Ombord på Whiskey Trio.
Close
Ombord på Whiskey Trio.
Close

Rostigt fartyg med usla löner hålls kvar i Varberg

En riktig rosthög. Transports Göran Larsson kan inte säga något annat om fartyget han blev inringd till i fredags. Den som ringde var en sjuk besättningsman som blev hindrad att uppsöka läkare.

Det handlar om en Panamaflaggad båt, ägd av turkar, som ligger i Varbergs hamn. Som ITF-inspektör är det Göran Larssons uppdrag att besöka bekvämlighetsflaggade fartyg i svenska hamnar och teckna kollektivavtal för besättningarna samt kolla att dessa följs. Och när den sjuka besättningsmannen hörde av sig åkte han direkt till fartyget – som heter Whiskey Trio.

– Där träffade jag besättningen, utöver sex turkar fanns det en indier som tjänade 600 dollar och två georgier som hade 900 dollar i månaden.

Redan där reagerade Göran Larsson. Den lägsta lönen enligt ILO (FN:s arbetsmarknadsorgan) är 1 070 dollar.

– Sedan såg jag vad killarna satt och åt för frukost … De fick torrt gammalt bröd, en skål oliver och te. Vattnet var slut ombord, och maten frostskadad. Hela båten var skitig och skräpig.

Även myndigheterna tog sig omgående en titt på Whiskey Trio.

– Vår inspektion slutade med att fartyget inte får lämna Varberg, berättar Mårten Dahl, förste inspektör vid Transportstyrelsens sjöfartstillsyn.  Det är inte sjövärdigt och säkerheten är undermålig.

Detta betyder att flaggstaten – det vill säga Panama – måste kontrollera att fartyget efterlever de regler som finns. Det får inte lämna hamnen förrän de risker som svenska myndigheter noterade är åtgärdade. Enligt Mårten Dahl handlar det om risker för hälsa, miljön och egendomen.

Transports Göran Larsson har återvänt till fartyget varje dag sedan i fredags. Han har fått med sig en kollega från Seko i arbetet för att förmå rederiet att teckna kollektivavtal.

– Vi har i alla fall fått upp de tre lägsta lönerna till ILO:s minimilön, berättar han.

– Men vi kräver också att killarna ska få mat, i går köpte jag med mig hamburgare. En av dem hade fått ordna sin egen säng av några lastpallar … vi kräver att alla ska få ordentliga kojer och lakan.

Men tills vidare stannar fartyget i Varberg. Lastat med raketer och annat explosivt material.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.