Sopgubbarna på miljöföretaget Liselotte Lööf är besvikna på Stockholm stad.
Close
Sopgubbarna på miljöföretaget Liselotte Lööf är besvikna på Stockholm stad.
Close

Risk för nytt sopkaos i Stockholm

I vår kan stockholmarna drabbas av avfallskaos igen. Stadens upphandling är avbruten och sopgubbarna på företaget Liselotte Lööf säger nej till att rycka in och rädda verksamheten ett halvår till, i väntan på att nya aktörer tar över.

– Den här handlar inte alls om vår arbetsgivare. Det är Stockholm Vatten som pissar på oss! Våra jobb är hotade, vår arbetsmiljö försämras. Vi går hellre ut i arbetslöshet direkt än drar ut på eländet, säger upprörda miljöarbetare som Transportarbetaren träffat.

– Sopkaos har vi tyvärr haft tidigare. Vi hoppas ändå att vi kan lösa det här tillsammans med entreprenörerna, säger Katarina Johansson, enhetschef på det kommunala bolaget Stockholm Vatten som ansvarar för avlopp, vattenförsörjning och avfallshantering.

För ett par år sedan inledde staden en stor upphandling av sophämtning, värd omkring två miljarder kronor. Vinnare blev Reno Norden och Sita, samtidigt som Liselotte Lööf skulle förlora sitt kontrakt som omfattar halva staden.

Men upphandlingen överklagades. Först en gång. Staden fick då bakläxa och började om på ny kula. Även den andra upphandlingsrundan överklagades och ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten. Beslut kommer eventuellt före jul.

Förseningarna ställer till det rejält för alla parter. Sopbilarna som hämtar in avfallet i dag har rullat i sju år och är skrotfärdiga. Att beställa och få fram nya fordon – bilar som uppfyller stadens högt ställda miljökrav – tar upp mot ett år.

Hos Stockholm Vatten ökar pressen. Under hösten har bolaget bestämt sig för att göra en så kallad direktupphandling. Det vill säga man har frågat dagens entreprenörer, Liselotte Lööf och Reno Norden, om de kan tänka sig att köra vidare i sex månader – när avtalen löpt ut den 31 mars 2017.

Liselotte Lööf AB är ett av två företag som överklagat upphandlingen. Där sa ledningen att man kunde tänka sig att köra vidare. Under förutsättning att de anställda sopgubbarna jobbar kvar.

– Och det är inte aktuellt. Varför ska vi jobba åt Stockholms Vatten som kör över oss fullständigt? Vi har genomfört en sluten omröstning bland gubbarna. 70 procent sa nej. Trots försörjningsansvar för barn och familj och bostadslån går man hellre ut i arbetslöshet, säger Mats Björnberg som kör in sopor på Södermalm.

Det är en flod av kritik som kommer fram när Transportarbetaren besöker Liselotte Lööfs anläggning, som ligger insprängd i berget vid Norrtull, klockan halv fem i dag på fredagsmorgonen.

I botten ligger att miljöarbetare över hela landet blir uppsagda var femte till sjunde år, det vill säga var gång kommunerna genomför nya upphandlingar. Det skapar oro kring vilka som eventuellt får följa med över till de nya entreprenörerna. Och vilka anställningsvillkor som i så fall ska gälla där.

I Stockholm har staden också inlett en omläggning av arbetet som skapat stor irritation bland renhållarna. Säckar ersätts med kärl och avfallet ska vägas och registreras.

– Vi har restauranger som tidigare haft avtal om låt säga hämtning av 60 säckar. Nu ställer man dit fyra kärl i stället. Som rymmer motsvarande 16 säckar. Hur ska den ekvationen gå ihop? Avfallsmängden är ju densamma.

– Ni måste ”ta rent”, säger Stockholm Vatten. Jaha, men hur ska det gå till? Nu ligger soporna i högar på golvet. Men vi kan inte använda samma kärl och fylla två gånger, för det klarar inte datasystemet. Och varför ska vi hämta två, tre gånger mer sopor än vad kunden betalat för? undrar Peder Murell som kört avfall i många år.

I många fall ersätts säckarna av stora kärl på 660 liter. Att hantera dem en sommardag är tungt. När snön kommer och det bildas plogvallar eller is blir det hela en brottningsmatch som sliter ut människor, påpekar flera röster.

