Ryska fartyget fritt att lämna Köping
Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.
– Vi tittar på hur vi skulle kunna hindra fartyget att lämna hamnen, säger Mikael Lindmark på Seko. Det kan handla om att begära sympatiåtgärder från lotsarna … eller att stänga Södertäljeslussen. Där är det Sekomedlemmar som jobbar.
I fredags gick sjömansfacket Seko in och krävde kollektivavtal för de tolv sjömännen ombord på Navi Star, ett avtal med miniminivåer. Det ryska fartyget är flaggat i Palau i Stilla havet. Transport varslade samma eftermiddag om blockad som innebär att hamnarbetarna inte lossar fartygets last.
Under helgen var Transportstyrelsen ombord med två inspektörer och en trainee. De fick se ett sjöarbetscertifikat som bara gällde i fem månader.
– Jag lade ett nyttjandeförbud på Navi Star, berättar Mikael Andersson, en av inspektörerna från myndigheten.
Han förklarar att standarden för sjöarbetscertifikat är att ett fartyg kan få ett interimistiskt certifikat på ett halvår, för att få tid på sig att bevisa att 16 tydliga krav uppfylls. Efter en inspektion ska de sedan få ett tillstånd som räcker i fem år.
Han konstaterade att Navi Stars korttidscertifikat från det ryska maritima sällskapet inte överensstämmer med de varianter som finns med i internationella konventioner. Därför hindrade han fartyget från vidare färd från Köping.
Men Transportstyrelsen fattade i går ett formellt beslut om att häva de egna inspektörernas nyttjandeförbud. Myndighetens jurist hade kommit fram till att det visst finns anledning att ifrågasätta det korta certifikatet – men att oklarheten inte gör det ogiltigt. Och att det därför inte finns tillräckliga skäl för nyttjandeförbudet.
– Jag förstår inte beslutet, säger en besviken Mikael Andersson.
Fartyget ligger fortfarande kvar i Köping. Varken Sekos ITF-inspektör eller Transports Fredrik Brådd har hört något från rederiet.
– Blockaden ligger kvar och lasten kan inte lossas, säger ITF-inspektören Fredrik Brådd.
ITF-inspektörer jobbar för – och får betalt från – Internationella Transportarbetarefederationen (ITF). Transport har två inspektörer i Sverige, och sjömännens fackförbund Seko har två.
Deras uppdrag är att kolla fartyg med bekvämlighetsflagg. Det vill säga fartyg som är registrerade i ett annat land än där ägaren finns. Ett syfte med bekvämlighetsflaggning är att få lägre skatter och lönekostnader än vad som gäller i rederiets hemland.