Close
Konkursförhandling i Ystads tingsrätt. Advokat Attila Albert, LO-TCO Rättsskydd, bistår Kenth Eriksson, chaufför på Ringduve taxi. På plats finns också Transports ombudsman Lone Olsson.
Close

Ringduve taxi försatt i konkurs

Taxi. Skandalbolaget Ringduve taxi är försatt i konkurs. Det tog Ystads tingsrätt 30 minuter att fatta beslutet, efter en konkursansökan där Transport företräder 28 chaufförer. Bolaget dök aldrig upp vid förhandlingen.

Totalt är det uppåt 100 förare som varit utan lön sedan december. Samtliga kommer nu att kunna få ut hela summan via den statliga lönegarantin.

– Äntligen, utbrast Kenth Eriksson när domstolsprocessen var över. Jag har visserligen nytt jobb, men det har ändå varit tungt. Totalt är Ringduve taxi skyldigt mig tre månadslöner, plus semesterersättning.

Ringduve taxi var ett av landets största taxibolag med uppåt 180 egna förare, som körde både privatkunder och samhällsbetalda resor. Redan 2018 hamnade bolaget i akut ekonomisk kris, men räddades genom olika uppgörelser – bland annat en så kallad företagsrekonstruktion.

Kring årsskiftet kom nya varningssignaler. De två grundarna hoppade av och Malmö stad och Skånetrafiken sa upp avtalen om skolkörningar och sjuk- och färdstjänstkörningar.

Den 25 januari uteblev lönen för chaufförerna. En ”ekonomisk expert” kom in i Ringduve taxi och lovade att lönerna skulle komma, fast några dagar försenade.

Så blev det inte.

Ända sedan februari har Transport kämpat för att försätta bolaget i konkurs. Företrädarna i taxibolaget har bytts ut på löpande band. Det tog delgivningsbyrån som facket kopplat in en månad att delge den betalningsanmaning som måste föregå en konkursansökan.

Först i april var hela proceduren klar. Ystads tingsrätt hade då satt ut flera hela förhandlingsdagar för att höra en stor grupp förare. Men det räckte med ett vittnesmål – Kenth Erikssons.

I vittnesbåset berättade han att han jobbar flera år för Ringduve och att löneutbetalningarna alltid fungerat. Fram till den 22 december. Efter det uteblev lönen helt.

– Som tur är hittade jag ett annat jobb i februari, sa Eriksson.

Efter Kent Erikssons och Transports korta redogörelse avbröts förhandlingar. Efter fem minuters betänketid meddelade tingsrätten att Ringduve taxi är försatt i konkurs.

Utanför salen hade flera förare samlats. Kenth Eriksson var lättad:

– Det är för jävligt att det går att blåsa så många människor under så lång tid. Jag har fått leva på besparingar. Andra har drabbats hårdare. Eftersom Ringduve inte skrivit arbetsgivarintyg är det många som inte kunnat stämpla heller.

En ung förare fyllde i:

– Jag står utan jobb fortfarande och har tvingats låna pengar av anhöriga. Nu har jag jag ett nytt jobb på gång. Men inte inom taxi. Det pallar jag inte mentalt. Inte efter det här.

Transports ombudsman Lone Olsson har lagt ner hundratals timmar på Ringduve taxi. Hon är lättad över konkursbeskedet, men också förbannad:

– Jag har varit med om konkurser tidigare, men aldrig en härva som den här. Det är obegripligt att bolaget inte begärt sig i konkurs själva. Nu är det massor av människor som farit otroligt illa.

– Förarna har varit utan inkomst i månader. Alla har ju räkningar som ska betalas. En del har varit i kontakt med sina hyresvärdar och försökt få uppskov. Men inte blivit trodda när de berättat att pengar kommer så småningom. Genom lönegarantin. Tyvärr får jag en känsla av att det spelar in att många av chaufförerna har invandrarbakgrund.

Lone Olsson är också överraskad av socialtjänstens njugga inställning när de drabbade kommit och begärt försörjningsstöd, som en sista utväg. Hon påpekar också att kommunerna – som upphandlare av skol- och serviceresor – bär ett stort ansvar för Ringduvehistorien.

– Man upphandlar till lägsta pris. Sedan är det ändå skattebetalarna som får stå för lönegarantin, när det havererar. För mig är det ofattbart att tingsrätten hösten 2018 gick med på företagsrekonstruktion.

– Då gick lönegarantin in och täckte chaufförernas löner i nästan två månader. Vad fanns det för kalkyler som sa att det skulle gå att få bolaget på rätt köl igen?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxistolpe

Transport varslar om strejk inom taxi

Taxi. (UPPDATERAD) Förhandlingarna om nytt taxiföraravtal har kört fast. Nu varslar Transport om konflikt. Det innebär i ett första steg blockad, alltså stopp för övertid, mertid, nyanställningar och inhyrd personal från och med den 25 augusti. Och i ett andra steg strejk vid sex taxibolag med start den 4 september.

Anna Ryding

Transport vill använda LO för att pressa Budbee

Avtal. Transports förbundskassör Anna Ryding upprörs över att AMF Pension gått in med 240 miljoner kronor i Budbee. Företaget som jobbar med hemleveranser vägrar kollektivavtal och betalar lägre löner än avtalsbundna konkurrenter.

LO-ägda AMF investerar i Budbee – ett företag utan avtal

Uppdaterad. Pensionsbolaget AMF ägs av LO och Svenskt Näringsliv och förvaltar pensionspengarna för 100 000-tals LO-medlemmar. AMF har investerat 240 miljoner kronor i Budbee. Budbilsföretaget vägrar teckna kollektivavtal och betalar betydligt lägre än avtalet kräver.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.