Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.
Close
Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.
Close
Kultur

Rondellkonst som retar och (o)roar

Rondeller. En konstruktion för ett smidigare och säkrare trafikflöde – eller en visuell markör. Varför finns rondeller?

Trafikplanerare och trafiksäkerhetsfolk har ett tydligt syfte: Cirkulationsplatsen sänker farten, ger förarna överblick och räddar liv.

Yrkesförare kan förundra sig över fula, snygga eller obegripliga rondellutsmyckningar som ibland hindrar sikten.

En konstbyråkrat föredrar att konsten i en rondell skapar debatt.

Och om du är mer filosofiskt lagd kan du tänka att cirkeln i sig representerar fullkomlighet och harmoni. Som solen, eller som evigheten utan början och utan slut …

– Konstverket i en rondell ska inte vara kontroversiellt på ett aggressivt sätt, anser Hedvig Brander Jonsson, docent i konstvetenskap i Uppsala.

– Det ska ha en estetik och gärna säga något om platsen. Själv tycker jag att det kan vara en positiv upplevelse att passera en smyckad rondell, ofta i kombination med växter och belysning. Men det fungerar förstås inte om folk behöver stanna till för att titta på konstverket.

Rondellkonst: Pinocchio i Borås och potatisen i Mjölby
Till vänster: Pinocchio är trädockan som vill bli människa Och som får längre näsa varje gång han ljuger. Här i en rondell i Borås. Till höger: ”Rondell” är egentligen bara den runda ytan mellan vägarna i en cirkulationsplats, men har i dagligt tal kommit att beteckna hela anordningen. Här är den livligt diskuterade potatisrondellen i Mjölby. Foto: Lena Blomquist / Mjölby kommun

Potatisen i Mjölby

I vilket fall som helst kan konstverk och installationer mitt i trafiken sätta en ort på kartan:

Mjölby har till exempel gjort sig känt som staden med potatisrondellen. Juletid brukar knölen förvandlas till en fet gris, men i år är den inslagen i många meter tyg. Kommunens marknadschef Eva Rådander är mycket nöjd med potatisen.

– Den är bland det mest kända vi har här i Mjölby. Fem miljoner fordon passerar varje år.

Potatisen mötte mycket kritik från början. Detsamma gäller den nio meter höga Pinocchiofiguren i Borås, som innan den kom på plats dömdes ut både på kultursidor och bland folk på stan. För att inte tala om Priapos trädgård, en av flera iögonenfallande rondeller i Gävle.

Älskat och hatat

Har du inte varit vid stadens västra infart? Tänk en helrosa jeep på högkant, placerad bland blommor, buskar och småträd. Så ser konstverket ut.

Ingo Vetter heter konstnären som har gjort sin moderna tolkning av en antik gud: I mytologin beskrivs Priapos som en ful och kortväxt gestalt med uppgiften att beskydda trädgården. Guden utrustas av tradition med en enorm penis. Och Ingo Vetters idé är att bilkonstverket ska ifrågasätta våra föreställningar om maskulinitet och sexualitet. Samtidigt som det skyddar Gävles parker.

– Vårt mest omtalade konstverk, en del avskyr det och andra älskar det, säger Eva Asp, chef för Gävle konstcentrum som har ansvar för offentlig utsmyckning i staden.

– Ett konstverk ska kunna tolkas på jättemånga sätt. Det ska ha ett djup och ge betraktaren något att tänka på. Och det gör Priapos absolut!

Färgen anknyter till andra konstverk i staden, och formen är en uppkäftigt glad signal.

Snackisar

Just Priapos och hans trädgård sätter i gång debatten när Transportarbetaren efterlyser tankar kring rondeller från olika yrkesgrupper med arbetsplatsen på vägarna. ”Att sätta upp en gammal Volvovalp på den rondell som flest åker igenom är helt bortom förstånd”, tycker någon. ”Fenomenalt konstverk”, blir svaret från en annan chaufför.

Andra snackisar bland chaufförer är bandybollen i Ljusdal, älgarna i Alunda, illvilligt tolkade som tre bajskorvar eller saltgurkor, och den klarblå yxan i Säter (som konstnären själv beskriver som ett tecken från stjärnorna, snarare än en yxa).

Hur tänker du, som chaufför, kring rondeller och konstverk, Helena Johansson i Gävle?

– För det första får de inte vara för smala eller ha höga kantstenar som man fastnar på. Det är inte alltid de som bygger rondeller tänker på stora fordon.

– Sedan kan man reta upp sig på ful konst. Men samtidigt är de ett bra riktmärke när man ska förklara vägen för någon. Sväng till höger vid den fula jeepen …

 

Fotnot: Hur man kör och när man blinkar i en rondell utelämnas helt i denna artikel. Fortsätt gärna att diskutera detta i andra forum.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.