Sjukförsäkring.
– Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst.
Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.
I början av april presenterades en statlig utredning om socialförsäkringen, som Transportarbetaren skrivit om. Uppdraget var att utvärdera den reform med mildare regler för sjukskrivningar, som den rödgröna regeringen införde under 2021 och 2022. Den nya Tidö-regeringen oroade sig över att de långa sjukskrivningarna ökade. Och bestämde under utredningens gång att utredaren skulle ge förslag på lagändringar, om det visade sig att sjukfallen åter blivit ”omotiverat långa”.
Det anser utredaren Per Johansson att de blivit och föreslår bland annat att det återigen ska bli svårare för sjuka att få förlängd sjukpenning efter ett halvår (dag 180). Klarar du då inte att återgå till din tidigare arbetsgivare kan du av Försäkringskassan komma att prövas mot alla så kallat ”normalt förekommande” arbeten på hela arbetsmarknaden.
Det vill säga söka jobb som du bedöms klara på annat håll, utan preciserat yrkesområde.
Sjuka tvingas ut i jobb
Transportarbetareförbundets centrala ombudsman Pia Edvall med ansvar för försäkringar välkomnar inte en återgång till det tidigare systemet. Sex månader räcker inte, anser hon.
– Sjuka behöver ofta mer tid för att rehabiliteringen ska hinna komma i gång och de ska kunna komma tillbaka till jobbet. Särskilt om det handlar om utbrändhet och allvarliga sjukdomar. Drivs de här förslagen igenom kommer de som fortfarande är sjuka att tvingas ut på arbetsmarknaden i stället, säger hon.
Under presskonferensen, när utredningen lämnades över till äldre- socialförsäkringsminister Anna Tenje (M), sa utredaren Per Johansson att utredningen inte kunnat visa på några positiva hälsoeffekter av att människor får vara sjukskrivna längre. Däremot har kostnaderna för sjukförsäkringen ökat. Men den utvecklingen var delvis väntad, anser Pia Edvall.
– Vitsen med reformen var ju att sjuka inte skulle tvingas ut och söka jobb eller gå i pension i förtid. Att sjukskrivningarna drar ut på tiden kan också ha andra orsaker. Som att rehabiliteringen inte fungerar på alla ställen, att arbetsgivare inte tar sitt rehab-ansvar och att vården inte fungerar. Man får leta förklaringar på annat håll, säger hon.
Skärpta regler kan motverka sitt syfte, skapa mer ohälsa och bli dyrare för samhället på sikt, tror Pia Edvall.
– Många kommer att fara illa om de inte hinner bli färdigrehabiliterade. Det såg vi tidigare. Dessutom är det slöseri med samhällets resurser. Människors erfarenhet och yrkeskunskaper tas inte till vara om de ska börja jobba med helt andra saker.
Fler tvister
Medlemmar i facket kan ofta få hjälp och stöd för att komma tillbaka till sina jobb. För andra, som står själva, är det inte så lätt om arbetsgivaren inte tar sitt ansvar, påpekar Pia Edvall. Utredarens förslag ska nu skickas ut på remiss, men blir det verklighet antar hon att det kommer att bli fler tvister mellan fack och arbetsgivare.
– Men jag hoppas att regeringen tar sitt förnuft till fånga och inte går vidare med de här förslagen, säger Pia Edvall.
Miljöarbete.
En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.
Gigarbetare.
Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.
A-kassan.
Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.
Forskning.
Känner du dig övervakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.
Trafik.
En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.
Miljö.
Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.
Klimat.
Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.
Miljöarbete/tidningsbud.
Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.
Bevakning.
Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.