Close
Har flyttfirman Orkarinte.se i Stockholm egna anställda? Ja, säger kontoristen på flyttkontoret. Ring Skatteverket, säger chefen som driver verksamheten. Expressarbetarna på bild finns inte med bland de intervjuade i artikeln.
Close

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

– Allting i företaget sköts korrekt. Har du andra uppgifter får du ringa Skatteverket eller polisen, säger Clay Onyango, som är ansvarig för driften.

En vit skåpbil bromsar in och dubbelparkerar på Roslagsgatan i Stockholm. Två män hoppar ur hytten och ytterligare två kommer småspringande från ett hus intill.

Alla fyra är klädda i jeans och gympaskor. Männen börjar snabbt plocka av tomma lastpallar och skräp från skåpbilen, som är stripad med det fyndiga namnet Orkarinte.se. När bilen är tömd går de in på flyttfirmans kontor som ligger i gatuplanet.

Under en timmes tid är det fyra olika flyttbilar med ett tiotal expressarbetare som stannar till utanför Orkarinte.se.

Tre av lastbilarna bär företagets logga, den fjärde är anonym. Inget av fordonen är skrivet på flyttfirman, utan på olika privatpersoner eller bolag. Ingen av bilarna är heller registrerad för yrkestrafik och varken flyttföretaget eller ägarna till fordonen har trafiktillstånd.

Till förra numret gjorde Transportarbetaren en kartläggning av företag som ansökt om att få ta in arbetskraft från länder utanför EU. Ett av dem var just Orkarinte.se. Fast bolaget hette då Norrmalms Flytt och städ.

Flyttfirman begärde att få ta in expressarbetare från Kamerun. Ansökan var skriven för hand och den utlovade lönen låg. 15 400 kronor för heltidsjobb.

Det är flera saker som är anmärkningsvärda kring Orkarinte.se och Norrmalms flytt och städ.

Ansökan om arbetskraft från Kamerun kom in till Migrationsverket i februari 2018, bara dagar innan Norrmalms Flytt och Städ begärdes i konkurs – med närmare en halv miljon kronor i skatteskulder.

Kort före konkursen fick bolaget dessutom nya huvudmän. Två målvakter som tidigare tagit över rader av konkursbolag.

Varför ansöker man om utländsk arbetskraft i ett konkursmässigt bolag? Varför låter man två målvakter kliva in i styrelsen ett par dagar innan konkursansökan registreras, om verksamheten varit seriös?

Och vem eller vilka driver egentligen Orkarinte i dag? En koll på hemsidan indikerar att firman har en omfattande verksamhet med flytt, städning, hämtning av grovsopor, matleveranser och personaluthyrning.

Fast något organisationsnummer anges inte. Transportarbetaren ringer upp Orkarinte.se – anonymt, som presumtiv kund – och får veta att rörelsen nu bedrivs genom Orkar Tjänster AB.

Bolaget är skrivet på två unga medlemmar i familjen Onyango och startades i våras. När tidningen ställer frågor uppger kvinnan som svarar att pappan, Clay Onyango, är chef och ansvarig.

Det var Clay och hans hustru Elisabeth som drev föregångaren, Norrmalms Flytt och städ, innan konkursen. Om man får tro årsredovisningarna gick rörelsen knackigt. År 2016 omsatte flyttföretaget bara knappt 151 000 kronor. Med en anställd.

Sista året före konkursen, 2017, har över huvud taget inte redovisats till Bolagsverket.

En pling till konkursförvaltaren, advokat Svante Olofsson, ger inte mycket. Han har inte lyckats få kontakt med företrädarna för bolaget.

– Konkursen är långt ifrån avslutad. Jag har inte ens fått tag på bokföringen. Tingsrätten har försökt, men inte lyckats delge företrädarna en begäran om att avlägga ed.

– Jag har sökt de gamla ägarna också, men de frånsäger sig ansvar. De förnekar även allt samröre med det nya bolaget, Orkar Tjänster. Trots att deras egna barn står som företrädare i bolaget. Hur trovärdigt det är kan du ju själv bedöma, säger Olofsson.

En koll hos myndigheterna visar att Orkar Tjänster AB inte har F-skattsedel och inte är registrerat som arbetsgivare. Under senaste kvartalet har företaget inte betalat in en enda krona i löneskatt eller arbetsgivaravgifter.

Ett nytt samtal till Orkarinte. Jag utger mig på nytt för att vara kund och frågar hur många anställda företaget har.

