Riksdagen sätter ner foten om lastbilar och taxi
I går, onsdag, tog riksdagen tre beslut som ska bringa mer ordning och reda i transportsektorn. Det handlar om sanktionsavgifter för cabotagebrott, klampning av fordon och tydliga maxpriser för taxiresor.
Bötesbelopp på plats för brott mot cabotagereglerna och krav på frakthandlingar i bilen kommer att införas. Cabotagereglerna är de bestämmelser som begränsar utländska åkeriföretag att köra inrikestrafik i andra EU-länder.
Det är ett par steg åt rätt håll, sa riksdagsledamoten Monica Green (S) under gårdagens riksdagsdebatt. Men åtgärderna är inte tillräckliga, poängterade hon.
– Vi har följt problemet länge, och under tiden har vi lärt oss mycket genom de aktiva chaufförerna i branschen och genom Transportarbetareförbundet. Nu är chaufförerna så förtvivlade att de till och med ställer sina bilar. Det har kanske inte bara att göra med den dom som kom förra veckan, men det var nog droppen som fick bägaren att rinna över i en hårt ansatt bransch. Vi måste visa att vi ställer upp, att vi förstår den desperation och rädsla som man känner i dag.
Riksdagen fattade också beslut om att låta regeringen fortsätta utreda frågan om klampning, alltså fastlåsning av bildäck. Vid brott mot kör- och vilotider ska det vara möjligt att låsa fast fordon. Ett första steg som diskuterats är att tillåta klampning i 24 timmar. Det är möjligheten att klampa längre än så som nu ska utredas. Genom klampningsreglerna skickar nu Sverige en tydlig signal till omvärlden, sa ledamoten Leif Pettersson (S).
– Det går inte att smita ifrån – ni måste betala. Min tro är den att när de första verkligen har klampats kommer övriga som tänker överträda bestämmelserna att ändra sitt beteende och undvika att få lasten fastlåst efter vägen. De vill ha fram sin last i tid. Just-in-time är det som gäller.
Det tredje beslutet för mer ordning och reda handlar om krav på tydliga prisuppgifter vid taxiresor. Från och med den 1 januari nästa år ska den som beställer en taxi få veta vad högsta priset kan bli. I dag händer det att resenärer får betala tusentals kronor för en resa som egentligen ska kosta mer än 500 kronor.
– Det är väldigt viktigt att vi nu har gjort det här, sa ledamoten Karin Svensson Smith (MP). Och jag ser att många av de förslag som finns från Transportarbetareförbundet om hur man ska gå vidare för att få ordning och reda på taxinäringen är förslag som vi från Miljöpartiet sympatiserar med.