jobbet blivit ”som att spela elvamannafotboll med nio man i laget”.
Att man får en inarbetad ledig dag i veckan är en klen tröst – alla renhållarna beskriver den lediga dagen som ”bara ren återhämtning.”
– Jag har gått och gått i tio timmar i dag, jag har säkert gått fyra mil sammanlagt. Man slocknar direkt man kommer hem, man tappar sitt sociala liv och allt sådant, säger Ulf Ekemalm. Han har kört i området sedan mitten av nittiotalet.
Med Hans Zackrissons ord ”kunde vi kanske varit tydligare i kommunikationen när det gäller arbetstempot i det nya schemat.”
– Om man ska jobba i tio timmar, då är man ju tvungen att vila lite på steget, inte springa som man gjort förut. Det har vi kanske inte förmedlat ordentligt. Jag har själv kört ute på fältet så jag vet att det lätt blir så att man springer tills man blir klar. Man har ett visst tempo i kroppen, men det måste man slå ner lite på om man ska jobba fler timmar, säger han.
Renhållarna säger att tröttheten gör dem trafikfarliga?
– Det är information som vi verkligen tar till oss. Som sagt, vi bollar detta löpande med killarna och vi tar deras synpunkter på allvar.
Miljöarbetarna upplever också att ledningen börjat övervaka dem genom bilarnas datorer, som registrerar varje kärltömning.
– Om jag tar rast en halvtimme och sedan måste tanka, så kanske det går totalt en timme. Då kan de plötsligt ringa och fråga varför det inte varit några tömningar under den timmen. Lämnar man en bra förklaring låter chefen udda vara jämnt, säger Tommy Blom.
Hans Zackrisson känner inte igen detta, men understryker att ”så ska inte vi jobba”.
– Systemet för vägning och registrering ska absolut inte användas till någon sorts övervakning, säger han.
Enligt Kim Jörgensen handlar det om ett försök till ”fjärrstyrning”, eftersom bolaget inte vill erkänna att tio timmars arbetsdag innebär en ohållbar arbetsbelastning.
– Nu vill de övervaka, ifrågasätta och hålla örnkoll för att det ska funka. För nu har de satt så mycket prestige i detta. Det är som att de gått till sängs med en kalkyl som upprepar ”nio man och fyra bilar.” Sedan vill ledningen inte trilla ur sängen.