Rune rycker ut för kollegor i chock

De som väljer att ta sitt liv genom att svänga ut framför en lastbil brukar titta chauffören i ögonen. Den blicken glömmer man inte, säger Rune Bryngel. Han har i drygt fjorton år tagit hand om chaufförer i chock.

– Hur mår du?

När kollegahjälparen Rune Bryngel ringer upp en lastbilschaufför som varit med om en olycka, rån eller överfall, behövs det oftast inte mer än en enkel fråga för att få hela storyn. De går igenom händelseförloppet och detaljerna, om och om igen. Det kan ta lång tid. Och det är så det måste få vara, säger Rune.

– Jag kan få höra tio gånger om hur en bil svängt över på fel sida, och det är bara bra. Så ska det få vara ett tag, man måste få prata ur sig.

Oftast räcker det med ett lyssnande öra, men ibland är chocken så allvarlig att det behövs mer professionell hjälp. Rune märker det på sättet att prata. Om samtalet är osammanhängande och ofokuserat slussar han vidare till psykolog, något som ofta stöter på motstånd i början.

– Det här med psykisk obalans är lite tabu, säger han. Jag brukar behöva övertala chauffören. Det slutar alltid med att han går på alla möten och tycker det är bra.

Nätverket Kollegahjälpen består av ett 40-tal människor som kan lastbilsbransch­en, flera av dem med egen erfarenhet av olyckor på vägen. Alla har fått utbildning i samtalsteknik och i hur chockreaktioner fungerar. Att det är kollegor från branschen som rycker in är en klar fördel, säger Rune som nyligen gått i pension efter 20 år ute på vägarna.

– När jag berättar att jag själv varit lastbilschaufför så blir det lättare att prata. Jag vet ju precis hur man kan och inte kan manövrera en lastbil.

Det spelar egentligen ingen roll om olyckan har varit stor eller liten, om någon har dött eller om alla klarat sig. Hur man hanterar stressen är individuellt. Rune har pratat med chaufförer som varit med om allt från ”nära ögat” till att ha kört ihjäl någon. En som fått sladd, men klarat sig med ett par varv över körbanan, kan vara i större chock än den som varit med om en dödsolycka.

Självmorden på vägarna, säger Rune, är vanligare än man tror. Han har tagit hand om ett tiotal chaufförer som kört ihjäl självmordskandidater. Det finns två saker som skiljer självmorden från andra dödsolyckor, enligt Rune.

– Blicken, säger han. De som väljer att ta livet av sig tittar lastbilschauffören stint i ögonen. Den blicken är något chauffören sedan bär med sig.

Det andra är möjligheten till bearbetning av traumat. Att få veta att det faktiskt var ett självmord, och att chaufför­en därmed inte hade kunnat göra något för att undvika det, kan göra det lättare att gå vidare.

– Chauffören frågar sig alltid ”varför valde personen just mig?”. Men sådana tankar finns inte hos en person som bestämt sig för att ta sitt liv. Den har bara fokus på sig själv och är helt inne i att få ett slut på tillvaron. Det är inget chauffören kan rå på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.