– Jag vet inte på rak arm, säger kvinnan som svarar. Men det är ganska många.

Är de anställda i Orkar Tjänster eller i andra bolag?

– Vi samarbetar med andra flyttfirmor, men vi har egna anställda i Orkar Tjänster också. Om du vill veta mer får du får prata med Clay.

Clay Onyango har inga formella uppdrag i Orkar Tjänster AB, men han beskrivs alltså som ”chef” för verksamheten.

Transportarbetaren ringer upp Clay och frågar om det stämmer att rörelsen drivs genom Orkar Tjänster AB, och hur många anställda som finns i företaget. Han säger:

– Varför frågar du? Alla skatter betalas som de ska. Har du andra uppgifter kan du ringa Skatteverket och polisen.

Okej, i vilket företag finns personal och i vilket bolagsnamn betalas skatter och arbetsgivaravgifter in?

– Allt stämmer! Du vet inte hur vi jobbar. Ring Skatteverket.

En person på ert kontor uppger att ni har egna anställda. Fast ni har inte F-skattsedel och är inte registrerade som arbetsgivare. Hur går det ihop?

– Jag kom precis hem från Kenya, jag har varit där i fyra månader. Är det något som du tycker är fel får du ringa Skatteverket.

De flyttbilar som bär er logga är inte registrerade för yrkestrafik och ägarna har heller inte trafiktillstånd. Är det ett problem?

– Ring polisen, om du har frågor.

Transportarbetaren följer Clay Onyangos uppmaning och ringer Skatteverket. Där kan handläggaren av sekretesskäl inte kommentera enskilda företag och vilka som eventuellt granskas.

Tjänstemannen säger:

– Mitt jobb är att ta emot tips om oseriösa företag. Jag får många samtal som rör just flyttbranschen. Mest är det från kunder som är besvikna och känner sig lurade.

– En del har betalat i förskott, sedan kommer inte bilen. Andra har fått saker stulna från flyttlasset. Jag förstår inte att folk inte ställer högre krav när de beställer flyttjänster. Finns det inte ens F-skatt kan man som kund bli skyldig att betala arbetsgivaravgifterna.

Dagen efter Transportarbetarens nätpublicering av denna artikel ringer Aaron Onyango, 20 år, upp redaktionen. Han står som styrelseledamot och vd i Orkar Tjänster AB och är mycket upprörd.

– Allting i artikeln är fel! Du borde ha kollat vem som är vd! Vi betalar visst skatter och arbetsgivaravgifter. Genom två andra bolag.

Ett av bolagen, uppger Aaron Onyango, är Catalyst22 AB. En granskning visar att bolaget har två lätta lastbilar, varav i vart fall den ena är stripad med Orkarinte.se:s logga.

Till skillnad från Orkar Tjänster AB har Catalyst22 F-skattesedel och är registrerat som arbetsgivare. I oktober betalade bolaget in 3 707 kronor i arbetsgivaravgift. I september var summan densamma.

Det motsvarar lönen för en halv flyttgubbe.

En annan av flyttbilarna som bär Orkarinte.se:s logga är skriven på en privatperson, en 62-årig man i Täby. Mannen har sex lätta lastbilar registrerade på sig.

62-åringen är också registrerad som arbetsgivare. I september och oktober deklarerade han för 2 139 respektive 4 280 kronor i arbetsgivaravgifter.

Samtidigt har han en skatteskuld på 130 000 kronor hos kronofogden.

Så sent som den 22 november 2018 la Orkarinte.se ut en platsannons där man söker en expressarbetare. Till Orkar Tjänster AB. Ett företag som alltså saknar F-skatt och registrering som arbetsgivare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

”Försörjningskravet blir moment 22”

Migrantarbetare. En rundringning till några av Transports avdelningar tyder på att Transportarbetareförbundet kommer att få fler ärenden som gäller migranter 2024, när deras nuvarande arbetstillstånd löper ut.

Taxibilar vid Stockholms Centralstation och Azeem Yousaf på tidningsbudsfilialen.

Två migrantarbetare vittnar

Arbetsvillkor. ”Majid” och Azeem lämnade Pakistan för Sverige – i tron att arbetsvillkoren var bättre här. Med höjt inkomstkrav för migrantarbetare tvingades Majid säga upp sig och börja köra taxi. Tio, elva timmar per dag. Azeem skadade sig i jobbet, men är kvar som tidningsbud.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.