Debatt

Reno Norden till hårt angrepp mot Stockholms Sopgubbar

Debatt. Reno Norden har under sommarens sopkonflikt i Stockholm vägrat att svara på frågor från Transportarbetaren och andra medier. Den 22 augusti publicerade företaget detta pressmeddelande på sin hemsida.

Den 5 juli lade personalen vid Reno Nordens depå i Stockholm ner arbetet och gick ut i vild strejk på grund av att de inte ville att arbetsgivaren skulle genomföra en nyckelinventering som entreprenören är skyldig till enligt avtal. Nycklarna har tidigare varit dokumenterade där varje soprumsnyckel varit kopplad till en adress. Senast förra året genomförde en av våra arbetsledare en inventering av trakt 325 (del av Kungsholmen). Alla nycklar märktes upp med den adress de gick till. Dagen efter slet miljöarbetaren av alla taggar – ett tydligt fall av sabotage. Innan miljöarbetarna gick ut i sin vilda strejk såg de även till att sabotera hela nyckelknippor genom att lägga in falska nycklar (gamla kasserade nycklar) för att försvåra arbetet för nya miljöarbetare att komma in i arbetet.

Joakim Guttman, central ombudsman på Transportarbetarförbundet, påstår att Reno Norden avsåg att sänka miljöarbetarnas löner med 10 000 kronor per månad. Detta stämmer inte. Reno Norden avsåg att se över en gammal, förlegad lönemodell som hade många inbyggda problem; lönemodellen var ackordsbaserad, premierade dålig arbetsmiljö, och var svårberäknad när löneutbetalningen skulle genomföras. I den sista överläggningen Reno Norden hade med en representant från de vilt strejkande miljöarbetarna erbjöd Reno Norden miljöarbetarna att behålla sina löner förutsatt att man skulle gå upp från en snittarbetsvecka på 29.5 timmar till 34.5 timmar. Detta förslag avböjdes av miljöarbetarna.

Så till strejken – en av utmaningarna var att under semestertid ersätta alla miljöarbetare som gick ut i vild strejk. Vi har löst detta, bemanningen är nästintill återställd, vi har slitit hårt för att nå dit vi gjort, mot alla odds och med smutsiga metoder emot oss från de gamla miljöarbetarna, som har ett eget inofficiellt kollektiv som kallar sig för Stockholms Sopgubbar.

Stockholms Sopgubbar har hotat de miljöarbetare som nu är ute och hämtar in soporna, de uppmanar gamla kollegor att säga upp sig, de har hängt upp nidbilder på dem som är kvar och arbetar, de har skurit sönder däck hos hämtpersonalen som jobbar på Reno Norden, de har blockerat utfarten från depån när sopbilarna ska ut och arbeta, de har slagit sönder en bil med basebollträ, de har trakasserat medarbetare när de är ute och arbetar, de har ”stalkat” medarbetare och sagt åt dem att ”passa sig”. Stockholm Sopgubbar har ringt dem som arbetar kvar och ”i allra bästa välmening” uppmanat dem att säga upp sig, ”för sitt eget bästa”. Dessa hot och trakasserier är nu polisanmälda.

Inte nog med att Stockholms Sopgubbar hotar och trakasserar den hämtpersonal som faktiskt utför sophämtningen i Stockholm, de belastar även kundtjänst hos Stockholm Vatten och Avfall och hindrar Stockholmare som har reella sophämtningsproblem genom att ringa in falska reklamationer som får högsta prioritet.

I samband med att vi tagit tillbaka kontrollen över nycklarna och soprummen i Stockholm har vi också identifierat att det funnits ett utbrett praktiserande av ”svarthämtningar” bland Stockholms Sopgubbar. Många av abonnemangen hos restaurangerna har varit helt felaktiga där restaurangägaren, under utpressning, i stället tvingats betala svarta pengar till en representant från Stockholms Sopgubbar. Detta kan röra sig om stora sidoinkomsterna där enskilda representanter från Stockholms Sopgubbar under olagliga metoder tvingat till sig mer än 20 000 kronor extra i månaden i svarta utbetalningar. Detta är fullkomligt oacceptabelt och ska självklart polisanmälas.

