Riskkapitalister på väg in i taxibranschen

Fågelviksgruppen – som är störst på den skandinaviska taximarknaden – säljs till riskkapitalet. – Vi trodde att botten var nådd i taxibranschen, säger Transports Mattias Schulstad. Men det är inte så säkert längre. Vi är rädda att chaufförerna får ännu sämre villkor nu när ett riskkapitalbolag tar över.

De allra flesta åkarna inom Fågelviksgruppen har inte kollektivavtal. Det finns inget krav på schysta villkor för att ett taxiföretag ska få ingå i gruppen.

Det betyder att chaufförerna inte har någon garanterad lön, hur mycket de än arbetar, utan enbart är hänvisade till procent på inkört belopp. Förarna har heller ingen avtalspension eller avtalade försäkringar.

Taxi Kurir och Taxi 020 ingår i gruppen – och dominerar inom färdtjänsten i Stockholm. Där har den politiska majoriteten för ett par veckor sedan beslutat att inte kräva schysta villkor för chaufförerna vid den nya stora upphandling av färdtjänst som ska dras igång.

Hela Fågelviksgruppen, som förra året omsatte fem miljarder kronor, är nu på gång att säljas, berättar Sveriges Radios ekoredaktion.

Priset är hemligt och Konkurrensverket granskar affären. Köparen är det nybildade företaget Ixat Holding som i sin tur ägs av amerikanska HIG Capital. Riskkapitalbolagets talesperson vill inte kommentera affären i detalj förrän myndigheten har godkänt den, men bekräftar den i ett pressmeddelande:

– Taxi är en framtidsbransch där ny teknologi, miljöaspekter och accelererande urbanisering ger unika möjligheter både i Sverige och internationellt för en aktör med Fågelviksgruppens erfarenhet och kunnande, säger Ole Oftedal, talesperson för HIG Capital.

Mattias Schulstad är utredare på Transport med ansvar för bland annat taxibranschen. Han är rädd att köpet kommer att försämra villkoren i en redan ansatt bransch.

– Fågelviksgruppen har aldrig varit intresserad av att teckna kollektivavtal med oss, säger han. Och risken är stor att ett amerikanskt riskkapitalbolag bryr sig ännu mindre om chaufförernas löner och villkor.

Han ser framför sig att de nya ägarna ska priskonkurrera och lämna ännu lägre anbud när kommuner och landsting ska upphandla persontransporter.

– Och det skulle försämra villkoren för chaufförerna ännu mer, säger han. Samtidigt utgår jag från att företagsköpet handlar om miljarder kronor.

Affären kan dock inte genomföras förrän Konkurrensverket har godkänt upplägget.

Transports ordförande Lars Lindgren konstaterar att facket inte har särskilt goda erfarenheter av riskkapitalister.

– De brukar ha höga avkastningskrav och sedan lämna ägarskapet efter fem, sex år. Men det är konstigt att ett sådant bolag ger sig in i en bransch utan större avkastning.

Diskussionsforumet Taxi för bättre villkor har ett svar på frågan varför riskkapitalisterna går in i den svenska taxibranschen:

”Svaret är simpelt, färdtjänstupphandlingen i Stockholm som är den tredje största i världen och ligger på 1,3 miljarder kr. Vi inom Taxi för bättre villkor befarar är att rikskapitalbolaget inte bara kommer nöja sig med förvärvningen av Fågelviksgruppen förvaltning AB utan kommer även köpa upp andra taxikoncerner runtom i landet”, skriver den på sin hemsida.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.