Rune rycker ut för kollegor i chock

De som väljer att ta sitt liv genom att svänga ut framför en lastbil brukar titta chauffören i ögonen. Den blicken glömmer man inte, säger Rune Bryngel. Han har i drygt fjorton år tagit hand om chaufförer i chock.

– Hur mår du?

När kollegahjälparen Rune Bryngel ringer upp en lastbilschaufför som varit med om en olycka, rån eller överfall, behövs det oftast inte mer än en enkel fråga för att få hela storyn. De går igenom händelseförloppet och detaljerna, om och om igen. Det kan ta lång tid. Och det är så det måste få vara, säger Rune.

– Jag kan få höra tio gånger om hur en bil svängt över på fel sida, och det är bara bra. Så ska det få vara ett tag, man måste få prata ur sig.

Oftast räcker det med ett lyssnande öra, men ibland är chocken så allvarlig att det behövs mer professionell hjälp. Rune märker det på sättet att prata. Om samtalet är osammanhängande och ofokuserat slussar han vidare till psykolog, något som ofta stöter på motstånd i början.

– Det här med psykisk obalans är lite tabu, säger han. Jag brukar behöva övertala chauffören. Det slutar alltid med att han går på alla möten och tycker det är bra.

Nätverket Kollegahjälpen består av ett 40-tal människor som kan lastbilsbransch­en, flera av dem med egen erfarenhet av olyckor på vägen. Alla har fått utbildning i samtalsteknik och i hur chockreaktioner fungerar. Att det är kollegor från branschen som rycker in är en klar fördel, säger Rune som nyligen gått i pension efter 20 år ute på vägarna.

– När jag berättar att jag själv varit lastbilschaufför så blir det lättare att prata. Jag vet ju precis hur man kan och inte kan manövrera en lastbil.

Det spelar egentligen ingen roll om olyckan har varit stor eller liten, om någon har dött eller om alla klarat sig. Hur man hanterar stressen är individuellt. Rune har pratat med chaufförer som varit med om allt från ”nära ögat” till att ha kört ihjäl någon. En som fått sladd, men klarat sig med ett par varv över körbanan, kan vara i större chock än den som varit med om en dödsolycka.

Självmorden på vägarna, säger Rune, är vanligare än man tror. Han har tagit hand om ett tiotal chaufförer som kört ihjäl självmordskandidater. Det finns två saker som skiljer självmorden från andra dödsolyckor, enligt Rune.

– Blicken, säger han. De som väljer att ta livet av sig tittar lastbilschauffören stint i ögonen. Den blicken är något chauffören sedan bär med sig.

Det andra är möjligheten till bearbetning av traumat. Att få veta att det faktiskt var ett självmord, och att chaufför­en därmed inte hade kunnat göra något för att undvika det, kan göra det lättare att gå vidare.

– Chauffören frågar sig alltid ”varför valde personen just mig?”. Men sådana tankar finns inte hos en person som bestämt sig för att ta sitt liv. Den har bara fokus på sig själv och är helt inne i att få ett slut på tillvaron. Det är inget chauffören kan rå på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.