Vi kan respektera att människor tar strid för sin sak, men när de tar strid och använder sig av vedervärdiga metoder kan vi inte respektera eller acceptera detta. De miljöarbetare som de kallar för ”rookies” är otroligt duktiga och drivna medarbetare som vi är oerhört stolta över.

Det dessa ”rookies” har åstadkommit, trots allt de ”gamla sopgubbarna” gjort för att sabotera deras arbete, är inte mindre än ett mirakel. Har detta varit smärtfritt? Nej, det har det inte, men vi tror inte att en oinsatt förstår vidden av problemet om man inte sett antalet nycklar som krävs för arbetet. Även om dessa varit dokumenterade hade återuppbyggnaden av depån med ny personal varit tuff. Normalt sett har en entreprenör sex månader på sig att starta ett nytt uppdrag under kontrollerade former. Här var vi tvungna att göra det över en natt, med falska nycklar, märkningar som varit borttagna, sabotage, med mera.

Vi levererar efter en månad över 93 procent reklamationsfri sophämtning, är detta ett sopkaos? Vi har inventerat 70 till 80 procent av nycklarna och tagit fram metoder som snabbar upp detta arbete. Det har varit svårt att nå oss, men vårt primära fokus har varit att få i gång sophämtningen snarare än att delta i mediedebatten som varit otroligt vinklad. Vi har arbetat med att ge dessa nya ”rookies” bättre förutsättningar genom att identifiera nya nycklar varje dag de kommer till arbetet och utför sitt arbete.

Transportarbetareförbundets centrala ombudsman uttalar sig respektlöst när han kallar vår hämtpersonal för ”rookies”. Här gör han flera tankevurpor. Tankevurpa nummer ett är att säga att dessa är ”rookies”. De är vana lastbilschaufförer och många är vana sopbilsförare. Tankevurpa nummer två är att degradera dessa som sämre miljöarbetare. De är i alla lägen minst lika bra, de har bara fått sämre förutsättningar på grund av sabotagen från Stockholms Sopgubbar. Tänk på att de du klassar som sämre och de du degraderat till ”rookies” är flera av dina nuvarande och många av dina kommande medlemmar.

Joakim Guttman. Ni, Transportarbetareförbundet, stod inte bakom konflikten, men ni är en aktiv del av den och ni gör skillnad på medlemmar. Dessutom har ni felaktig information om antalet miljöarbetare som valt att stanna och arbeta vidare på Reno Norden. Ni säger att endast fyra gamla miljöarbetare jobbar kvar, när det i själva verket är 26 stycken.

Den stämning som nu råder på Reno Norden och den teamkänslan som råder med den nya personalen är det som driver oss framåt. Det är inte en vi- och dom-känsla mellan personal och arbetsgivare, utan vi är alla ”VI”, ett gemensamt lag som jobbar tillsammans för att ge stockholmarna bästa möjliga sophämtning. De nya miljöarbetarna är inte Stockholms Sopgubbar, de är Stockholms Sophjältar. Vi är stolta att säga att de arbetar på Reno Norden.

Vi ber Stockholms medborgare om ursäkt för de störningar som ni upplevt, men var säkra på att vi arbetar för att lösa de problemhämtningarna. Vi är snart där. Tack för er hjälp med identifieringen av nycklarna och den förståelse ni haft.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Lång färd mot kollektivavtal

Konflikt. Tesla rundar hamnblockaden och tar in bilar landvägen från Tyskland. Transport öppnar för fler sympatiåtgärder framöver till stöd för IF Metall, som skulle acceptera om den amerikanska elbilstillverkaren lägger verksamheten i ett annat bolag som har kollektivavtal – ”gör en Amazon”.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Svår start på året för trafiken

Trafik. Extrem kyla, kraftiga snöfall och hård vind. Inställd tåg- och busstrafik, olyckor och nära tusen bilar fast på E22 i oväder. På flera håll i landet började 2024 med stora transportproblem på grund av väderförhållandena.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.