Riskkapitalister på väg in i taxibranschen
Fågelviksgruppen – som är störst på den skandinaviska taximarknaden – säljs till riskkapitalet. – Vi trodde att botten var nådd i taxibranschen, säger Transports Mattias Schulstad. Men det är inte så säkert längre. Vi är rädda att chaufförerna får ännu sämre villkor nu när ett riskkapitalbolag tar över.
De allra flesta åkarna inom Fågelviksgruppen har inte kollektivavtal. Det finns inget krav på schysta villkor för att ett taxiföretag ska få ingå i gruppen.
Det betyder att chaufförerna inte har någon garanterad lön, hur mycket de än arbetar, utan enbart är hänvisade till procent på inkört belopp. Förarna har heller ingen avtalspension eller avtalade försäkringar.
Taxi Kurir och Taxi 020 ingår i gruppen – och dominerar inom färdtjänsten i Stockholm. Där har den politiska majoriteten för ett par veckor sedan beslutat att inte kräva schysta villkor för chaufförerna vid den nya stora upphandling av färdtjänst som ska dras igång.
Hela Fågelviksgruppen, som förra året omsatte fem miljarder kronor, är nu på gång att säljas, berättar Sveriges Radios ekoredaktion.
Priset är hemligt och Konkurrensverket granskar affären. Köparen är det nybildade företaget Ixat Holding som i sin tur ägs av amerikanska HIG Capital. Riskkapitalbolagets talesperson vill inte kommentera affären i detalj förrän myndigheten har godkänt den, men bekräftar den i ett pressmeddelande:
– Taxi är en framtidsbransch där ny teknologi, miljöaspekter och accelererande urbanisering ger unika möjligheter både i Sverige och internationellt för en aktör med Fågelviksgruppens erfarenhet och kunnande, säger Ole Oftedal, talesperson för HIG Capital.
Mattias Schulstad är utredare på Transport med ansvar för bland annat taxibranschen. Han är rädd att köpet kommer att försämra villkoren i en redan ansatt bransch.
– Fågelviksgruppen har aldrig varit intresserad av att teckna kollektivavtal med oss, säger han. Och risken är stor att ett amerikanskt riskkapitalbolag bryr sig ännu mindre om chaufförernas löner och villkor.
Han ser framför sig att de nya ägarna ska priskonkurrera och lämna ännu lägre anbud när kommuner och landsting ska upphandla persontransporter.
– Och det skulle försämra villkoren för chaufförerna ännu mer, säger han. Samtidigt utgår jag från att företagsköpet handlar om miljarder kronor.
Affären kan dock inte genomföras förrän Konkurrensverket har godkänt upplägget.
Transports ordförande Lars Lindgren konstaterar att facket inte har särskilt goda erfarenheter av riskkapitalister.
– De brukar ha höga avkastningskrav och sedan lämna ägarskapet efter fem, sex år. Men det är konstigt att ett sådant bolag ger sig in i en bransch utan större avkastning.
Diskussionsforumet Taxi för bättre villkor har ett svar på frågan varför riskkapitalisterna går in i den svenska taxibranschen:
”Svaret är simpelt, färdtjänstupphandlingen i Stockholm som är den tredje största i världen och ligger på 1,3 miljarder kr. Vi inom Taxi för bättre villkor befarar är att rikskapitalbolaget inte bara kommer nöja sig med förvärvningen av Fågelviksgruppen förvaltning AB utan kommer även köpa upp andra taxikoncerner runtom i landet”, skriver den på sin hemsida.