Close
Konkursförhandling i Ystads tingsrätt. Advokat Attila Albert, LO-TCO Rättsskydd, bistår Kenth Eriksson, chaufför på Ringduve taxi. På plats finns också Transports ombudsman Lone Olsson.
Close

Ringduve taxi försatt i konkurs

Taxi. Skandalbolaget Ringduve taxi är försatt i konkurs. Det tog Ystads tingsrätt 30 minuter att fatta beslutet, efter en konkursansökan där Transport företräder 28 chaufförer. Bolaget dök aldrig upp vid förhandlingen.

Totalt är det uppåt 100 förare som varit utan lön sedan december. Samtliga kommer nu att kunna få ut hela summan via den statliga lönegarantin.

– Äntligen, utbrast Kenth Eriksson när domstolsprocessen var över. Jag har visserligen nytt jobb, men det har ändå varit tungt. Totalt är Ringduve taxi skyldigt mig tre månadslöner, plus semesterersättning.

Ringduve taxi var ett av landets största taxibolag med uppåt 180 egna förare, som körde både privatkunder och samhällsbetalda resor. Redan 2018 hamnade bolaget i akut ekonomisk kris, men räddades genom olika uppgörelser – bland annat en så kallad företagsrekonstruktion.

Kring årsskiftet kom nya varningssignaler. De två grundarna hoppade av och Malmö stad och Skånetrafiken sa upp avtalen om skolkörningar och sjuk- och färdstjänstkörningar.

Den 25 januari uteblev lönen för chaufförerna. En ”ekonomisk expert” kom in i Ringduve taxi och lovade att lönerna skulle komma, fast några dagar försenade.

Så blev det inte.

Ända sedan februari har Transport kämpat för att försätta bolaget i konkurs. Företrädarna i taxibolaget har bytts ut på löpande band. Det tog delgivningsbyrån som facket kopplat in en månad att delge den betalningsanmaning som måste föregå en konkursansökan.

Först i april var hela proceduren klar. Ystads tingsrätt hade då satt ut flera hela förhandlingsdagar för att höra en stor grupp förare. Men det räckte med ett vittnesmål – Kenth Erikssons.

I vittnesbåset berättade han att han jobbar flera år för Ringduve och att löneutbetalningarna alltid fungerat. Fram till den 22 december. Efter det uteblev lönen helt.

– Som tur är hittade jag ett annat jobb i februari, sa Eriksson.

Efter Kent Erikssons och Transports korta redogörelse avbröts förhandlingar. Efter fem minuters betänketid meddelade tingsrätten att Ringduve taxi är försatt i konkurs.

Utanför salen hade flera förare samlats. Kenth Eriksson var lättad:

– Det är för jävligt att det går att blåsa så många människor under så lång tid. Jag har fått leva på besparingar. Andra har drabbats hårdare. Eftersom Ringduve inte skrivit arbetsgivarintyg är det många som inte kunnat stämpla heller.

En ung förare fyllde i:

– Jag står utan jobb fortfarande och har tvingats låna pengar av anhöriga. Nu har jag jag ett nytt jobb på gång. Men inte inom taxi. Det pallar jag inte mentalt. Inte efter det här.

Transports ombudsman Lone Olsson har lagt ner hundratals timmar på Ringduve taxi. Hon är lättad över konkursbeskedet, men också förbannad:

– Jag har varit med om konkurser tidigare, men aldrig en härva som den här. Det är obegripligt att bolaget inte begärt sig i konkurs själva. Nu är det massor av människor som farit otroligt illa.

– Förarna har varit utan inkomst i månader. Alla har ju räkningar som ska betalas. En del har varit i kontakt med sina hyresvärdar och försökt få uppskov. Men inte blivit trodda när de berättat att pengar kommer så småningom. Genom lönegarantin. Tyvärr får jag en känsla av att det spelar in att många av chaufförerna har invandrarbakgrund.

Lone Olsson är också överraskad av socialtjänstens njugga inställning när de drabbade kommit och begärt försörjningsstöd, som en sista utväg. Hon påpekar också att kommunerna – som upphandlare av skol- och serviceresor – bär ett stort ansvar för Ringduvehistorien.

– Man upphandlar till lägsta pris. Sedan är det ändå skattebetalarna som får stå för lönegarantin, när det havererar. För mig är det ofattbart att tingsrätten hösten 2018 gick med på företagsrekonstruktion.

– Då gick lönegarantin in och täckte chaufförernas löner i nästan två månader. Vad fanns det för kalkyler som sa att det skulle gå att få bolaget på rätt köl igen?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Taxistolpe

Transport varslar om strejk inom taxi

Taxi. (UPPDATERAD) Förhandlingarna om nytt taxiföraravtal har kört fast. Nu varslar Transport om konflikt. Det innebär i ett första steg blockad, alltså stopp för övertid, mertid, nyanställningar och inhyrd personal från och med den 25 augusti. Och i ett andra steg strejk vid sex taxibolag med start den 4 september.

Anna Ryding

Transport vill använda LO för att pressa Budbee

Avtal. Transports förbundskassör Anna Ryding upprörs över att AMF Pension gått in med 240 miljoner kronor i Budbee. Företaget som jobbar med hemleveranser vägrar kollektivavtal och betalar lägre löner än avtalsbundna konkurrenter.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.