En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

Det var 2010 som riksdagen beslutade att dåvarande Vägverket produktion och Banverket produktion skulle bolagiseras. Eftersom Vägverket och Banverket var både beställare och utförare ansågs konkurrensen drabbas negativt. Därför skapades i stället två statligt helägda aktiebolag: SveviaAB och Infranord AB. Målen var bland annat ökad konkurrens, ökad produktivitet och att bolagen skulle nå nya kundgrupper utanför staten. 

Riksrevisionens granskning visar att målen bara delvis uppnåtts. Rapporten visar att aktörer med god kunskap har haft ett närmast ointagligt försprång vid upphandlingar och därmed klarat av att lägga låga men lönsamma anbud vid ett flertal tillfällen. Enligt rapporten finns det indikationer på att Svevia lägger sig 23 procent under konkurrenterna vid Trafikverkets upphandlingar. 

Ett viktigt mål för bolagiseringen var att få till en bättre konkurrens på marknaden. Men i de två bolagens fyra delmarknader är det bara för investering järnväg som konkurrensen har blivit bättre. 

Hur gick det med priserna då? De sköt i höjden efter bolagiseringen och har ökat dubbelt så mycket som de generella konsumentpriserna. Exakt vad det beror på är inte fastställt, men anläggningsbranschen påverkas mycket av priser på drivmedel och metall. 

Varken Svevia eller Infranord behöver statliga anslag, de tjänar sina egna pengar. Men inte tillräckligt, om man ska utgå från de avkastningsmål som regeringen beslutat om. Svevia har klarat målen under 7 av 14 år, medan Infranord klarade det enbart tre gånger. Bolagen säger att det är olönsamma projekt som är huvudsakliga förklaringen. Riksrevisionen konstaterar dock att Svevia inte utvärderar sina åtgärder mot olönsamma projekt tillräckligt väl. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Hans Nilsson:
    30 maj, 2024

    Rejält dåliga beslut att bolagisera Vägverket Produktion samt Banverket. Senast för två veckor sedan släppet en rapport och det diskuteras om det egentligen var en bra idé att splittra Vägverket.

    Just i detta, då Svevia och InfraNord bildades, delades även Vägverket upp i Trafikverket samt Transportstyrelsen. Detta har visat sig vara en av tidernas dummaste beslut som nu revideras.

    Vi kommer således snart se Vägverket och Banverket på nytt. Vilket förhoppningsvis innebär att även underhåll av vägarna och järnvägen förstatligas igen.

    Privatisering är bra mot den privata sektorn.
    Men infrastruktur ska ligga på staten.

    Medlem, Avd 12

Lästips:

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya avgifter för kör- och vilotidsbrott

Åkeri. Ett nytt lagförslag med ändrade sanktionsavgifter för vissa brott mot kör- och vilotidsreglerna har skickats ut på remiss.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.