Riksdagsdebatt om förbättrad transportbransch
Villkoren i åkeri- och taxibranschen måste förbättras, och för det krävs åtgärder. Det tycker trafikutskottet som har lämnat fyra förslag till riksdagen. I mitten av nästa vecka, den 16 maj, ska förslagen upp till debatt.
Trafikutskottet har diskuterat villkoren inom åkeri- och taxibranschen under flera år, och alla i utskottet håller med om att något måste hända för att det ska bli rätsida på branscherna.
Sammanlagt 18 motioner, från olika partier, om allt ifrån säkra uppställningsplatser och konkurrensvillkor inom åkeri, till tillsyn och digitala förarkort inom taxi, har behandlats.
Utifrån detta har utskottet enats om fyra punkter som de föreslår att regeringen tillkännager och som ska leda till förbättringar.
– Från Transports sida välkomnar vi det här, men det är synd att regeringen håller emot så mycket, säger Mattias Schulstad, på Transports samhällspolitiska enhet.
Han menar att problemen, framför allt inom taxi, uppmärksammas gång på gång, men att regeringen gör för lite för att komma tillrätta med dem.
– Det blir åtminstone mer tryck i frågorna när trafikutskottet gör ett sånt här uttalande, säger han.
När det gäller taxi har utskottet fokuserat på två områden. Det gäller dels obligatoriska redovisningscentraler. Frågan diskuterades redan för ett år sedan. Riksdagen skulle föreslå regeringen att arbeta för att alla taxitillstånd ska kopplas till bilarnas taxametrar. För att komma åt svartbetalningarna vill man att förarnas köruppdrag och ersättningar ”tömmas” vid särskilda redovisningscentraler.
När frågan nu diskuterades på nytt i trafikutskottet reserverade sig regeringspartierna mot förslaget. De menar att det redan pågår ett sådant arbete i och med förra årets beslut, men utskottsmajoriteten gjorde att de fick vika sig.
– Det här är det skarpaste förslaget och något som vi på Transport har försökt säga i många år. Eftersom inget har hänt efter diskussionerna förra året är det bara bra att lyfta fram det igen, påpekar Mattias Schulstad.
Dessutom vill trafikutskottet att riksdagen öppet deklarerar att man ska göra en översyn av branschen för att Sverige ska få en seriös taxinäring.
Transport har under många år arbetat för att få rätsida på taxi och ett mål har varit att det blir en övergripande statlig utredning, som följer upp hur branschen har utvecklats sedan avregleringen på 90-talet.
Även för åkeri har utskottet tagit fram två förslag.
Det första gäller den holländska modellen, i fråga om cabotagetransporter. I Nederländerna ska de förare som utför jobben vara anställda i företaget som de arbetar för. Undantag görs för bemanningsanställda i företag med kollektivavtal och för underentreprenörer med egna trafiktillstånd och fordon.
Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna vill undersöka om det går att införa en liknande modell i Sverige. Regeringspartierna har hittills sagt nej, med motiveringen att Skatteverket redan gör insatser och att gällande regler ska vara lika, oavsett om det är en svensk eller utländsk åkare. Men efter diskussioner i utskottet och majoritetsbeslut fick högern ge efter.
– Både Holland och Finland skärper reglerna ytterligare eftersom de märker att de inskränkningar i rätten som finns i dag inte fungerar. Det har inget egenvärde i sig att göra inskränkningar, men i Sverige har vi väntat på att marknaden ska reglera sig själv och det har inte hänt, säger Mattias Schulstad.
Den andra åkeripunkten handlar om illegal verksamhet inom åkeribranschen.
Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen har redan börjat arbeta på olika sätt för att lösa problemen, vilket trafikutskottet tycker är bra. Samtidigt konstaterar de att det är ovanligt att den som ligger bakom olagliga cabotagetransporter ställs inför rätta. Därför vill utskottet att riksdagen ska göra tillkännagivande som säger att man ska vidta åtgärder.
– Det är bra att frågorna uppmärksammas, men det räcker inte att få igenom förslag i kammaren, tillsynsmyndigheterna måste också få de resurser som krävs för att genomföra besluten, säger Mattias Schulstad.