Ny fackklubb
Close
Det viktigaste för den som vill bilda en klubb är att alltid vara nåbar, sa Roger Björk innan han tog samtalet med en undrande medlem. Han och Jimmy McCorkindale har dragit i gång facklig verksamhet på DSV i Ättekulla industriområde, Helsingborg.
Close

Rivstart för åkerifackklubb

Chaufförer. I Helsingborg finns åkeriet som har blivit med klubb. Jimmy McCorkindale och Roger Björk har tillsammans väckt det fackliga engagemanget. De vill bygga upp chaufförernas yrkesstolthet. När de började för ett år sedan var runt 60 chaufförer med i facket. I dag finns det 140 medlemmar bland de drygt 170 anställda.

– Var för sig är vi kanske inte så mycket att ha, säger Jimmy McCorkindale. Men tillsammans är vi formidabla.

Då tänker han på fackförbundsidén i stort och den växande klubben – men kanske framför allt på de arbetskamrater som han kämpat tillsammans med för att få till en fackklubb.

– Vi drog i gång när omsättningen var som störst på chaufförer och vi aldrig kunde lita på att schemat höll, fortsätter Jimmy McCorkindale.

Droppen var när han själv skulle tvingas jobba över i tre timmar och inte kunde hämta på förskolan.

– Jag satt i Malmö … och då ringde jag fackets avdelning. ”Klart att du ska hämta din son”, sa ombudsmannen. ”Kör hem och ställ bilen.”

Den ombudsmannen, Tomas Pettersson i Helsingborg, har varit ett viktigt stöd under året som gått. Huvudskyddsombudet Roger Sederström ingår också i gänget som skapat det fackliga intresset.

Sedan klubbverksamheten startade har åkeriet tagits över av speditionsbjässen DSV. Arbetsuppgifterna är desamma: Chaufförerna lastar, kör och lossar mat och annat från Icas lager till butikerna. Men ägarskiftet betydde en omstart för de fackliga pionjärerna.

– De nya cheferna känner oss på pulsen och vi känner på dem, säger Roger Björk. Det gäller att hitta en bra väg till samarbete i den nya större organisationen.

Anette Martell, HR-chef för DSV:s hela svenska verksamhet, har bara positivt att säga om att det startas en fackklubb i Helsingborg. Hennes linje är att företaget ska ha en rak och öppen dialog med anställda.

– Och då skapar en fackklubb möjligheter för oss att ha ett närmare samarbete med dem som jobbar på en arbetsplats, säger Anette Martell. Det gäller särskilt chaufförer som det inte alltid är så lätt att träffa.

Den fackliga expeditionen har blivit en samlingspunkt. Alla chaufförer passerar utanför glasväggen när de ska hämta sina köruppdrag. Och där finns någon i styrelsen både dagar och kvällar.

– Vi tar oss den tid som krävs när någon har problem, undrar något eller bara vill prata en stund, säger Roger Björk.

Bland frågorna som den snart bildade klubben redan har drivit (först som en kommitté och nu med en interimsstyrelse) är diverse arbetsmiljöproblem. Till exempel ett stort övertidsuttag och att chaufförer körde med skadade fordon utan att anmäla problemen.

Snart blir det årsmöte. Då ska klubben bildas på allvar. Tio personer är nominerade till styrelsen. Roger Björk har fått nytt jobb och hoppar av, Jimmy McCorkindale hoppas på förnyat förtroende.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.