Retroaktivitet knäckfråga i utlandsavtalet
Avtalsrörelsen börjar gå mot sitt slut men fortfarande pågår förhandlingar på några områden. Utlandsavtalet beräknas vara klart vid månadsskiftet. Frågan som håller parterna isär gäller lönen för perioden från att det gamla avtalet löpte ut, i mars, fram till nu.
Ett av Transports minsta avtal är det så kallade utlansavatalet, som gäller för de förare som kör godstransporter utanför Norden. Där är avtalsrörelsen ännu inte över.
– Vi är överens om allt utom retroaktiviteten, säger Lars Lindgren, förbundsordförande och förhandlare.
Tanken är att det ska bli ett 37 månader långt avtal, med samma procentsatser som i det stora Transportavtalet. Uppgörelsen ska gälla från 1 mars 2013, då den gamla löpte ut. I praktiken gäller den dock tills en ny överenskommelse har skrivits på.
Målet är att det nya avtalet ska bli klart till den 1 augusti, och att den första löneutläggningen ska bli då.
Problemet är vad som ska gälla för perioden från mars och fram till augusti.
Motparten, Biltrafikens arbetsgivareförbund, menar att det inte ska betalas ut någon retroaktiv löneökning, medan Transport vill få igenom en sådan överenskommelse. Summan skulle i så fall baseras på de pengar en förare har tjänat i utlandet på utlandsavtalet under den perioden.