Systemet för registrering av kärlen är ett annat stort irritationsmoment. I kanten på kärlet sitter en liten ”puck” som läses av när behållaren töms i bakvaggan. Men det krävs att kärlen hamnar på centimetern rätt när det krokas på, annars fungerar inte avläsningen.

Vid många tömningar måste sopgubbarna gå in manuellt i datasystemet. Det måste göras när bilen står på plats.

Mats Björnberg säger:

– Vi kan alltså inte köra åt sidan eller köra fram 30 meter, för att släppa fram bilar som köar bakom när vi står på trånga gator. Redan nu får vi hot och utskällningar i princip dagligen från otåliga bilister. Jag vet inte hur många kaffemuggar jag fått kastade efter mig.

– Nu begär Stockholm Vatten att vi ska ha namnskyltar på kläderna och med fler kärl blir det mer trängsel och fler griniga bilister. Stadens krav är orimliga och förstör vår arbetsmiljö.

Miljöarbetarna har träffat ansvariga tjänstemän på Stockholm Vatten, men upplevelsen är att ingen lyssnar till synpunkterna som förs fram. Sopgubbarna ser framför sig en vår med sopkaos i innerstaden och andra områden där Liselotte Lööf kört.

En röst säger:

– Även om Stockholm Vatten får fram sopbilar som kan ersätta våra, sitter vi inne med en unik kunskap om alla hämtställen. Det är bara vi som vet i vilka soprumslås som alla hundratals nycklar passar.

– Sopgubbar är inget man plockar in från gatan. Det är ett ”lärlingsjobb”. Jag förstår att staden gärna sett att vi jobbade kvar ett halvår. Helst med nya personer vid sidan av oss i hytten som kan mjölka oss på vår kunskap. Men så blir det inte.

Sonny Lööf, som en gång grundade renhållningsföretaget, har förståelse för de anställdas argument:

– Vi har svarat Stockholm Vatten att vi kanske kunde ha kört vidare. Fast förutsättningen var i så fall att gubbarna ville fortsätta. Annars kommer vi inte att klara det. Kunskapen finns hos våra anställda, så är det.

Parallellt har Liselotte Lööf AB kopplat in jurister och i inlagorna till domstolen anser företaget att Stockholm Vatten måste göra om hela upphandlingen. Skälet som anförs är, förenklat, att de uppställda kraven är diffusa och omöjliga att utvärdera på ett rättvist sätt.

– Jag har varit med många år i branschen. Den här upphandlingen är den värsta jag sett. Staden måste tänka om, säger Sonny Lööf.

Mats Lindqvist är miljöpartist och ordförande i Stockholms stads avfallsnämnd. Han är medveten om läget, enligt en intervju i Svenska Dagbladet:

– Vi har fått info av Stockholms Vatten, säger han till tidningen. Det kan bli bekymmersamt. Vi ville i den nya upphandlingen, genom krav på effektivisering, införa en allmän uppsträckning av branschen. Därmed skulle vi få bort oseriösa aktörer som vi sett från andra länder.

Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm Vatten, väntar på utslaget från Förvaltningsdomstolen. Hon bekräftar att Liselotte Lööf har sagt nej till fortsatt hämtning efter den 31 mars. Reno Norden har ännu inte lämnat besked.

– Den kommande domen avgör hur vi ska agera. Men på ett eller annat sätt kommer vi att lösa avfallshämtningen även efter den 1 april.

När det gäller kritiken och uppgifter om sämre arbetsmiljö säger hon:

– Det är jättemånga miljöarbetare som jobbar med registrering. Det är ett led i vårt kvalitetsarbete. Att kunna se hur och när hämtningar gjorts. Vi skulle aldrig jobba för en sämre arbetsmiljö. Och vi kommer inte att kunna införa kärl överallt. Särskilt i innerstaden finns det ställen där det inte går.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Boel Godner är kommunstyrelsens ordförande i Södertälje. Foto: Liza Simonsson

”Fungerar avskräckande”

Miljöbrott. – Vi tror att arbetet ger effekt och upplever att problemen minskat de senaste åren. Vi polisanmäler misstänkta fall av illegal dumpning, säger Södertäljes kommunstyrelses ordförande Boel Godner (S).

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Här används ”sopspioner” i kampen mot brottslig dumpning

Södertälje. Små och stora brott – en sängbotten ställd framför pappersinsamlingen, en brinnande soptipp. I hela landet har kriminell avfallshantering fått ökad uppmärksamhet. I Södertälje arbetar ett par kommunala tjänstemän mot brottsligheten – som ”sopspioner”.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.