Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress
Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.
Internationella Transportarbetarefederationens (ITF) kongress hålls i Singapore den 14–20 oktober. Internationella chefen Peter Lövkvist kommer att vara på plats för att försvara svenska Transports motion om att bygga upp en egen enhet för lager-, logistik och terminalarbetare inom federationen.
Där drivs verksamheten inom en rad sektioner och hittills har lager- och terminalanställda hänvisats till vägsektionen. Men de har haft svårt att göra sin stämma hörd bland yrkeschaufförerna, som kämpar med andra problem. (Tongångarna känns igen från svenska Transport, där terminalarna velat bryta sig loss från lastbilsförarna och få ett eget avtal.)
Förslaget till ITF:s kongress är undertecknat av en rad nordiska fack. Det har brett stöd, även i federationens styrelse, och antas bli klubbat utan protest, uppger Peter Lövkvist.
Upprinnelsen är en arbetsgrupp som funderat över hur facken, globalt, ska ta tag i lager- och terminalarbetarnas nya arbetssituation med växande e-handel och människor som i rask takt byts ut mot robotar.
– Det gäller att sluta uppgörelser med arbetsgivarna, så att så många som möjligt får behålla jobben. Ett bra exempel är ett helautomatiserat lager i Norge. Där lyckades facket behålla 80 procent av arbetstagarna, säger Peter Lövkvist.
– De har gått från handplockning till att övervaka och sköta teknik och maskiner. Människor behövs fortfarande. Vi måste jobba för att de ska få vidareutbildning och stanna kvar i företagen.
Lövkvist pekar på ytterligare ett lyckat exempel bland hamnarbetarna, som också står i frontlinjen när den nya teknologin marscherar in. Går det som Transport vill kommer ITF:s nya kommitté för lager och terminal att sammanträda varje år, få ekonomiska och personella resurser och ta fram en årlig arbetsplan.
Som i ITF:s övriga arbete väntas den ta upp bland annat kampanjarbete, Ikea är ett exempel, och medlemsvärvning. Att få med unga är särskilt viktigt, påpekar Peter Lövkvist. De representeras på kongressen av Ludwig Eriksson från förbundsstyrelsen. Kvinnliga frågor som stopp för våld och sexuella trakasserier på arbetsplatserna står också på dagordningen. Anna Ryding och Lena Hunt Wiberg från förbundsstyrelsen, liksom Lotta Larsson från Halmstadsavdelningen, är engagerade i dem.
Totalt reser 13 personer från Transport för en veckas kongress. Varför så många?
– De är från förbundsstyrelsen och Transports olika branscher och behöver en inblick i det internationella arbete som är en grundbult i Transport. Det är viktigt att vi är med och beslutar om vilka frågor transportfacken ska jobba med, globalt.
– Solidaritetsarbete står inskrivet i Transports stadgar. Vi kan inte isolera oss när företagen blir globala och arbetar över gränserna.
Kongressen pågår i en vecka. Varför så länge?
– ITF:s kongresser skiljer sig från andra eftersom deltagarna inte bara debatterar i kongresshallen utan i flera dagar samlas i olika sektioner. Där väljer de styrelse, program att jobba efter och beslutar om motioner i sina frågor.