Risk för konflikt efter strandade hamnförhandlingar

– Risken för konflikt är överhängande. Så säger Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt efter att förbundet i går valde att stranda förhandlingarna om ett nytt hamn- och stuveriavtal.

Arbetsgivarparten, Sveriges hamnar, presenterade i går, måndagen den 3 september, ett bud på 1 200 kronor i lönelyft och ett 14 månader långt avtal, men Transport gav kalla handen.

Förbundets delegation hade begärt en tusenlapp och var beredd att gå ner till 774 kronor per månad, vid ett ettårigt avtal. Men trots att arbetsgivarnas förslag var högre, var priset för det rejäla lönelyftet för högt. Som motkrav begärde Sveriges hamnar nämligen att få ta över en rejäl tugga av hamnarbetarnas i dag, jämförelsevis stora, inflytande över arbetstiden.

Budet gick ut på att stuveribolagen i fortsättningen fritt skulle få förlägga dagsarbetstiden mellan klockan 06 och 18. Arbetsgivarna skulle också få rätt att beordra övertid, alla förekommande arbetstider. För de anställda skulle det bland annat medföra att deras nuvarande ob-ersättning mellan klockan 16 och 18 försvann.

Marcel Carlstedt kallar budet ett angrepp på hela grundtanken med hamn- och stuveriavtalet. Frågan om förläggningen av arbetstiderna är inte förhandlingsbar. Den lönehöjning som kan förmå arbetarna att vika sig på den punkten finns inte, poängterar han.

– Facklig kamp handlar om mer än pengar. Budet är inte bara ett grundskott mot avtalet utan mot världens alla hamnarbetare.

Sveriges hamnar vidhåller lika bestämt sitt krav på större inflytande. I ett pressmeddelande förklarar den övergripande arbetsgivarorganisation som Sveriges hamnar ingår i, Transportgruppen, att Transport avstått ”en av avtalsrörelsens högsta löneökningar, som arbetsgivarna erbjudit i utbyte mot arbetstidsregler motsvarande arbetsmarknaden i övrigt.”

Arbetsgivarna hävdar är att avtalet är gammalt och behöver moderniseras.

Det bemöter Marcel Carlstedt:

– Det är mycket retorik från Transportgruppens sida. De vill att vi ska gå samma väg som de flesta andra fackförbund. Vi erbjuds några gryn i fickan, men samtidigt säljer vi hux flux ut hela makten över arbetstiden.

Håller arbetsgivarparten lika styvnackat kvar vid arbetstidsregleringen kommer det att kosta, varnar Carlstedt. Han säger sig ha kraft bakom orden med hänvisning till att majoriteten av hamnarbetarna är fackligt organiserade i Transport och Hamnarbetarförbundet, som stöder Transportarbetareförbundet.

– Det här är en ideologisk fråga, det handlar om hamnarbetarnas fritid. Risken för att vi tvingas ta till konfliktåtgärder är överhängande. Men bjuder arbetsgivaren upp till dans, så är vi beredda, säger Marcel Carlstedt.

Rickard Emanuelsson från Sundsvall och Patrik Östbjerg från Göteborg sitter i delegationen som förhandlar om nytt kolletivavtal. De säger sig vägra att ”sälja ut” arbetstiderna.

– Det finns inget pris för det. Vi vill vara med och påverka våra arbetstider.

Om delegationen accepterat arbetsgivarnas bud hade Patrik Östbjerg tvingats emigrera, hävdar han. Så viktig är frågan och trycket från medlemmarna att hålla emot.

Rickard Emanuelsson hade heller inte kunnat återvända till kompisarna i Sundsvall med det beskedet:

– Det är så många som har småbarn och måste hämta på dagis. Hamnarbetarna behöver veta när de kommer hem, annars blir de utkastade från daghemmen. Hårdtolkar man förslaget skulle vi kunna tvingas arbeta fram till 21 på kvällen.

Patrik Östbjerg påpekar att ingen lokal arbetsgivare har begärt centrala förhandlingar.

– Jag förstår mig inte på Sveriges hamnar när det gäller detta, men det handlar förstås om makt.

Både Emanuelsson och Östbjerg är beredda att ta till stridsåtgärder.

– Självklart, i en så viktig fråga.

Hamn- och stuveridelegationen fortsätter nu sina överläggningar på Transports förbundskansli i Stockholm.

 

Fotnot. Hamn- och stuveriavtalet löpte ut den 31 augusti 2012.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.