Protest I Ryssland. Ryska förare protesterar mot ny vägavgift utanför Moskva. Som synes har lastbilen en gång i tiden kört på svenska vägar. Från vänster: Oleg Silinskij, Jurij Jasjukov, Sergej Vladimirov och Jevgenij Staritsyn.
Close
Ryska förare protesterar mot ny vägavgift utanför Moskva. Som synes har lastbilen en gång i tiden kört på svenska vägar. Från vänster: Oleg Silinskij, Jurij Jasjukov, Sergej Vladimirov och Jevgenij Staritsyn.
Close

Ryska chaufförer ger inte upp

På en snöig parkeringsplats vid Ikea i Chimki, utanför Moskva, står åtta lastbilar. På dem sitter ryska flaggor och skyltar som säger ”Jag är emot avgiftsbelagda vägar”. Sedan mitten av november protesterar långtradarchaufförer över hela Ryssland mot platon – en ny vägavgift för långtradare.

Ett släp har gjorts om till kök och där inne sitter fyra förare och dricker te. Trots att de parkerat här, i en förstad ungefär en timme från Moskvas centrum, i över en och en halv månad är de kampvilliga. Stämningen är fortfarande god. När Transportarbetaren kommer på besök börjar det skämtas om Sverige. Flera av dem kör Volvo.

En av förarna, Jevgenij Staritsyn, berättar att han kom hit den 3 december. Han förklarar att den nya avgiften är så stor att det som blir kvar inte går att leva på.

– Ryssland är ett rikt land med stora naturresurser och vi har redan betalat många skatter. Varför ska vi betala för vägar som byggdes av våra fäder och farfäder? frågar Jevgenij Staritsyn.

Runt lägret finns en mur av snö som plogbilar lämnat där. Förarna tror att myndigheterna dumpar snön för att provocera och dölja deras lastbilar. De säger också att FSB, den ryska säkerhetspolisen, övervakar dem.

Är ni inte rädda? 

– Nej, vad kan man göra? Om vi vore rädda skulle vi inte vara här, säger Jevgenij Staritsyn.

Protester av den här typen är ovanliga i Ryssland. De som demonstrerar utmålats ofta som köpta av Väst. Men det är svårare att anklaga chaufförerna för eftersom många ser dem som vanliga och hederliga ryssar.

Känner ni att ni har folkets stöd? 

– Ja. Det kommer hit folk från Moskva med mat och diesel. Vi överlever tack vare dem, men samtidigt är folk rädda, säger Jurij Jasjukov.

Att föra ut sitt budskap har inte varit enkelt för lastbilsförarna eftersom de statliga medierna, som styrs av regeringen, inte rapporterar om dem. På tv-nyheterna existerar inte deras protest.

Ändå tycks de ha gett regeringen bekymmer. Ryska transportdepartement förslog nyligen att platon-avgiften skulle förändras. Men förarna är inte imponerade. Nästa steg är demonstrationer i flera städer i runt om i Ryssland den 6 februari.

– Det är viktigt att inte vara rädda och att enas. Vi behöver skapa någon slags organisation eller fackförening, säger Jurij Jasjukov.

Vad kan svenska chaufförer som vill stödja er göra? 

– Kom och parkera era bilar här i Chimki, skämtar Jurij Jasjukov.

Förarna skrattar, men så ger Jevgenij Staritsyn ett riktigt svar.

– Om de vill skulle de kunna skriva ett stödupprop för oss. Det vore bra.

 

David Isaksson, frilansjournalist

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.