Reptilhjärnan styr cyklister

Ledare. Nu är våren här och med den en explosionsartad ökning av cyklisterna. Det finns ingen trafikantgrupp som är lika utskälld och bespottad som denna. Cyklister kör mot rött, på trottoarer, för fort, syns inte och vinglar för mycket. Nu har forskarna tagit sig an cykelåkarna. Resultat är nedslående. Eller uppmuntrande – om man som jag är cyklist.

Det visar sig att människor när de trampar tvåhjuling inte tänker särskilt logiskt. Det är i stället mer primitiva delar av hjärnan som kopplas in. Precis som för gående i trafiken. Man söker mer eller mindre omedvetet framkomlighet, smidighet och rörelsefrihet.

Jag vill påstå att även motorcyklister i stor utsträckning uppvisar samma beteende. I Stockholms rusningstrafik är det få trafikregler som gäller för mc-förare som kryssar sig fram mellan filer och bilar.

Forskaren, en beteendevetare, som studerat cyklisterna konstaterar också att gruppen i decennier varit helt bortglömd av landets samhällsplanerare. Det finns helt enkelt inget utrymme för dem. Prioritering ett är bilen, prioritering två är bilen, trean är också bilen. Någonstans på fjärde plats kommer fotgängarna.

Det räcker med att trampa några kilometer genom Stockholm för att se mängder av helt bisarra trafiklösningar som huvudstadens 150 000 dagliga cyklister förväntas underkasta sig. Ja, du läste rätt, 150 000. Sveriges politiker har dessutom uttalat att cykelåkningen ska fördubblas.

Cykelbanan, vår huvudled in från västra förorterna, är på många ställen 150 centimeter bred eller smalare. Och dubbelriktad! Ett vanligt styre på en mountainbike är nästan 70 centimeter brett.

Här – på de 150 centimetrarna – trampar tant Agda på sin gamla Monark i elva kilometer i timmen och Joel, fyra år, som precis lärt sig hålla balansen på sin 16-tummare. Och så jag och några tiotusen till som dagligen pendlar ganska långt till jobbet.

Kan man förändra mitt beteende? Få mig att börja cykla i Joels tempo? Få mig att börja tänka mer och följa varje rödljussignal och trafikregel?

Nej, säger forskaren. Det kommer inte att gå. I stället måste trafikmiljön utformas så att cyklande och gående inte blandas på samma smala asfaltsremsa. Inte bilar heller givetvis. I korsningar måste det vara extremt tydligt vart de olika trafikanterna ska ta vägen och vem som åker först.

Forskarens slutkläm lyder: När dagens cyklister bryter mot trafikreglerna är det lika mycket trafikplanerarnas fel, som cyklisternas.

Om politikernas vision om fördubblat trampande ska bli verklighet krävs ökad medvetenhet och radikalt andra insatser än de som gjorts hittills.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.