Riskfyllt jobb att öppna importcontainrar

Är din arbetsplats fri från farlig gas? Var inte alltför säker. Många containrar som importeras till Sverige är gasade med giftiga kemikalier. Men även containrar som inte har gasats kan vara farliga för hälsan.

Få vet om det och ännu färre vet hur man ska skydda sig.
Sverige importerar en miljon containrar varje år, framför allt från länder i Asien. Det kan handla om möbler, kläder, elektronik, mat och annat som har behandlats med gas för att sätta stopp för skadedjur. Gasade containrar ska vara tydligt märkta, fast det slarvas rejält. Nästan inga som kommer hit är märkta.

Men det är inte bara tillsatt gas som kan utgöra en hälsofara för dem som arbetar med importcontainrar. Det finns en rad andra ämnen som kan ställa till det.

Lösningsmedlet i det lim som används till skor är ett exempel, lösningsmedlet i tryckfärgen på kartonger ett annat. En del ämnen, som till exempel bekämpningsmedlet metylbromid, är vätska i kyla men övergår till gas vid rumstemperatur. Andra, som till exempel bekämpningsmedlet fosfin, reagerar med syre och fukt.

Det finns gaser som gömmer sig mellan trångt packade kartonger och som frigörs först vid lossning. Det finns också ämnen som varierar i koncentrationsgrad på olika platser i containern, beroende på ventilation. Ett till problem, särskilt vid transport av organiskt och biologiskt material, kan vara höga nivåer av koldioxid, kolmonoxid eller syrebrist. Ämnena kan,  framför allt vid lossning av bulklaster från fartyg, göra miljön livsfarlig.

Det är en osynlig och ofta doftlös djungel av potentiella faror. Många känner inte till riskerna, än mindre hur man ska skydda sig mot dem.

– Vi har hundratals anmälningar om folk som mår dåligt när de lossar containrar. Anställda som blir bra efter tio minuter i friska luften, säger Roger Jönsson. Han är regionalt skyddsombud på Transports hamnavdelning 2.

– På en del terminaler har trettio procent av personalen huvudvärk som försvinner på semestern. Så mycket ser vi inte i andra branscher. Men vi vet inte vad det beror på.

Det pågår en del forskning för att ta reda på mer exakt vilka risker containerarbete innebär. Urban Svedberg är yrkeshygieniker på yrkesmedicinska kliniken i Sundsvall, och Gunnar Johanson är professor i miljömedicin på Karolinska institutet i Stockholm. I augusti förra året gjorde de mätningar i fem hamnar och tre distributionscentraler på vilka ämnen som förekom i sammanlagt 300 containrar.

De hittade flyktiga ämnen i så gott som alla. Kolmonoxid, formaldehyd, kloretanol, toluen, fosfin, 1,2-dikloretan och en rad andra svåruttalade och mer eller mindre farliga ämnen är bara några exempel. För det mesta var halterna så låga att det inte var någon fara att gå in, men i ungefär var tionde container överskreds gränsvärdena och containrarna behövde vädras ur ordentligt för att säkra miljön.

Ett av de allvarligaste fynden var en container med trettio gånger gränsvärdet av ett cancerframkallande ämne.

En viktig upptäckt var också att mätresultaten varierade inne i containern. Nära golvet kunde halterna vara upp till hundra gånger lägre än vid mätning på samma dörr i brösthöjd. Slitna gummilister och dörrar som hängt sig skapar naturligt drag vid springorna och ger därmed ett friskare, men felvisande, mätresultat.

Jättar som Ikea och Clas Ohlson har inte bara förbjudit gasning av sitt gods utan även infört obligatorisk mätning av luften före lossning.

– Skillnaden mot Ikea och Clas Ohlson är att vi inom Transport ska minska riskerna för upp till 400 företag. Bolag som tar emot allt från tre containrar i veckan till femton om dagen, säger Roger Jönsson. Det är omöjligt att begära att alla ska köpa in utrustning. Vi försöker i stället minimera riskerna och hitta säkra sätt att hantera containrarna.

Att mäta är bra men inte allt, säger han. En mätning fångar till exempel varken upp ampuller, som inte löst ut än, eller gas som kapslats in bakom tejp och lister.

– Hittar man tejprester över ventiler och dörrspringor indikerar det att containern blivit gasad. Då är vår rekommendation att inte röra containern. Den kan vara gammal eller ny, hur ska du kunna veta vilket? Det ligger utanför vår kompetens. Hittar du misstänkta signaler får arbetsledaren kalla in experter utifrån. Ekonomiskt får man sedan göra upp med leverantören, som inte tagit bort tejpen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Karlberg:
    27 september, 2021

    Jag delar det som sägs i artikeln fullt ut. Har under en lång tid sett tejpade container samt påsar hänga med ett vitt pulver i, som vid beröring löser ut ett fint damm.
    Peter Karlberg Skyddsombud.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.