Riksdagsdebatt om förbättrad transportbransch

Villkoren i åkeri- och taxibranschen måste förbättras, och för det krävs åtgärder. Det tycker trafikutskottet som har lämnat fyra förslag till riksdagen. I mitten av nästa vecka, den 16 maj, ska förslagen upp till debatt.

Trafikutskottet har diskuterat villkoren inom åkeri- och taxibranschen under flera år, och alla i utskottet håller med om att något måste hända för att det ska bli rätsida på branscherna.

Sammanlagt 18 motioner, från olika partier, om allt ifrån säkra uppställningsplatser och konkurrensvillkor inom åkeri, till tillsyn och digitala förarkort inom taxi, har behandlats.

Utifrån detta har utskottet enats om fyra punkter som de föreslår att regeringen tillkännager och som ska leda till förbättringar.

– Från Transports sida välkomnar vi det här, men det är synd att regeringen håller emot så mycket, säger Mattias Schulstad, på Transports samhällspolitiska enhet.

Han menar att problemen, framför allt inom taxi, uppmärksammas gång på gång, men att regeringen gör för lite för att komma tillrätta med dem.

– Det blir åtminstone mer tryck i frågorna när trafikutskottet gör ett sånt här uttalande, säger han.

När det gäller taxi har utskottet fokuserat på två områden. Det gäller dels obligatoriska redovisningscentraler. Frågan diskuterades redan för ett år sedan. Riksdagen skulle föreslå regeringen att arbeta för att alla taxitillstånd ska kopplas till bilarnas taxametrar. För att komma åt svartbetalningarna vill man att förarnas köruppdrag och ersättningar ”tömmas” vid särskilda redovisningscentraler.

När frågan nu diskuterades på nytt i trafikutskottet reserverade sig regeringspartierna mot förslaget. De menar att det redan pågår ett sådant arbete i och med förra årets beslut, men utskottsmajoriteten gjorde att de fick vika sig.

– Det här är det skarpaste förslaget och något som vi på Transport har försökt säga i många år. Eftersom inget har hänt efter diskussionerna förra året är det bara bra att lyfta fram det igen, påpekar Mattias Schulstad.

Dessutom vill trafikutskottet att riksdagen öppet deklarerar att man ska göra en översyn av branschen för att Sverige ska få en seriös taxinäring.

Transport har under många år arbetat för att få rätsida på taxi och ett mål har varit att det blir en övergripande statlig utredning, som följer upp hur branschen har utvecklats sedan avregleringen på 90-talet.

Även för åkeri har utskottet tagit fram två förslag.

Det första gäller den holländska modellen, i fråga om cabotagetransporter. I Nederländerna ska de förare som utför jobben vara anställda i företaget som de arbetar för. Undantag görs för bemanningsanställda i företag med kollektivavtal och för underentreprenörer med egna trafiktillstånd och fordon.

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna vill undersöka om det går att införa en liknande modell i Sverige. Regeringspartierna har hittills sagt nej, med motiveringen att Skatteverket redan gör insatser och att gällande regler ska vara lika, oavsett om det är en svensk eller utländsk åkare. Men efter diskussioner i utskottet och majoritetsbeslut fick högern ge efter.

– Både Holland och Finland skärper reglerna ytterligare eftersom de märker att de inskränkningar i rätten som finns i dag inte fungerar. Det har inget egenvärde i sig att göra inskränkningar, men i Sverige har vi väntat på att marknaden ska reglera sig själv och det har inte hänt, säger Mattias Schulstad.

Den andra åkeripunkten handlar om illegal verksamhet inom åkeribranschen.

Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen har redan börjat arbeta på olika sätt för att lösa problemen, vilket trafikutskottet tycker är bra. Samtidigt konstaterar de att det är ovanligt att den som ligger bakom olagliga cabotagetransporter ställs inför rätta. Därför vill utskottet att riksdagen ska göra tillkännagivande som säger att man ska vidta åtgärder.

– Det är bra att frågorna uppmärksammas, men det räcker inte att få igenom förslag i kammaren, tillsynsmyndigheterna måste också få de resurser som krävs för att genomföra besluten, säger Mattias Schulstad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.