Roger Dahlström, Anders Berglund och Jyrki Saarinen sitter alla i styrelsen för Transports fackklubb i Oxelösunds hamn. De berättar att företaget efter olyckan vidtaget en rad åtgärder för att göra arbetsmiljön säkrare.
Close
Roger Dahlström, Anders Berglund och Jyrki Saarinen sitter alla i styrelsen för Transports fackklubb i Oxelösunds hamn. De berättar att företaget efter olyckan vidtaget en rad åtgärder för att göra arbetsmiljön säkrare.
Close
Dödsolycka i hamnen

Rutinerna har skärpts

Transportklubben. – Jag har varit i andra hamnar och jag tycker att Oxelösund legat i framkant när det gäller arbetsmiljöarbetet. Efter olyckan har rutinerna skärpts rejält, säger Roger Dahlström.

Han är hamnarbetare och skyddsombud i Oxelösund. Under en period jobbade han som stuveriombudsman i Transport, men nu är han tillbaka i hamnen. Till jobbet i verkstaden.

Vi sitter i fackklubbens lokaler nere vid kajen, ett stenkast från platsen där olyckan hände. Förutom Roger är det huvudskyddsombudet Jyrki Saarinen och klubbens ordförande Anders Berglund, som också är skyddsombud.

I åklagarens förundersökning vittnar många om att hamnen direkt efter olyckan stramade upp arbetsmiljöarbetet. Det kom nya instruktioner för bland annat fallskydd, syremätning och gasvarnare. Den som ertappas med att bryta mot reglerna riskerar varning och i förlängningen sparken.

Två dödsolyckor

Anders Berglund tycker att åtgärderna är befogade:

– Vi har tyvärr haft två dödsolyckor på kort tid. Den andra var en truckolycka i stålhamnen. En kille som var inlånad från stuveriet gick på fel ställe, med huvan uppfälld. Truckföraren såg honom aldrig.

Roger Dahlström konstaterar att den senaste dödsolyckan väckte blandade reaktioner bland personalen. En uttryckte att: ”Det kunde ha hänt mig med. Det var nästan väntat att det skulle hända …”

Anders Berglund säger:

– Det har blivit vanligare att personal lånas ut mellan enheterna. Erfarenheten blir inte densamma. Och utlåningen kommer sannolikt att öka ännu mer.

I Oxelösund har det varit flera allvarliga olyckor där extringar, timanställda, varit inblandade. Är andelen timanställda för hög?

Huvudskyddsombudet Jyrki Saarinen säger:

– Från den fackliga sidan tycker vi ju alltid att det ska vara fler fast anställda. Kanske finns det en risk att extringar, 900-personalen som vi kallar dem, vill visa framfötterna och tummar lite mer på säkerheten.

– Fast vi har tittat på statistiken över tillbud och då är 900-personalen inte överrepresenterad.

Arbetsmiljöarbete

Jyrki betonar att det alltid bedrivits ett arbetsmiljöarbete i Oxelösunds hamn.

Sedan 2005 har företaget haft ett system med självstyrande grupper. Det är kollektivarna själv som fördelar arbetsuppgifterna i skiftlaget och utser en gruppledare.

Efter olyckan har företaget inrättat nya tjänster där en tjänsteman blir ansvarig produktionsledare. Gruppledarfunktionen blir kvar bland kollektivarna och kompletteras med uppdragsledare, också det en arbetare.

Gruppledaren kan ansvara för arbetet på tre båtar samtidigt, en uppdragsledare ska finnas för varje båt.

Bilden Jyrki Saarinen ger är att hamnen inte skapat så många nya rutiner eller bestämmelser efter olyckan 2018. Det handlar mer om repetitioner och uppföljning av att reglerna verkligen följs.

Roger Dahlström säger:

– Dagens arbetsinstruktioner är gjorda utifrån riskbedömningar, företaget är hårdare på det nu.

Egen gasmätare

En tydlig förändring är att alla stuveriarbetare bär en egen gasmätare. Rutinerna har också skärpts för mätning i lastrum och nergångar. Inför varje nedklättring ska mätning ske.

Alla har också fått ordentlig utbildning på mätarna, som också funktionstestas inför varje arbetspass. De anställda får också en genomgång av flyktmaskerna. Företaget har köpt in hänglås, så att hamnarbetarna kan låsa manluckor som identifieras som riskabla.

Hamnen har infört ett nytt datasystem, så att det ska bli lättare att hålla reda på kompetenser och utbildningsnivå hos personalen. Alla chefer får numera en riktig arbetsmiljöutbildning.

– När man jobbar med det här inser man hur omfattande arbetsmiljöfrågorna är. Det gäller att få ut budskapet till alla, säger Jyrki Saarinen.

Åklagaren pratar om procedurglidning som förklaring till bristerna i arbetsmiljön …

– Ja, det är lätt att lägga ribban jättehögt. Men man måste efterleva alla krav också, säger klubbordförande Anders Berglund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.