Riskbedömningar viktiga för att förebygga rån
– Det är katastrofalt med så många rån eller försök till rån mot värdetransporter under så kort tid. Vi följer noga utvecklingen och förutsätter att värdebolagen genomför ordentliga riskbedömningar i samarbete med facket.
Så kommenterar Transports centralt ansvariga arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, den senaste tidens ökning av värdetransportrån i Stockholm.
Han beskriver ”trottoarmomentet”, då väktaren hämtar värdeväskan hos kunden eller vid bankomaten som ett fortsatt allvarligt och olöst arbetsmiljöproblem.
För att bromsa den negativa trenden och försöka förebygga rån krävs grundliga risk- och konsekvensanalyser i samband med upphandlingar av uppdrag, betonar Miljeteig.
Efter Panaxias konkurs, när andra bolag i snabb fart tar över deras tidigare värdehantering, finns det risk för att det slarvas med detta, varnar han.
– Men väktarnas liv och hälsa måste alltid sättas i första rummet. Skyddet och säkerheten kan alltid förbättras.
Transports centrala ombudsman inom bevakning, Jerker Nilsson, har i likhet med polis och bevakningsbolag ingen förklaring till den nya vågen av rån.
– Rån mot små butiker har också ökat. Jag vet inte om behovet av pengar blivit större, om fler och fler är i desperat behov av pengar? När det gäller säkerhet ligger värdebolagen generellt sett ändå ganska långt fram, säger han.
– Hade jag haft en lösning så hade jag lagt fram den direkt. Det handlar om att försöka ligga steget före de kriminella, att aldrig slå sig till ro.
Jerker Nilsson befarar också att företag, som tar över efter Panaxia, kan hamna i tidsnöd och börja tumma på säkerheten.
– Men när upphandlingarna och personalrekryteringarna är klara tror jag det kommer att lugna ner sig och rättas till. Att värdetransportrånen ökar igen kom som en chock för mig när jag började som central ombudsman, jag har inte fått några sådana signaler innan.