Reno Nordens moderbolag på ruinens brant

Renhållning. Reno Norden är störst i Sverige på sophämtning. Det norska moderbolaget förlorade över 300 miljoner under årets första kvartal. Om företaget inte får in nya pengar riskerar det konkurs.

Reno Norden i Sverige har ett moderbolag som är noterat på Oslobörsen sedan 2015. I samband med börslanseringen var aktierna som högst värderade till 1 025 kronor styck, i skrivande stund är de värda en bit över tre kronor. I samband med börslanseringen såg det ut som om företaget hade många och lönsamma kontrakt, men sedan visade det sig att flera kontrakt var rena förlustaffärer.

Reno Norden har på några år blivit störst i Sverige på sophämtning och hämtar sopor i 26 kommuner. Enligt företagets egna uppgifter med en marknadsandel på 15 procent. Det har blivit störst genom att lägga priset under konkurrenterna i upphandlingar. Den 1 oktober tar Reno Norden tillsammans med Suez över all sophämtning i Stockholm. Det är ett kontrakt som är värt ungefär en miljard kronor.

Bara under det första kvartalet 2017 har moderbolaget gått back med över 300 miljoner norska kronor. Det svenska dotterbolaget har kommunicerat att deras verksamhet går med vinst. Men vanligtvis innebär en konkurs hos ett moderbolag att också dotterbolagen går omkull. Enligt ett dokument från koncernledningen försöker företaget få in kapital med hjälp av investeringsbanken Carnegie.

Jan Spanedal jobbar för Reno Norden sedan sju år tillbaka och är ordförande för miljösektionen i Transports avdelning 5 Stockholm. Han har inte hört mer än vad som står i tidningarna.

Spanedal är mer fokuserad på ett lokalt avtal som går ut den 1 oktober. Arbetsgivarens nya bud innebär en lönesänkning mer än 30 procent och fler arbetsuppgifter. För honom är striden om lönerna och villkoren det viktiga, inte vilket bolag som kör soporna.

– Men om vi låtsas att de får konken. Då blir vår konflikt mot Stockholms stad eller mot Suez i stället. Det här är större än vilket bolag det är. Vi sopgubbar är 100 procent kompisar över bolagsgränserna och 98 procent är organiserade fackligt. Då blir det problem om man vill sänka lönen, säger han.

– Kanske tornar det upp ett sopstopp, större än vi någonsin skådat. Trump måste kanske twittra om soporna innan vi löst det här.

Transportarbetaren har försökt nå Reno Norden Sveriges vd Peter Ekholm.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sebastian Nordh räds vare sig utmaningar eller livssprång. Nu slits han mellan två skilda världar. Foto: Maria Lund

Från slambilen till Liljevalchs

Mötet. Slamsugaren Sebastian Nordh tvekar inte att söka nya banor. Mitt i livet tog han ett kreativt språng. Nu skapar han formstarka objekt i rå, kraftfull hetta.

Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Alexandras krönika. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.