Riksdagen vill införa tömningscentraler för taxi
Transport har tryckt på länge och nyligen fått trafikutskottets stöd för att röja upp i taxibranschen. I går anslöt sig också riksdagen och ger nu regeringen i uppdrag att tillsätta en utredning och införa obligatoriska tömningscentraler för alla taxibilar.
Riksdagen gav även Transportsstyrelsen bakläxa och vill riva upp beslutet att slopa kravet på lokalkännedom för taxiförarna i Stockholm. Det infördes så sent som 1 april i år.
Skyhöga priser och lurade turister i Stockholm, Göteborg och Malmö, svart betalning, indragna taxilegitimationer, hot och våld mellan chaufförer och stressade färdtjänstförare har väckt stor uppmärksamhet i media under senare tid. Både socialdemokrater och sverigedemokrater har skrivit motioner, förslag, till riksdagen och krävt en rad åtgärder för att rensa upp i näringen. Och samtidigt som frågan debatterades i riksdagen i går pågick Transports kampanj ”Uppdrag: Taxi” för fullt runt om i landet. Kampanjen går ut på att söka upp förare och dokumentera taxi- och färdtjänstchaufförernas verklighet. Tanken är att sprida informationen om avarterna vidare till allmänheten för att skapa opinion och förbättringar i näringen.
Ett av Transports viktigaste krav är just att få till en övergripande statlig utredning, som följer upp hur branschen utvecklats sedan avregleringen på 1990-talet. Förbundet vill genom reglering också komma åt överetableringen i branschen, som pressar ner lönerna och innebär många och långa arbetspass för chaufförerna.
Riksdagen och trafikutskottet vill att regeringen ska agera för att alla taxitillstånd ska kopplas till bilarnas taxametrar. Dessa ska sedan ”tömmas” på förarnas köruppdrag och ersättningar” vid särskilda redovisningscentraler, för att få bukt med den svarta omsättningen.
Även detta är ett gammalt krav från Transportarbetareförbundet, som Moderaterna tidigare motsatt sig. Skatteverket uppskattar att det rör sig om 1–1,5 miljarder kronor varje år som undgår beskattning.
Trafikutskottets ordförande Anders Ygeman hoppas att regeringen ska visa vilja och snabba på hanteringen av taxifrågan.
Transport och branschorganisationen Svenska Taxiförbundet hör till dem som vill gå längre när det gäller att komma åt ockerpriserna. Man efterlyser en tydligare och mer utförlig prisinformation till kunderna på de gula taxidekalerna, som resenärerna ofta missar eller har svårt att tolka i dag.
Andra föreslagna åtgärder är lagändringar, exempelvis i Transportstyrelsens föreskrifter, som skulle kunna ta upp oskäligt höga priser. Diskussioner förs också huruvida man rättsligt kan pröva hutlösa priser som ocker.