Close
Konkursförhandling i Ystads tingsrätt. Advokat Attila Albert, LO-TCO Rättsskydd, bistår Kenth Eriksson, chaufför på Ringduve taxi. På plats finns också Transports ombudsman Lone Olsson.
Close

Ringduve taxi försatt i konkurs

Taxi. Skandalbolaget Ringduve taxi är försatt i konkurs. Det tog Ystads tingsrätt 30 minuter att fatta beslutet, efter en konkursansökan där Transport företräder 28 chaufförer. Bolaget dök aldrig upp vid förhandlingen.

Totalt är det uppåt 100 förare som varit utan lön sedan december. Samtliga kommer nu att kunna få ut hela summan via den statliga lönegarantin.

– Äntligen, utbrast Kenth Eriksson när domstolsprocessen var över. Jag har visserligen nytt jobb, men det har ändå varit tungt. Totalt är Ringduve taxi skyldigt mig tre månadslöner, plus semesterersättning.

Ringduve taxi var ett av landets största taxibolag med uppåt 180 egna förare, som körde både privatkunder och samhällsbetalda resor. Redan 2018 hamnade bolaget i akut ekonomisk kris, men räddades genom olika uppgörelser – bland annat en så kallad företagsrekonstruktion.

Kring årsskiftet kom nya varningssignaler. De två grundarna hoppade av och Malmö stad och Skånetrafiken sa upp avtalen om skolkörningar och sjuk- och färdstjänstkörningar.

Den 25 januari uteblev lönen för chaufförerna. En ”ekonomisk expert” kom in i Ringduve taxi och lovade att lönerna skulle komma, fast några dagar försenade.

Så blev det inte.

Ända sedan februari har Transport kämpat för att försätta bolaget i konkurs. Företrädarna i taxibolaget har bytts ut på löpande band. Det tog delgivningsbyrån som facket kopplat in en månad att delge den betalningsanmaning som måste föregå en konkursansökan.

Först i april var hela proceduren klar. Ystads tingsrätt hade då satt ut flera hela förhandlingsdagar för att höra en stor grupp förare. Men det räckte med ett vittnesmål – Kenth Erikssons.

I vittnesbåset berättade han att han jobbar flera år för Ringduve och att löneutbetalningarna alltid fungerat. Fram till den 22 december. Efter det uteblev lönen helt.

– Som tur är hittade jag ett annat jobb i februari, sa Eriksson.

Efter Kent Erikssons och Transports korta redogörelse avbröts förhandlingar. Efter fem minuters betänketid meddelade tingsrätten att Ringduve taxi är försatt i konkurs.

Utanför salen hade flera förare samlats. Kenth Eriksson var lättad:

– Det är för jävligt att det går att blåsa så många människor under så lång tid. Jag har fått leva på besparingar. Andra har drabbats hårdare. Eftersom Ringduve inte skrivit arbetsgivarintyg är det många som inte kunnat stämpla heller.

En ung förare fyllde i:

– Jag står utan jobb fortfarande och har tvingats låna pengar av anhöriga. Nu har jag jag ett nytt jobb på gång. Men inte inom taxi. Det pallar jag inte mentalt. Inte efter det här.

Transports ombudsman Lone Olsson har lagt ner hundratals timmar på Ringduve taxi. Hon är lättad över konkursbeskedet, men också förbannad:

– Jag har varit med om konkurser tidigare, men aldrig en härva som den här. Det är obegripligt att bolaget inte begärt sig i konkurs själva. Nu är det massor av människor som farit otroligt illa.

– Förarna har varit utan inkomst i månader. Alla har ju räkningar som ska betalas. En del har varit i kontakt med sina hyresvärdar och försökt få uppskov. Men inte blivit trodda när de berättat att pengar kommer så småningom. Genom lönegarantin. Tyvärr får jag en känsla av att det spelar in att många av chaufförerna har invandrarbakgrund.

Lone Olsson är också överraskad av socialtjänstens njugga inställning när de drabbade kommit och begärt försörjningsstöd, som en sista utväg. Hon påpekar också att kommunerna – som upphandlare av skol- och serviceresor – bär ett stort ansvar för Ringduvehistorien.

– Man upphandlar till lägsta pris. Sedan är det ändå skattebetalarna som får stå för lönegarantin, när det havererar. För mig är det ofattbart att tingsrätten hösten 2018 gick med på företagsrekonstruktion.

– Då gick lönegarantin in och täckte chaufförernas löner i nästan två månader. Vad fanns det för kalkyler som sa att det skulle gå att få bolaget på rätt köl igen?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Taxistolpe

Transport varslar om strejk inom taxi

Taxi. (UPPDATERAD) Förhandlingarna om nytt taxiföraravtal har kört fast. Nu varslar Transport om konflikt. Det innebär i ett första steg blockad, alltså stopp för övertid, mertid, nyanställningar och inhyrd personal från och med den 25 augusti. Och i ett andra steg strejk vid sex taxibolag med start den 4 september.

Anna Ryding

Transport vill använda LO för att pressa Budbee

Avtal. Transports förbundskassör Anna Ryding upprörs över att AMF Pension gått in med 240 miljoner kronor i Budbee. Företaget som jobbar med hemleveranser vägrar kollektivavtal och betalar lägre löner än avtalsbundna konkurrenter.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.