Sopgubbarna på miljöföretaget Liselotte Lööf är besvikna på Stockholm stad.
Close
Sopgubbarna på miljöföretaget Liselotte Lööf är besvikna på Stockholm stad.
Close

Risk för nytt sopkaos i Stockholm

I vår kan stockholmarna drabbas av avfallskaos igen. Stadens upphandling är avbruten och sopgubbarna på företaget Liselotte Lööf säger nej till att rycka in och rädda verksamheten ett halvår till, i väntan på att nya aktörer tar över.

– Den här handlar inte alls om vår arbetsgivare. Det är Stockholm Vatten som pissar på oss! Våra jobb är hotade, vår arbetsmiljö försämras. Vi går hellre ut i arbetslöshet direkt än drar ut på eländet, säger upprörda miljöarbetare som Transportarbetaren träffat.

– Sopkaos har vi tyvärr haft tidigare. Vi hoppas ändå att vi kan lösa det här tillsammans med entreprenörerna, säger Katarina Johansson, enhetschef på det kommunala bolaget Stockholm Vatten som ansvarar för avlopp, vattenförsörjning och avfallshantering.

För ett par år sedan inledde staden en stor upphandling av sophämtning, värd omkring två miljarder kronor. Vinnare blev Reno Norden och Sita, samtidigt som Liselotte Lööf skulle förlora sitt kontrakt som omfattar halva staden.

Men upphandlingen överklagades. Först en gång. Staden fick då bakläxa och började om på ny kula. Även den andra upphandlingsrundan överklagades och ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten. Beslut kommer eventuellt före jul.

Förseningarna ställer till det rejält för alla parter. Sopbilarna som hämtar in avfallet i dag har rullat i sju år och är skrotfärdiga. Att beställa och få fram nya fordon – bilar som uppfyller stadens högt ställda miljökrav – tar upp mot ett år.

Hos Stockholm Vatten ökar pressen. Under hösten har bolaget bestämt sig för att göra en så kallad direktupphandling. Det vill säga man har frågat dagens entreprenörer, Liselotte Lööf och Reno Norden, om de kan tänka sig att köra vidare i sex månader – när avtalen löpt ut den 31 mars 2017.

Liselotte Lööf AB är ett av två företag som överklagat upphandlingen. Där sa ledningen att man kunde tänka sig att köra vidare. Under förutsättning att de anställda sopgubbarna jobbar kvar.

– Och det är inte aktuellt. Varför ska vi jobba åt Stockholms Vatten som kör över oss fullständigt? Vi har genomfört en sluten omröstning bland gubbarna. 70 procent sa nej. Trots försörjningsansvar för barn och familj och bostadslån går man hellre ut i arbetslöshet, säger Mats Björnberg som kör in sopor på Södermalm.

Det är en flod av kritik som kommer fram när Transportarbetaren besöker Liselotte Lööfs anläggning, som ligger insprängd i berget vid Norrtull, klockan halv fem i dag på fredagsmorgonen.

I botten ligger att miljöarbetare över hela landet blir uppsagda var femte till sjunde år, det vill säga var gång kommunerna genomför nya upphandlingar. Det skapar oro kring vilka som eventuellt får följa med över till de nya entreprenörerna. Och vilka anställningsvillkor som i så fall ska gälla där.

I Stockholm har staden också inlett en omläggning av arbetet som skapat stor irritation bland renhållarna. Säckar ersätts med kärl och avfallet ska vägas och registreras.

– Vi har restauranger som tidigare haft avtal om låt säga hämtning av 60 säckar. Nu ställer man dit fyra kärl i stället. Som rymmer motsvarande 16 säckar. Hur ska den ekvationen gå ihop? Avfallsmängden är ju densamma.

– Ni måste ”ta rent”, säger Stockholm Vatten. Jaha, men hur ska det gå till? Nu ligger soporna i högar på golvet. Men vi kan inte använda samma kärl och fylla två gånger, för det klarar inte datasystemet. Och varför ska vi hämta två, tre gånger mer sopor än vad kunden betalat för? undrar Peder Murell som kört avfall i många år.

I många fall ersätts säckarna av stora kärl på 660 liter. Att hantera dem en sommardag är tungt. När snön kommer och det bildas plogvallar eller is blir det hela en brottningsmatch som sliter ut människor, påpekar flera röster.

