Rune rycker ut för kollegor i chock

De som väljer att ta sitt liv genom att svänga ut framför en lastbil brukar titta chauffören i ögonen. Den blicken glömmer man inte, säger Rune Bryngel. Han har i drygt fjorton år tagit hand om chaufförer i chock.

– Hur mår du?

När kollegahjälparen Rune Bryngel ringer upp en lastbilschaufför som varit med om en olycka, rån eller överfall, behövs det oftast inte mer än en enkel fråga för att få hela storyn. De går igenom händelseförloppet och detaljerna, om och om igen. Det kan ta lång tid. Och det är så det måste få vara, säger Rune.

– Jag kan få höra tio gånger om hur en bil svängt över på fel sida, och det är bara bra. Så ska det få vara ett tag, man måste få prata ur sig.

Oftast räcker det med ett lyssnande öra, men ibland är chocken så allvarlig att det behövs mer professionell hjälp. Rune märker det på sättet att prata. Om samtalet är osammanhängande och ofokuserat slussar han vidare till psykolog, något som ofta stöter på motstånd i början.

– Det här med psykisk obalans är lite tabu, säger han. Jag brukar behöva övertala chauffören. Det slutar alltid med att han går på alla möten och tycker det är bra.

Nätverket Kollegahjälpen består av ett 40-tal människor som kan lastbilsbransch­en, flera av dem med egen erfarenhet av olyckor på vägen. Alla har fått utbildning i samtalsteknik och i hur chockreaktioner fungerar. Att det är kollegor från branschen som rycker in är en klar fördel, säger Rune som nyligen gått i pension efter 20 år ute på vägarna.

– När jag berättar att jag själv varit lastbilschaufför så blir det lättare att prata. Jag vet ju precis hur man kan och inte kan manövrera en lastbil.

Det spelar egentligen ingen roll om olyckan har varit stor eller liten, om någon har dött eller om alla klarat sig. Hur man hanterar stressen är individuellt. Rune har pratat med chaufförer som varit med om allt från ”nära ögat” till att ha kört ihjäl någon. En som fått sladd, men klarat sig med ett par varv över körbanan, kan vara i större chock än den som varit med om en dödsolycka.

Självmorden på vägarna, säger Rune, är vanligare än man tror. Han har tagit hand om ett tiotal chaufförer som kört ihjäl självmordskandidater. Det finns två saker som skiljer självmorden från andra dödsolyckor, enligt Rune.

– Blicken, säger han. De som väljer att ta livet av sig tittar lastbilschauffören stint i ögonen. Den blicken är något chauffören sedan bär med sig.

Det andra är möjligheten till bearbetning av traumat. Att få veta att det faktiskt var ett självmord, och att chaufför­en därmed inte hade kunnat göra något för att undvika det, kan göra det lättare att gå vidare.

– Chauffören frågar sig alltid ”varför valde personen just mig?”. Men sådana tankar finns inte hos en person som bestämt sig för att ta sitt liv. Den har bara fokus på sig själv och är helt inne i att få ett slut på tillvaron. Det är inget chauffören kan rå på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Göteborgs hamn

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Efter dödsfall – Renova anmäls för fara vid ensamarbete

Miljö. I november förra året föll en miljöarbetare i Göteborg ner i en 2,5 meter djup grop, till en underjordsbehållare för avfall, och dog. Transports skyddsombud anmäler nu Renova till Arbetsmiljöverket för fara och brister vid ensamarbete.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.