Systemet för registrering av kärlen är ett annat stort irritationsmoment. I kanten på kärlet sitter en liten ”puck” som läses av när behållaren töms i bakvaggan. Men det krävs att kärlen hamnar på centimetern rätt när det krokas på, annars fungerar inte avläsningen.

Vid många tömningar måste sopgubbarna gå in manuellt i datasystemet. Det måste göras när bilen står på plats.

Mats Björnberg säger:

– Vi kan alltså inte köra åt sidan eller köra fram 30 meter, för att släppa fram bilar som köar bakom när vi står på trånga gator. Redan nu får vi hot och utskällningar i princip dagligen från otåliga bilister. Jag vet inte hur många kaffemuggar jag fått kastade efter mig.

– Nu begär Stockholm Vatten att vi ska ha namnskyltar på kläderna och med fler kärl blir det mer trängsel och fler griniga bilister. Stadens krav är orimliga och förstör vår arbetsmiljö.

Miljöarbetarna har träffat ansvariga tjänstemän på Stockholm Vatten, men upplevelsen är att ingen lyssnar till synpunkterna som förs fram. Sopgubbarna ser framför sig en vår med sopkaos i innerstaden och andra områden där Liselotte Lööf kört.

En röst säger:

– Även om Stockholm Vatten får fram sopbilar som kan ersätta våra, sitter vi inne med en unik kunskap om alla hämtställen. Det är bara vi som vet i vilka soprumslås som alla hundratals nycklar passar.

– Sopgubbar är inget man plockar in från gatan. Det är ett ”lärlingsjobb”. Jag förstår att staden gärna sett att vi jobbade kvar ett halvår. Helst med nya personer vid sidan av oss i hytten som kan mjölka oss på vår kunskap. Men så blir det inte.

Sonny Lööf, som en gång grundade renhållningsföretaget, har förståelse för de anställdas argument:

– Vi har svarat Stockholm Vatten att vi kanske kunde ha kört vidare. Fast förutsättningen var i så fall att gubbarna ville fortsätta. Annars kommer vi inte att klara det. Kunskapen finns hos våra anställda, så är det.

Parallellt har Liselotte Lööf AB kopplat in jurister och i inlagorna till domstolen anser företaget att Stockholm Vatten måste göra om hela upphandlingen. Skälet som anförs är, förenklat, att de uppställda kraven är diffusa och omöjliga att utvärdera på ett rättvist sätt.

– Jag har varit med många år i branschen. Den här upphandlingen är den värsta jag sett. Staden måste tänka om, säger Sonny Lööf.

Mats Lindqvist är miljöpartist och ordförande i Stockholms stads avfallsnämnd. Han är medveten om läget, enligt en intervju i Svenska Dagbladet:

– Vi har fått info av Stockholms Vatten, säger han till tidningen. Det kan bli bekymmersamt. Vi ville i den nya upphandlingen, genom krav på effektivisering, införa en allmän uppsträckning av branschen. Därmed skulle vi få bort oseriösa aktörer som vi sett från andra länder.

Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm Vatten, väntar på utslaget från Förvaltningsdomstolen. Hon bekräftar att Liselotte Lööf har sagt nej till fortsatt hämtning efter den 31 mars. Reno Norden har ännu inte lämnat besked.

– Den kommande domen avgör hur vi ska agera. Men på ett eller annat sätt kommer vi att lösa avfallshämtningen även efter den 1 april.

När det gäller kritiken och uppgifter om sämre arbetsmiljö säger hon:

– Det är jättemånga miljöarbetare som jobbar med registrering. Det är ett led i vårt kvalitetsarbete. Att kunna se hur och när hämtningar gjorts. Vi skulle aldrig jobba för en sämre arbetsmiljö. Och vi kommer inte att kunna införa kärl överallt. Särskilt i innerstaden finns det ställen där det inte går.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Boel Godner är kommunstyrelsens ordförande i Södertälje. Foto: Liza Simonsson

”Fungerar avskräckande”

Miljöbrott. – Vi tror att arbetet ger effekt och upplever att problemen minskat de senaste åren. Vi polisanmäler misstänkta fall av illegal dumpning, säger Södertäljes kommunstyrelses ordförande Boel Godner (S).

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Här används ”sopspioner” i kampen mot brottslig dumpning

Södertälje. Små och stora brott – en sängbotten ställd framför pappersinsamlingen, en brinnande soptipp. I hela landet har kriminell avfallshantering fått ökad uppmärksamhet. I Södertälje arbetar ett par kommunala tjänstemän mot brottsligheten – som ”sopspioner”.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.